Topinambur (słonecznik bulwiasty) – właściwości zdrowotne

Topinambur (słonecznik bulwiasty) - właściwości zdrowotneTopinambur, czyli tzw. słonecznik bulwiasty jest produktem łatwym w uprawie, a jego bulwy bardzo smaczne i przede wszystkim zdrowe. Stanowi on doskonałą alternatywę dla ziemniaków. Jednak mogą być również spożywany na surowo. Co takiego kryje w sobie topinambur oraz jakie właściwości zdrowotne wykazuje dla naszego organizmu?

Topinambur

Topinambur (słonecznik bulwiasty) często nazywany jest karczochem jerozolimskim lub gruszką ziemną. To roślina bardzo mocno spokrewniona ze słonecznikiem zwyczajnym. Uprawiana była jeszcze przez Indian w czasach prekolumbijskich. Jak wiadomo występuje wiele rodzajów słoneczników, do których zaliczany jest m.in. topinambur. W dawnych czasach był bardzo cenionym produktem. Dziś jest nieco zapomniany co powinno się zdecydowanie zmienić.

Kraj pochodzenia topinamburu to Ameryka Północna gdzie występuje na brzegach zbiorników wodnych, polanach czy wilgotnych łąkach. Roślina ta może osiągać duże rozmiary, nawet 3-4 metry wysokości. W uprawach nie jest jednak aż tak wysoka, sięga około 2-2,5 metra. Posiada dość sztywne, owłosione łodygi oraz liście w sercowatym kształcie. Zarówno latem jak i jesienią pędy topinamburu rozwijają koszyczkowe kwiaty o żółtej barwie, wyraźnie przypominające kwiaty słonecznika szorstkiego.

Topinambur – właściwości zdrowotne

Częścią jadalną topinamburu są jego bulwy, które stanowią bardzo odżywczy produkt. Są bowiem źródłem minerałów takich jak potas, miedź, magnez, wapń, żelazo, witamin, w tym witaminy C oraz B1. Dodatkowo w składzie znajdują się węglowodany m.in. inulina, skrobia, cukry prostych oraz kwasy organiczne.

1. Obniża poziom cukru we krwi.

Bulwa topinamburu zawiera około 17% inuliny (stanowiącą niemalże 80% wszystkich węglowodanów), która w organizmie przekształca się we fruktozę dobrze tolerowaną jest przez diabetyków. Inulina pomaga w regulacji glikemii, jeśli mamy do czynienia z cukrzycą typu 2, a także zmniejsza insulinoporność.

2. Reguluje ciśnienie oraz poziom cholesterolu.

Obecna w bulwach topinamburu inulina wpływa również korzystnie na poziom cholesterolu we krwi przez co zapobiega miażdżycy. Dodatkowo słonecznik reguluje ciśnienie tętnicze, dzięki zawartości potasu.

3. Zapobiega chorobom układu pokarmowego.

Dieta, która zawiera inulinę sprawia, że zmniejsza się ilości bakterii chorobotwórczych wywołujące biegunki, a także zapalenie jelita grubego. Efektem tego jest ochrona przed polipami oraz owrzodzeniami, które mogą być początkiem chorób nowotworowych. Inulina pobudza także perystaltykę jelit, dzięki czemu pomaga pozbyć się problemom takim jak zaparcia i zapobiega ich powstawaniu. Dodatkowo ułatwia przyswajanie minerałów m.in. żelaza, wapnia czy magnezu.

4. Oczyszcza organizm.

Inulina, błonnik oraz znajdujące się w składzie topinamburu pektynami wspomagają naturalne oczyszczanie organizmu poprzez wiązanie szkodliwych substancji oraz przyspieszanie ich wydalania z organizmu.

5. Odchudza.

Topinambur zalecany jest w szczególności osobom zmagającym się z nadwagą oraz otyłością. Zawiera bowiem błonnik, który poprzez pęcznienie w żołądku nadaje uczucie sytości na długi czas. To sprawia, że mniej jemy.

6. Wspomaga pracę układu nerwowego.

Topinambur stanowi źródło magnezu i witamin z grupy B, które posiadają olbrzymi wpływ na właściwą pracę układu nerwowego. Działa m.in. przeciwstresowo, a także podnosi zdolność koncentracji.

Topinambur – zastosowanie

Bulwy topinamburu są dość soczyste. Ponadto posiadają słodki, lekko orzechowy smak. Można spożywać je po ugotowaniu, pieczeniu, blanszowaniu, a także surowe. Pokrojone w plastry mogą stanowić świetny dodatek do sałatek lub herbaty jako alternatywa dla cytryny. W krajach takich jak Włochy czy Francja bulwy tej rośliny wykorzystywane są do przygotowywania zup, frytek czy chipsów.

Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *