Cynk – jak wpływa na nasze zdrowie?

Cynk - jak wpływa na nasze zdrowie?Cynk posiada bardzo ważny wpływ na podstawowe procesy życiowe. Odpowiedzialny jest między innymi za aktywność ponad 200 enzymów znajdujących się w naszym ciele. Jego niedobór jest groźny dla zdrowia i może objawiać się takimi problemami jak zmiany skórne, zahamowanie wzrostu oraz zmniejszona odporność organizmu. Jaka jest rola cynku w naszej diecie? Jakie są źródła oraz czym jeszcze objawia się jego niedobór?

Cynk – rola w organizmie

Cynk jako, że jest składnikiem enzymów, uczestniczy w przemianach tłuszczów, węglowodanów oraz białek. Dodatkowo wpływa na właściwą pracę układu odpornościowego. Powszechnie znane jest również działanie cynku na kobiecy i męski układ rozrodczy. Zwiększa płodność poprzez stymulację produkcji plemników u mężczyzn oraz reguluje cykl miesiączkowy u kobiet. Dodatkowo zapobiega nowotworom oraz chroni mężczyzn przed chorobami prostaty. Znane jest też pozytywne działanie cynku na pracę mózgu, przez co wpływa na poprawę pamięci, koncentracji i zapobiega demencji starczej. Ponadto pierwiastek ten bierze udział w procesach regeneracji oraz niweluje podrażnienia.

Wyliczając właściwości cynku należy wspomnieć o jego działaniu przeciwutleniającym. Jest on bowiem silnym antyoksydantem, czyli związkiem zmniejszającym ilość wolnych rodników w organizmie. Cynk wspomaga także leczenie takich chorób jak:

Cynk uczestniczy także w prawidłowym funkcjonowaniu zmysłów, głównie smaku i zapachu.

Cynk – źródła w diecie

Warto zaznaczyć, że dieta bogata w cynk musi obfitować w produkty głównie pochodzenia zwierzęcego. Jednym z najlepszych źródeł tego pierwiastka są małże oraz ostrygi. Dodatkowo bardzo dobrym źródłem cynku jest także w wątróbka cielęca, pestki dyni, kakao, wątroba wieprzowa, pieczeń wołowa, nasiona fasoli, kasza gryczana, sardynki w puszce oraz zielony groszek.

Jeśli dieta ukierunkowana na podaż cynku nie jest wystarczająca, można wzbogacić ją także suplementacją. Dotyczy to szczególnie wegan, których dieta nie zawiera produktów pochodzenia zwierzęcego.

Nadmiar i niedobór cynku w diecie – objawy i skutki uboczne

1. Nadmiar.

Niebezpieczny dla naszego zdrowia może być również nadmiar cynku w naszej diecie. Może prowadzić do osłabienia organizmu, któremu towarzyszy problemy ze strony układy pokarmowego. Nadmiar tego pierwiastka wywołuje wymioty, nudności oraz częste biegunki. Zbyt duża ilość cynku w organizmie może zaburzyć również wchłanianie w innych pierwiastków takich jak miedź i żelazo.

2. Niedobór.

Niedobór cynku w diecie może powodować ciężkie zaburzenia w naszym organizmie. Do najczęstszych objawów należą:

  • brak apetytu
  • obniżona odporność organizmu i często nawracające infekcje
  • nieregularne miesiączkowanie
  • łamliwość paznokci oraz wypadanie włosów
  • problemy z pamięcią i koncentracją

Należy zaznaczyć, że długotrwały niedobór cynku w diecie może spowodować niedokrwistość, kurzą ślepotę, spowolnienie wzrostu u dzieci, zaburzenia trawienia, problemy hormonalne w tym również bezpłodność. Bardzo ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu cynku w ciąży, bowiem jego niedobór w tym okresie może wywołać ryzyko poronienia lub urodzenie dziecka ze zbyt małą masą ciała.

Spirulina + Cynk - wewnętrzna siła
Nasz organizm zawiera nie więcej jak pół łyżeczki do herbaty cynku, a mimo to ten mikroelement jest obecny w każdej spośród 70 bilionów komórek naszego ciała.
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *