Witamina C – działanie, źródła i niedobór

witamina cWitamina C (inaczej kwas askorbinowy) – związek organiczny, pochodna glukozy. W warunkach standardowych jest białym, krystalicznym ciałem stałym. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, roztwór ma odczyn zasadowy.

W 1742 roku wiedziano, że sok z cytryny zapobiega gnilcowi, czyli inaczej szkorbutowi (poważna choroba nękająca niegdyś żeglarzy). Dopiero w 1928 roku leczniczy składnik soku cytrynowego został zidentyfikowany jako witamina C. Nazwa kwas askorbinowy pochodzi od jej działania przeciwszkorbutowego. W dzisiejszych czasach naukowcy bardziej interesują się ochronnymi właściwościami witaminy C wobec komórek niż leczeniem szkorbutu. Jest najważniejszym przeciwutleniaczem rozpuszczalnym w wodzie, chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Działa w środowisku wodnym, czyli we wnętrzu komórek.

Działanie witaminy C:

  • wzmacnia naczynia włosowate oraz błony komórkowe,
  • jest niezbędna do wytwarzania podstawowego białka tkanki łącznej, czyli kolagenu,
  • zapobiega powstawaniu siniaków,
  • przyśpiesza gojenie i utrzymuje zdrowe, silne więzadła (pasma wzmacniające stawy), ścięgna (łączące mięśnie z kośćmi) i dziąsła,
  • ułatwia syntezę hemoglobiny w czerwonych krwinkach i wchłanianie przez organizm żelaza zawartego w pożywieniu,
  • chroni ustrój przed nowotworami i chorobą wieńcową,
  • przedłuża życie,
  • chroni przed zaćmą (zmętnieniem soczewki oka, upośledzającym widzenie),
  • łagodzi objawy przeziębienia i skraca przebieg choroby,
  • zwiększa odporność,
  • przyśpiesza gojenie ran,
  • u osób w podeszłym wieku zwalcza ciężkie zakażenie dróg oddechowych,
  • jest naturalną substancją przeciwhistaminową, dzięki temu tłumi działanie histaminy wytwarzanej przez organizm w reakcji na pyłki kwiatów, sierść zwierząt i inne alergeny,
  • jest skutecznym środkiem przeciw astmie,
  • zapobiega powikłaniom cukrzycy, na przykład zaburzeniom wzroku i podwyższeniu stężenia cholesterolu we krwi,
  • zachowuje zdrowe dziąsła,
  • chroni przed niektórymi postaciami nowotworów i choroby wieńcowej,
  • chroni skórę przed wolnymi rodnikami,
  • regeneruję skórę, wspierając tworzenie i odnowę włókien kolagenowych,
  • zapobiega niszczeniu struktury białkowo-lipidowej skóry,
  • skóra staje się miękka, elastyczna, a jednocześnie odporna na zewnętrzne czynniki atmosferyczne, które wywołują podrażnienia,
  • stosowana w leczeniu stanów alergicznych oraz ropnych zapaleń skóry,
  • chroni przed promieniowaniem UVA i UVB,
  • wzmacnia ściany naczyń krwionośnych,
  • wykazuje działanie obronne ze względu na udział w syntezie limfocytów .

Niedobór witaminy C powoduje:

  • zanik włókien kolagenowych,
  • pogorszenie wyglądu skóry,
  • ogólną ospałość,
  • objawy przedwczesnego starzenia się skóry oraz krwotoczność,
  • zwiększa ryzyko zawału serca, zaćmy oraz wcześniejszą śmierć,
  • upośledza widzenie.

Zalecana dawka

Zalecana dawka dla mężczyzn i kobiet wynosi 40 mg, u palaczy to 80 mg. Profilaktycznie zaleca się 200 mg, natomiast lecznicza dawka zależy od stanu pacjenta, zwykle jest to nawet 1 g dziennie.
Większe dawki są lepiej wchłaniane przez organizm gdy są podzielone na dwie porcje po 200 mg i przyjmowane podczas posiłku. Witamina C działa lepiej w połączeniu z innymi przeciwutleniaczami, takimi jak witamina E.

