Acerola
Acerola

Aktualizacja: 12 stycznia 2023

OliwkiOliwki stanowią nieodłączny element diety śródziemnomorskiej. Są one składnikiem wielu potraw greckich, bez których nie mogą się obejść. Oprócz tego, że oliwki bardzo dobrze smakują, korzystnie wpływają także na nasze zdrowie. Wspomagają trawienie, są niskokaloryczne i obniżają poziom  cholesterolu. Jakie jeszcze właściwości wykazują? Poznajmy powody, dla których warto jeść oliwki.

Oliwki czarne, a zielone

Wyróżniamy dwa rodzaje oliwek – zielone i czarne. Tak naprawdę barwa ich nie świadczy o innym pochodzeniu, a o dojrzałości owoców drzewa oliwnego. Oliwki zielone są zbierane dużo wcześniej, zanim całkowicie dojrzeją. Z kolei czarne w momencie kiedy osiągają pełną dojrzałość. To powoduje, że różnią się od siebie barwą oraz smakiem. Im oliwki są bardziej dojrzałe, tym posiadają w sobie więcej goryczy i związków mineralnych.

Co zawierają oliwki?

Oliwki to źródło wielu wolnych kwasów tłuszczowych m.in. kwasu oleinowego. Ponadto zawierają wiele witamin m.in. witaminę A, witaminy z grupy B oraz witaminę C i witaminę E. W skład oliwek wchodzą również minerały takie jak fosfor, potas, żelazo i miedź.

Oliwki – właściwości

Oliwki obniżają poziom  cholesterolu, który sprzyja rozwojowi miażdżycy. Obecne w nich sterole zapobiegają wchłanianie jelitowe cholesterolu LDL. Poprzez zawartość fosfolipidów, które stanowią podstawowy składnik błon komórkowych, szczególnie układu nerwowego, łagodzą napięcia nerwowe. Dlatego też wykonywanie masażu na oliwie z oliwek redukuje stres, a regularne ich spożywanie zapobiega migrenom.

Oliwki są afrodyzjakiem, ponieważ w ich składzie znajdują się żeńskie hormony płciowe – estrony. A ich zwiększona ilość w organizmie zwiększa popęd seksualny u kobiet.

Działanie antyoksydacyjne

Oliwki stanowią doskonałe źródło antyoksydantów w tym m.in. kwasu oleinowego. Jest on bardzo ważnym składnikiem pokarmowym, ponieważ hamuje rozwój genu odpowiedzialnego za występowanie raka piersi. Antyoksydanty pełnią bardzo ważną rolę w naszym organizmie, bowiem chronią przed rozwojem i namnażaniem się komórek nowotworowych. Ponadto spowalniają procesy starzenia się organizmu, usuwając z niego szkodliwe wolne rodniki.

Wspomaganie odchudzania

Oliwki wspomagają odchudzanie, ponieważ są niskokaloryczne i lekkostrawne. Dlatego też poleca się je osobom będącym na diecie redukującej zbędne kilogramy. Dzięki zawartości błonnika pozytywnie wpływają na przemianę materii. Wspomagają odchudzanie, ponieważ stymulują wątrobę do wydzielania soków żółciowych. Dzięki takiemu działaniu organ ten szybciej oczyszcza cały organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii. Ponadto zawarty w nich błonnik pokarmowy nadają uczucie sytości przez długi czas, co hamuje zachcianki na „niebezpieczne” dla naszej sylwetki słodycze.

Oliwki w kuchni

Oprócz tego, że oliwki wywierają korzystny wpływ na nasze zdrowie, wykazują także szerokie zastosowanie w kuchni. Stanowią wszechstronny dodatek  do wielu dań m.in. pizzy, makaronów, sosów czy sałatek. Wszystkie potrawy, do których wykorzystane są oliwki zyskują wyraźniejszy smak i aromat zarówno przy odmianie czarnej i zielonej. Z oliwek można wykonać również bardzo smaczne przekąski w postaci koreczków z dodatkiem sera i papryki.

Polecane produkty

Olej z czarnuszki w kapsułkach 100% naturalny
Czarnuszka siewna (łac. Nigella sativa) jest naturalną substancją znaną od tysiącleci ze swoich właściwości. Wykorzystywana jest m.in. przy zmienionej chorobowo skórze. Działa antygrzybicznie, przeciwwirusowo, antyalergicznie, przeciwwrzodowo, ...
Zobacz tutaj ...
Bio olej z czarnuszki w płynie 100% naturalny
Tłoczony na zimno olej z czarnuszki egipskiej dzięki swoim właściwościom może pomóc w zwalczaniu wszelkiego rodzaju zmian skórnych. Chroni komórki organizmu przed wolnymi rodnikami co powoduje, że skóra wygląda młodziej ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Omar S., Olive: Native of Mediterranean region and Health benefits, Pharmacognosy Reviews, 2/2008.
  2. Gheribi S., Właściwości zdrowotne oliwy z oliwek, Postępy Fitoterapii, 3/2007.
  3. Wroniak M., Maszewska M., Oliwa z oliwek w diecie śródziemnomorskiej, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 5/2011.zi
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami