Witamina C – działanie, źródła i niedobór

4.75 avg. rating (86% score) - 4 votes

witamina cWitamina C (inaczej kwas askorbinowy) – związek organiczny, pochodna glukozy. W warunkach standardowych jest białym, krystalicznym ciałem stałym. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, roztwór ma odczyn zasadowy.

W 1742 roku wiedziano, że sok z cytryny zapobiega gnilcowi, czyli inaczej szkorbutowi (poważna choroba nękająca niegdyś żeglarzy). Dopiero w 1928 roku leczniczy składnik soku cytrynowego został zidentyfikowany jako witamina C. Nazwa kwas askorbinowy pochodzi od jej działania przeciwszkorbutowego. W dzisiejszych czasach naukowcy bardziej interesują się ochronnymi właściwościami witaminy C wobec komórek niż leczeniem szkorbutu. Jest najważniejszym przeciwutleniaczem rozpuszczalnym w wodzie, chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Działa w środowisku wodnym, czyli we wnętrzu komórek.

Działanie witaminy C:

  • wzmacnia naczynia włosowate oraz błony komórkowe,
  • jest niezbędna do wytwarzania podstawowego białka tkanki łącznej, czyli kolagenu,
  • zapobiega powstawaniu siniaków,
  • przyśpiesza gojenie i utrzymuje zdrowe, silne więzadła (pasma wzmacniające stawy), ścięgna (łączące mięśnie z kośćmi) i dziąsła,
  • ułatwia syntezę hemoglobiny w czerwonych krwinkach i wchłanianie przez organizm żelaza zawartego w pożywieniu,
  • chroni ustrój przed nowotworami i chorobą wieńcową,
  • przedłuża życie,
  • chroni przed zaćmą (zmętnieniem soczewki oka, upośledzającym widzenie),
  • łagodzi objawy przeziębienia i skraca przebieg choroby,
  • zwiększa odporność,
  • przyśpiesza gojenie ran,
  • u osób w podeszłym wieku zwalcza ciężkie zakażenie dróg oddechowych,
  • jest naturalną substancją przeciwhistaminową, dzięki temu tłumi działanie histaminy wytwarzanej przez organizm w reakcji na pyłki kwiatów, sierść zwierząt i inne alergeny,
  • jest skutecznym środkiem przeciw astmie,
  • zapobiega powikłaniom cukrzycy, na przykład zaburzeniom wzroku i podwyższeniu stężenia cholesterolu we krwi,
  • zachowuje zdrowe dziąsła,
  • chroni przed niektórymi postaciami nowotworów i choroby wieńcowej,
  • chroni skórę przed wolnymi rodnikami,
  • regeneruję skórę, wspierając tworzenie i odnowę włókien kolagenowych,
  • zapobiega niszczeniu struktury białkowo-lipidowej skóry,
  • skóra staje się miękka, elastyczna, a jednocześnie odporna na zewnętrzne czynniki atmosferyczne, które wywołują podrażnienia,
  • stosowana w leczeniu stanów alergicznych oraz ropnych zapaleń skóry,
  • chroni przed promieniowaniem UVA i UVB,
  • wzmacnia ściany naczyń krwionośnych,
  • wykazuje działanie obronne ze względu na udział w syntezie limfocytów .

Niedobór witaminy C powoduje:

  • zanik włókien kolagenowych,
  • pogorszenie wyglądu skóry,
  • ogólną ospałość,
  • objawy przedwczesnego starzenia się skóry oraz krwotoczność,
  • zwiększa ryzyko zawału serca, zaćmy oraz wcześniejszą śmierć,
  • upośledza widzenie.

Zalecana dawka

Zalecana dawka dla mężczyzn i kobiet wynosi 40 mg, u palaczy to 80 mg. Profilaktycznie zaleca się 200 mg, natomiast lecznicza dawka zależy od stanu pacjenta, zwykle jest to nawet 1 g dziennie.
Większe dawki są lepiej wchłaniane przez organizm gdy są podzielone na dwie porcje po 200 mg i przyjmowane podczas posiłku. Witamina C działa lepiej w połączeniu z innymi przeciwutleniaczami, takimi jak witamina E.

Źródła witaminy C:

  • owoce cytrusowe
  • acerola
  • brokuły
  • warzywa o ciemnozielonych liściach
  • papryka
  • truskawki
  • czarna porzeczka
  • owoce kiwi
  • owoce dzikiej róży
  • rumianek
  • czarny bez
  • kapusta

Witamina C – przedawkowanie

Bardzo duży nadmiar witaminy C może spowodować rozwolnienie, a nawet biegunkę oraz wiatry i wzdęcia. Objawy te ustępują po zmniejszeniu jej przyjmowania. Duże dawki utrudniają wchłanianie miedzi i selenu, należy się zatem upewnić czy zawartość tych pierwiastków w pożywieniu lub preparatach mineralnych jest wystarczająca. Przyjmowanie dużych dawek witaminy C przez dłuższy czas może, u niektórych osób prowadzić do kamicy nerkowej oraz uszkodzenia kanalików nerkowych przez kryształki kwasu askorbinowego.

Podsumowanie

Witamina C dostępna jest w kapsułkach, jako płyn, proszek, tabletki oraz zawiesina.
Kupowanie wymyślnych i drogich preparatów witaminy C może być nieuzasadnione, ponieważ brak jest dowodów żeby działały one lepiej od zwykłego kwasu askorbinowego. Najlepiej wchłanialna jest naturalna witamina C, ponieważ jej biodostępność jest na najwyższym poziomie. Nie można tego powiedzieć o syntetycznej formie, której większość jest wydalana z organizmu.

Polecane produkty:

CCA - naturalne przeciwutleniacze
Receptura CCA to: bioflawonoidy cytrusowe, koenzym Q10, beta-karoten, naturalna witamina C, polifenole z pestek winogron, polifenole z zielonej herbaty, ziele herbaciane Cistus, owoc granatu, OPC, likopina, melony, korzeń lukrecji..
Zobacz tutaj ...
Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Witamina C – działanie, źródła i niedobór"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Rob
Gość

Jaka forma witaminy C ma najlepszą wchłanialność? Ciężko dotrzeć do sprawdzonych informacji na ten temat :/ Fajnie byłoby wiedzieć, że to co spożywamy zostaje w naszym ciele.

wpDiscuz