Źródła witaminy C:

  • owoce cytrusowe
  • acerola
  • brokuły
  • warzywa o ciemnozielonych liściach
  • papryka
  • truskawki
  • czarna porzeczka
  • owoce kiwi
  • owoce dzikiej róży
  • rumianek
  • czarny bez
  • kapusta

Witamina C – przedawkowanie

Bardzo duży nadmiar witaminy C może spowodować rozwolnienie, a nawet biegunkę oraz wiatry i wzdęcia. Objawy te ustępują po zmniejszeniu jej przyjmowania. Duże dawki utrudniają wchłanianie miedzi i selenu, należy się zatem upewnić czy zawartość tych pierwiastków w pożywieniu lub preparatach mineralnych jest wystarczająca. Przyjmowanie dużych dawek witaminy C przez dłuższy czas może, u niektórych osób prowadzić do kamicy nerkowej oraz uszkodzenia kanalików nerkowych przez kryształki kwasu askorbinowego.

Podsumowanie

Witamina C dostępna jest w kapsułkach, jako płyn, proszek, tabletki oraz zawiesina.
Kupowanie wymyślnych i drogich preparatów witaminy C może być nieuzasadnione, ponieważ brak jest dowodów żeby działały one lepiej od zwykłego kwasu askorbinowego. Najlepiej wchłanialna jest naturalna witamina C, ponieważ jej biodostępność jest na najwyższym poziomie. Nie można tego powiedzieć o syntetycznej formie, której większość jest wydalana z organizmu.

CCA - naturalne przeciwutleniacze
Receptura CCA to: bioflawonoidy cytrusowe, koenzym Q10, beta-karoten, naturalna witamina C, polifenole z pestek winogron, polifenole z zielonej herbaty, ziele herbaciane Cistus, owoc granatu, OPC, likopina, melony, korzeń lukrecji..
Zobacz tutaj ...
Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Tomek
    Tomek says:

    Rob jak się ci lekarze kiedyś nie ujawnią w calosci ze dosypują normalny zmielony pioch piasek do tej witaminy C który jak organizm po kilku latach zaczyna wydalać to się tworza kamienie nerkowe to ktoś ich pusci ze schodow bo dla mnie sa to normalni złodzieje którzy by się chcieli w nieskonczonosc dorabiać jak nie farmacji to na leczeniu tego co ludziom umyslnie popsuli to jest ich wewnetrzna tajemnica jak zarobić na kims kogo się przestrzega żeby nie bral tyle witaminy C która jakby nie była oszukana przez nich samych to by się ludzie wyleczyli ze wszystkich chorob , prawda lezy po srodku ze są firmy droższe które nie tylko pasku nie dosypują do tej witaminy C ale witamina C po wsypaniu do wody na drugi dzień nie ma po niej zadnego sladu żeby na dnie cokolwiek zostało natomiast te witaminy C po 3.5zl nie tylko nie można ich rozpuscic bo maja dodany pioch ale jeszcze można się od nich udusic jak ktoś by za dużo wzial .

    Odpowiedz
  2. Tomek
    Tomek says:

    Jeżeli witamina C nie powoduje kamieni to tylko naturalna , tak jest według mnie natomiast witamina C sztuczna to jak was interesuje czy wam nie zaszkodzi na nerki to najprostszy test można zrobić wystarczy ze się normalnie pogniecie i rozpuści ją we wodzie i jak normalnie się na drugi dzień rozpuści żeby na dnie nie było zadnego osadu to nerki kamieniem nie nasiąkną natomiast jak producenci są nieuczciwi i są z tej służby lekarskiej która na wszystko by chciała ludzi leczyc to im dosypuje piasek do tej witaminy C zmielony który się na dnie szklanki nie rozpuści na drugi dzień ani nie pojdzie w gore tylko będzie na samym dole , i takiej witaminy C lepiej unikac bo są takie gatunki które można samemu sprawdzić i można poprosić aptekarkę o test , i albo się piasek pojawi nierospuszczalny na dnie szklanki na drugi dzień po rozpuszczeniu takiej witaminy w wodzie albo się nie pojawi , wystarczy spojrzeć na ulotke dwutlenek krzemu to mniej więcej samo mowi za siebie ze dodali fachowcy lekarze tak jakby zmielonego piasku do tej witaminy i nie oszukujcie się ludzie tylko trzeba im zwrocic uwagę że należy kupic mikroskop żeby im udowodnić ze witamina C nie oszukana powinna się bez problemów rozpuscic w wodzie na tyle ze na drugi dzień woda powinna być jak woda do której dodano spirytusu a nie zmielonego piochu .

    Odpowiedz
  3. Rob
    Rob says:

    Jaka forma witaminy C ma najlepszą wchłanialność? Ciężko dotrzeć do sprawdzonych informacji na ten temat :/ Fajnie byłoby wiedzieć, że to co spożywamy zostaje w naszym ciele.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *