Papryka – moc witamin i minerałów

Papryka - moc witamin i minerałówPapryka to jedno z najbardziej popularnych warzyw. Posiada bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Z tego też względu wykorzystywana jest pod różnym kątem – gotowania, pieczenia, smażenia. Można powiedzieć, że papryka kusi swoim smakiem, zapachem oraz wyglądem zdobi nie jedną potrawę. Poznajmy bliżej właściwości i zastosowanie tego warzywa.

Papryka należy do roślin psiankowatych i uważana jest za jedno z najzdrowszych warzyw. Pochodzi z Kolumbii, a do Europy trafiła dzięki Krzysztofowi Kolumbowi, który przywiózł ją podczas jednej ze swoich wypraw. Obecnie kraj, który uprawia największe ilości papryki to Węgry. Uważane są one nawet za stolicę tego cennego warzywa.

Występuje wiele odmian papryki m.in. w smaku może być ostra, łagodna lub słodka. Ponadto spotkać można również paprykę czerwoną, zieloną, żółtą i pomarańczową. Odmiany papryki mogą różnić się od siebie także kształtem. Spotkać można podłużną, stożkową lub kulistą.

Papryka jest warzywem bardzo wszechstronnym, wykazuje szerokie zastosowanie w kuchni. Ponadto zachowuje w dużej mierze swoje właściwości pod wpływem działania wysokiej temperatury. Uważana jest także za afrodyzjak, a niektóre jej gatunki wykorzystywane są jako ozdoby i lekarstwa w medycynie naturalnej. Właściwości papryki zależą w dużej mierze od koloru warzywa.

Papryka – właściwości

Warzywo to jest źródłem beta-karotenu, witaminy C i E, a także błonnika. W składzie papryki znaleźć można również związki mineralne takie jak wapń, magnez, sód, fosfor, żelazo, cynk, mangan i miedź.

Papryka czerwona posiada w swoim składzie najwięcej beta-karotenu oraz przeciwutleniaczy. Mają one bardzo ważny wpływ na nasz organizm, ponieważ wychwytują wolne rodniki powstałe na sutek stresu oksydacyjnego zachodzącego w komórkach. Takim działaniem antyoksydanty chronią nas przed rozwojem m.in. chorób nowotworowych. Dzięki zawartości dużej ilości witaminy C papryka zwiększa ogólną odporność organizmu i korzystnie wpływa na układ krwionośny.

Papryka zielona z kolei posiada najmniejszą ilość kalorii ze wszystkich jej rodzajów. Z tego też powodu, zalecana jest przede wszystkim osobom dbającym o linię. Papryka zielona posiada także kwas foliowy, który jest bardzo ważny dla kobiet w ciąży. Chroni bowiem płód przed rozwojem wad i korzystnie wpływa na rozwój dziecka.

Żółta i pomarańczowa papryka w swoim składzie posiada dużo luteiny – naturalnego, żółtego barwnika, który korzystnie wpływa na nasz narząd wzroku.

Obecne w papryce związki aktywne wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne oraz znacznie poprawiają funkcjonowanie układu immunologicznego. Z tego też względu zalecane jest jej spożywanie w szczególności w okresie jesienno-zimowym.

Papryka – zastosowanie w kuchni

Papryka stanowi doskonały dodatek do dań na bazie mięs i ryb. Warzywo to jest jednym z głównych składników potraw meksykańskich, węgierskich i włoskich. Idealnie komponuje się z innymi warzywami w różnego rodzaju sałatkach. Papryka stanowi także dodatek do wielu sosów i dresingów. Serwowana jest również na grillu wraz z mięsem, a także wykorzystywana w zupach jako aromatyczny dodatek.

Warto pamiętać, aby w 100% wykorzystać bogactwo witamin i minerałów papryki należy spożywać ją na surowo. Surówki dobrze jest przygotowywać tuż przed podaniem jej na stół, ponieważ krojenie papryki obniża zawartość witaminy C. Paprykę lepiej jest gotować na parze lub dusić na patelni. Wówczas obecny w niej karoten łatwiej zamieni się w niezbędną dla naszego organizmu witaminę A.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
1 komentuj
  1. Malwina
    Malwina says:

    Papryka jest prawdziwą naturalną bombą z witaminą C, ale jest coś co ma jej więcej – dzika róża. W 100g ma nawet do 3500 mg witaminy C, więc warto poszukać suplementów produkowanych z jej wykorzystaniem. Oczywiście warzywa, w szczególności paprykę też powinniśmy przyjmować w dużych ilościach (ale z głową), bo witaminki zawsze się przydadzą.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *