Rozdział 7. Zawartość witamin i minerałów w spirulinie i chlorelli

Przed chwilą wymieniłem wiele witamin, które znaleźć można w tych dwóch mikroalgach: wszystkie z grupy B. witaminy C i E, prowitamina A, itd. Najważniejsza rzecz dotycząca tych witamin to nie tylko fakt, że są – znajdują się w tych mikroalgach w swojej naturalnej postaci.

Innymi słowy, jeżeli masowo bierzesz suplementy witaminowe, często spożywasz syntetyczne witaminy, które zostały wyprodukowane w laboratorium. Te syntetyczne związki mogą przypominać budową molekularną roślinne, lecz badania kliniczne wykazują, że efekty ich działań nie są takie same. Jest coś prawie magicznego dotyczącego witamin znalezionych w roślinach: są po prostu dużo zdrowsze, lepiej przyswajalne i dużo bardziej efektywne w wykonywaniu swojego zadania.

Oto dlaczego zawsze odradzam ludziom przyjmowanie witamin w odizolowanej formie w postaci tabletek. Nie ma to sensu. Najlepszym sposobem na jedzenie witamin jest spożywanie bogatej w witaminy żywności jak spirulina czy chlorella. W ten sposób dostajesz wszystkie witaminy, które potrzebujesz w prawidłowej, naturalnej formie, którą organizm jest w stanie bezpośrednio przetworzyć.

I nie musisz także martwić się o ilość. Gdy spożywasz zarówno spirulinę jak i chlorellę, automatycznie otrzymujesz prawie idealne proporcje najważniejszych witamin i składników odżywczych, które twój organizm potrzebuje. To jeden powód dlaczego produkty opisywane nazywane są „idealna żywność”. W rzeczywistości, możesz jeść je w dużych ilościach, bez obawy o przedawkowanie pojedynczych witamin. Nie ważne którą witaminę potrzebujesz: C, E, B, A itd., prawdopodobnie znajdziesz je w spirulinie czy chlorelli. Minerały

Prawie wszyscy Amerykanie mają niedobory niezbędnych minerałów jak magnez czy cynk. Dzieje się tak ponieważ każda żywność sztucznie przetworzona, zawiera ich bardzo mało. Dla przykładu, podczas produkcji mąki, w wyniku oczyszczania z zanieczyszczeń, usuwane jest 98% minerałów. W efekcie uzyskana proszkowata substancja – biała mąka – jest technicznie niezdatna dla człowieka do spożycia gdyż jest bardzo uboga w wartości odżywcze, nie mogąc spełnić swojego zadania dostarczenia wartości odżywczych.

Dlatego firmy zajmujące się produkcją żywności muszą ją wzbogacać. Zgodnie z prawem, pewne witaminy muszą być „wrzucone” z powrotem aby zapobiec chorobom wynikającym z uch braku jak np. beri-beri. Poprzez spożywanie tak przetworzonej żywności, nie dostarczając zarazem organizmowi wystarczająco dużo naturalnego pożywienia jakim jest chociażby spirulina czy chlorella, większość z Nas po prostu nie dostarcza wystarczającej ilości magnezu i cynku swoją dietą, nie mówiąc już o śladowych związkach mineralnych i innych mikroelementach.

Na dodatek, ogrom ludzi będących na nisko węglowodanowej diecie ma niedobory wapnia z powodu dużej zawartości kwasów i prawie całkowitym braku magnezu z powodu spożywania mięsa zwierzęcego oraz produktów mlecznych. Pomimo że technicznie rzecz ujmując, spożywają spore ilości wapnia, które zawarte jest w mięsie i wspomnianych produktach mlecznych, ich organizmy nie są w stanie wykorzystać tego ponieważ nie dostają magnezu i witaminy D, potrzebnej do zamiany wapnia w silne kości.

Wszystkie te osoby maja ze sobą wspólnego zwiększone zapotrzebowanie na związki mineralne przez organizm. Potrzebują więcej magnezu, cynku, śladowych minerałów i lepszego źródła potasu i wapnia. To tylko kilka z wielu innych. Tak właściwie to ciężko znaleźć osobę, która ma niedobór jednego lub więcej wymienionych składników odżywczych.

Z chlorellą i spiruliną jednak możesz zniwelować wszystkie niedobory, ponieważ ta żywność jest bogata w związki mineralne. Kilka gramów spiruliny zawiera dużo więcej wapnia niż tyle samo gramów mleka. Biorąc teraz pod uwagę stwierdzenie, że mleko buduje silne kości, można powiedzieć, że wapń z chlorelli wspomagane zawartym w niej również magnezem radzi sobie znacznie lepiej z tym zadaniem niż mleko.

Wiele ludzi, próbując zapobiegać niedoborom wapnia, jedzą suplementy zawierające go w dużych ilościach. Robione są one głównie z muszli, co przywodzi na myśl pytanie: czy ludzie muszą rzeczywiście jeść muszle skorupki muszli? Oczywiście, że nie. Pomysł jedzenia skorupek muszli jest zdecydowanym absurdem, ale to jest właśnie to co ludzie robią, spożywając suplementy wapnia. Pojawia się kolejny problem: oczywiście jesz wapń, ale czy twój organizm go przyswaja? Prawdopodobnie nie.

Podobnie do powyższego przykładu, wiele osób spożywa suplementy wapnia, robione z raf koralowych. Jeszcze raz, jest to prawdopodobnie lepsze niż nie spożywanie niczego, ale czy jesteśmy przystosowani do jedzenia rafy koralowej? Pewnie, ze nie! Nurkowie z przyjemnością oglądają rafy koralowe, ale nigdy ich nie jedzą. To nie jest rodzaj pożywienia stworzonego dla człowieka. W sumie to nie ma żadnego zwierzęcia na świecie, które by jadło rafę koralową.

Z drugiej strony, rośliny są w pełni przeznaczone do spożycia przez ludzi. Ludzki układ pokarmowy odkrywa tą prawdę w raczej oczywisty sposób, np. jako potrzebę spożywania błonnika, który wspiera pracę jelit. Nie wspominając już o niektórych zębach, zwanych przeżuwaczami, które są u każdego z nas. Rzeczywiście, nasze ciała zostały stworzone do przetwarzania warzyw, a nie muszli czy korali. Nie jest niespodzianką więc, że to roślina oferuje źródło najzdrowszych witamin i minerałów, które nasz organizm naprawdę potrzebuje – w formie jaką potrzebuje. Jeżeli jedząc opisane suplementy białka odczułeś różnicę, nie będziesz mógł uwierzyć jakie efekty daje spirulina.

Rośliny najbogatsze w chlorofil – mikroalgi – są uznawane za bardzo dobre źródło magnezu. Zielone rośliny charakteryzują się również najlepszą znaną koncentracją wapnia z każdego rodzaju pożywienia. Dodatkowo z powodu zawartości magnezu, chlorofilu i innych wapnio-pochodnych, zwiększenie spożycia zielonych roślin jest często bardzo prostym rozwiązaniem na problemy wapniowe. Paul Pitchford

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *