Szparagi – rodzaje i właściwości

Szparagi - rodzaje i właściwościSzparagi nie tylko smakują, ale również stanowią źródło wielu witamin i minerałów przez co chętnie goszczą na naszych stołach. Dzięki zawartości tak cennych składników odżywczych, szparagi wspomagają odchudzanie, korzystnie oddziałują na rozwój płodu, a także chronią organizm przed pojawieniem się groźnych chorób w tym również nowotworów. Jakie jeszcze właściwości wykazują? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Szparagi to rośliny zaliczane do bylin. Posiadają długie pędy z niewielkimi listkami w formie łusek. Warzywa te pochodzą z rejonów Azji Mniejszej, Afryki Północnej oraz Europy Południowej. Nazwa szparagi z kolei wywodzi się z greckiego słowa “asparagus” i oznacza “młody pęd”.

Szparagi – rodzaje

Występuje wiele odmian szparagów, które na pierwszy rzut oka różnią się jedynie kolorem. Jednak każda z nich wykazuje też nieco inny smak oraz wygląd.

Szparagi zielone są najcieńsze, ale za to najbardziej wyraziste w smaku. Ten rodzaj szparagów nie wymaga obierania przed gotowaniem, ponieważ są wystarczająco miękkie. W swoim składzie posiadają wiele składników mineralnych, m.in. potas, magnez, fosfor i wapń.

Szparagi białe w odróżnieniu od zielonych, które posiadają pełny kontakt z promieniami słonecznymi, swój kolor zawdzięczają temu, że rosną pod ziemią. Smak szparagów białych jest delikatniejszy od zielonych. Charakteryzują się również tym, że są grubsze i twardsze. Powoduje to, że należy obierać je przed gotowaniem.

Szparagi fioletowe są mniej popularne i znane niż białe czy zielone. Są odmianą trudną do uprawy. Głównie z tego względu, że ich fioletowy kolor utrzymuje się dość krótko.

Szparagi – właściwości

Szparagi są źródłem m.in.:

Beta-karoten obecny w szparagach, oprócz korzystnego oddziaływania na nasz układ krążenia, wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Z kolei kwas foliowy znajdujący się w tych warzywach jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla kobiet, które planują lub są w ciąży. Chroni on bowiem płód przed wadami rozwojowymi.

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który wspiera usuwanie z organizmu wolne rodniki zapobiegając powstawaniu chorobom nowotworowym. Ponadto bardzo dobrze wpływa ona na nasz układ krwionośny, wzmacnia ich ściany oraz zapobiega pękaniu. Witamina K , którą również znajdziemy w tych warzywach odpowiedzialna jest za prawidłowe procesy krzepnięcia krwi.

Szparagi wykazują  także właściwości moczopędne przez co bardzo dobrze wpływają na oczyszczanie organizmu. Obecna w składzie asparagina wspomaga funkcjonowanie nerek i odpowiada za prawidłowe nawodnienie.

Składniki mineralne takie jak wapń, potas i fosfor odpowiedzialne są za kondycję i stan kości. Zawarty w szparagach błonnik reguluje procesy trawienne oraz na długi czas zapewnia uczucie sytości. Warzywa te zawierają również fitosterole, które posiadają zdolność do obniżania poziomu cholesterolu we kwi.

Czy kobieta w ciąży może spożywać szparagi?

Szparagi zawierają dużą ilość witaminy B9 (kwas foliowy). Z tego też względu bardzo mocno zalecane jest ich spożywanie przez kobiety, które planują ciąże lub obecnie znajdują się w tym stanie.

Czy kobiety karmiące mogą jeść szparagi?

Kobiety karmiące bez żadnego problemu mogą włączać do swojej diety szparagi. Specjaliści w Instytucie Matki i Dziecka twierdzą, że przy regularnym ich spożywaniu można w szybki sposób uzupełnić niedobory wapnia – pierwiastka niezbędnego do prawidłowego rozwoju dziecka.

Kto powinien unikać szparagów?

Przeciwwskazania:

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
4 komentarzy:
  1. Asia
    Asia says:

    Uwielbiam szparagi. Zawsze wiosną staram się zjeść ich jak najwięcej. Są przepyszne i zdrowe – jak zresztą piszesz. <3

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *