Znaczenie witaminy C

Aktualizacja

Znaczenie witaminy CTo, że znaczenie witaminy C dla organizmu jest niezwykle duże, nie ulega dyskusji. Pomimo to, że jest jedną z najpopularniejszych witamin, zna ją prawie każdy człowiek, to  jej ważnej roli wiele osób nie docenia. Większość z nas kojarzy kwas askorbinowy (witaminę C) tylko z tym, że trzeba go zażywać jedynie w specjalnych porach roku. Dla wielu wyczerpują się przy tym możliwości i znaczenie witaminy C.

Jakie jest podstawowe znaczenie witaminy C dla organizmu?

Znaczenie witaminy C dla organizmu jest niezwykle ważne. Przede wszystkim:

  • życie ludzkie nie jest możliwe bez witaminy C;
  • uczestniczy w około 15 000 procesów przemiany materii;
  • bierze udział w procesie produkcji połączeń nerwowych;
  • witamina C jest ważna dla produkcji kolagenu w tkance łącznej, kościach i ścięgnach, skórze i dla stabilności ścian naczyń krwionośnych;
  • aktywnie uczestniczy w procesie spalania tłuszczu, ponieważ bierze udział w budowie karnityny;
  • wspiera wchłanianie żelaza przez organizm.

Oczywiście nie są to wszystkie funkcje jakie spełnia, choć obrazują jakie jest znaczenie witaminy C dla organizmu.

Zobacz również: Źródła witaminy C.

Znaczenie witaminy C

Witamina C to prawdziwy spryciarz, który należy do substancji organizujących nasze zdrowie. Tworzy ona podstawy funkcji systemu immunologicznego, wspiera muskulaturę serca, przemianę materii, oddychanie komórkowe i gospodarkę hormonalną. Niektórzy naukowcy twierdzą, że dodaje chęci do życia, poprzez hamowanie spadku energii w komórkach. Do właściwości witaminy C można także zaliczyć wpływ na witalności, elastyczność i wydajność.

Zwierzęta żyjące na wolności bez problemów produkują w swoich organizmach ważną dla życia witaminę C. Tylko człowiek, małpa i kilka egzotycznych zwierząt straciło tę umiejętność poprzez zmiany genetyczne. Jesteśmy więc zdani na źródła zewnętrzne.

Zagrożenia

Wielu ekspertów jest jednak zdania, że do 90% pierwotnej witaminy może ulec zniszczeniu przez światowy transport, magazynowanie, fabryczne przetwarzanie, bezpośrednie działanie tlenu, pranie i gotowanie. Dlatego podejrzewa się, że człowiek pierwotny przyjmował jej około 40 razy więcej niż my dzisiaj. Skutkiem tego może być fakt, że ciało, stworzone z myślą dostarczania mu odpowiednich ilości witaminy C, może źle znosić jej braki. Tym ważniejsze staje się zwracanie uwagi na to ile przyjmujemy tej cennej substancji w codziennych posiłkach.

Jak ważna jest witamina C?

Jak ważne jest znaczenie witaminy C dla organizmu dobitnie pokazały przykre doświadczenia marynarzy z XV wieku. Podczas rejsów odkrywali oni nie tylko nowe kraje, ale także granice wytrzymałości ludzkiego organizmu. W trakcie długich rejsów ich dieta składała się głównie z suszonego mięsa i sucharów, które w żaden sposób nie uzupełniały niedoborów witaminowych. Po za tym początkowe objawy szkorbutu (niedoboru witaminy C) nie wskazują na ciężką chorobę. Całkowite wyczerpanie rezerwy witaminy C w organizmie powodowało trudno gojące się rany, zaburzenia czynności serca, a nawet śmierć. Obecnie nadal istnieje wiele ryzykownych dla zdrowia skutków jej niedoboru. Interesujące jest, że te ryzykowne skutki nie występują u dziko żyjących zwierząt, ponieważ produkują one własną witaminę C.

Na świecie istnieje bardzo wiele badań nad suplementami diety, które pokazują jak ważna jest ta substancja dla naszego organizmu. Na przykład 10 badań nad witaminą C, obejmujących 80 000 osób wykazało, że witamina C ma pozytywny wpływ na wzrok w starszym wieku. Istnieje jeszcze wiele raportów naukowych, które udowadniają pozytywne wpływy na zdrowie człowieka.

Nagroda Nobla za odkrycie witaminy C

Moglibyśmy wymienić niektóre z wyników tych badań, ale zajęłoby to za dużo miejsca. Musimy być natomiast świadomi, że znaczenie witaminy C dla naszego ciała i samopoczucia jest ogromne. Nie bez przyczyny dr Albert von Szent- Györgyi, odkrywca kwasu askorbinowego (witaminy C), dostał za to odkrycie w 1937 nagrodę Nobla. Także dwukrotny zdobywca nagrody Nobla Linus Pauling, całe swoje życie był zwolennikiem witaminy C. Nie było dnia, w którym zapomniałby o swojej dawce witaminy C. Z powodu licznych, nowych wniosków, przed paroma laty, nawet Towarzystwo Odżywiania znacznie zwiększyło wcześniej zalecaną dzienną dawkę zażywania witaminy C. Jednak wielu naukowców nadal uważa, że nawet ta zwiększona ilość jest nadal zbyt niska.


Acerola bioalgi


Organizm ludzki nie magazynuje witaminy C

Ważna jest przy tym znajomość faktu, że witamina C nie może być magazynowana w ludzkim ciele. Dlatego wskazana jest stała dostawa, rozłożona w ciągu dnia. Należy więc jeść jak najwięcej bogatą w witaminę C żywność. Dobrym przykładem są owoce. Jeżeli z różnych przyczyn jest to niemożliwe, warto wprowadzić suplementację diety o naturalne produkty jak np. Acerola. Rozwiązuje to problem, ponieważ dostarczamy niezbędną ilość witaminy C o wysokiej wchłanialności. Jest to bardzo pozytywne zjawisko, gdyż potrzebujemy tej uniwersalnej substancji w równym stopniu co wody czy tlenu z powietrza.

Zobacz również: Co ma najwięcej witaminy C?

Przedawkowanie witaminy C

Ryzyko przedawkowania witaminy C może pojawić się gdy przyjmowane są suplementy, szczególnie syntetyczne w zbyt dużych dawkach. Mowa tu o ilości 2 000 mg i powyżej. [1] Może wtedy dochodzić do ryzyka pojawienia się zbyt dużej ilości żelaza w organizmie (witamina C wspomaga wchłanianie żelaza) lub pojawia się skłonność do występowania kamieni nerkowych.

Dawkowanie witaminy C

Dlatego przy suplementacji należy zachować ostrożność i wybierać naturalną witaminę C, której biodostępność jest na wysokim poziomie. Nie wymagane jest wtedy dostarczanie nadmiernej ilości, w porównaniu do tego jak ma to miejsce w przypadku syntetycznych produktów. Wybierając Witaminę C dzienne zapotrzebowanie u kobiet wynosi 75 mg, a u mężczyzn 90 mg. [2]

Zobacz również: Dawkowanie witaminy C.

U palaczy poziom witaminy C jest jeszcze mniejszy

Jak duże jest znaczenie witaminy C dla palaczy obrazują badania naukowe. Palacze papierosów, do zalecanego dziennego zapotrzebowania witaminy C, powinni zażywać dodatkowe dawki tej substancji. Kanadyjskie badanie nad wartościami odżywczymi wykazało, że osoby palące mają w swoim organizmie przeciętnie ponad 25% mniej witaminy C niż niepalący. A wszyscy Ci, którzy sięgają po więcej niż jedną paczkę papierosów dziennie, według tego badania mają o 40% mniejszy poziom witaminy C we krwi. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby całkowite rzucenie palenia. Jednak ktoś kto nie może lub nie chce tego zrobić, powinien chociaż zwrócić uwagę na odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie.

Nie tylko palacze są narażeni na niedobory witaminy C

Każda tabletka, także antykoncepcyjna czy popularna tabletka na ból głowy, wypłukują witaminę C. Przy przyjmowaniu leków powinno się zwrócić także uwagę na odpowiedni poziom tej substancji. To samo tyczy się ludzi, który żyją w stresie lub w pośpiechu. Dlatego ludziom znajdującym się w wyjątkowych sytuacjach życiowych, zaleca się dodatkowe spożycie witaminy. Znaczenie witaminy C dla wspierania dobrego stanu dróg moczowych i ogólnie dobrego samopoczucia jest niezwykle ważne.

Bio Acerola C - 100% naturalna witamina
Acerola od bioalgi to w pełni naturalny (organiczny) i bez żadnych dodatków produkt. Wytwarzany jest z owoców wiśni Acerola, na ściśle kontrolowanej, ekologicznej uprawie, z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych.
Zobacz tutaj ...
4 komentarzy:
  1. Dorota
    Dorota says:

    Słyszałam o wit C w płynie i kroplówkach z witaminą C. Witaminoterapia jest coraz bardziej powszechna w leczeniu.
    Dobrze by było aby leczenie nie było konieczne.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *