Źródła witaminy C

Źródła witaminy CŹródła witaminy C to przede wszystkim owoce, warzywa oraz zioła. Witamina ta zwana jest inaczej kwasem askorbinowym, należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Funkcje witaminy C

Witamina C znana jest z korzystnego wpływu na układ odpornościowy. Produkty z jej zawartością bądź suplementy szczególnie często stosowane są w okresie jesienno-zimowym w celu zwiększenia odporności, ponieważ zwiększa aktywność komórek NK, limfocytów B i T oraz stymuluje syntezę interferonu. Do pozostałych funkcji witaminy C należą:

  • zwiększenie przyswajania żelaza
  • ochrona przed chorobami sercowo-naczyniowymi
  • ochrona komórek organizmu przed stresem oksydacyjnym
  • redukcja groźnych azotynów w organizmie do tlenu azotu
  • wzmacnianie naczyń włosowatych oraz błon komórkowych

Źródła witaminy C

Niezwykle bogatym źródłem witaminy C są jagody goji. Szacuje się, że w 100 gramach owoców znajduje się nawet do 2500 mg witaminy C, co stawia owoc goji na trzecim miejscu na świecie wśród naturalnych źródeł tej witaminy. Na drugim miejscu znajduje się mało znane camu-camu. Jest to niewielkie drzewo z amazońskich lasów deszczowych, które rodzi owoce o łagodnym zapachu. Zawartość witaminy C zawiera się w granicach od 9 do 50 gramów na kilogram świeżych owoców. Natomiast pierwsze miejsce zajmuje opisana a dalszej części artykułu acerola.

Owoce

Poza wymienioną wyżej trójką najbogatszych w witaminę C owoców na świecie, jej zawartość można znaleźć w bardziej popularnych owocach.

Bogatym źródłem kwasu askorbinowego są kolejno:

Owoc dzikiej róży zawiera do 800 mg kwasu askorbinowego w 100 gramach, owoc rokitnika do 900 mg, natomiast czarna porzeczka – do 300 mg. Dla porównania, cytryna zawiera jedynie od 40 do 60 gram witaminy w 100 gramach.


Acerola bioalgi


Warzywa

Do warzyw będących bogatym źródłem witaminy C zalicza się:

Natka pietruszki zawiera w 100 gramach aż około 270 mg witaminy C, papryka posiada jej około 200 mg, natomiast jarmuż – 120 mg. Na końcu listy znajdują się ziemniaki, ponieważ zawierają 20-33 mg kwasu askorbinowego na 100 gram warzywa.

Zioła

Szukając źródeł witaminy C nie należy pominąć powszechnie dostępnych, aczkolwiek często niedocenianych ziół. Zalicza się do nich pokrzywę, chiński cytrynowiec i lebiodkę pospolitą.

Zioła można kupić jako susz do parzenia naparów, należy jednak pamiętać, że wysoka temperatura zmniejsza ilość witaminy C w produkcie. Dobrym pomysłem będzie również zakup soku, np. soku z pokrzywy.

Bogate źródła witaminy C – acerola

Acerola to owoc naturalnie występujący w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej. Ma nieco spłaszczony kształt o średnicy 1-3 cm, w środku znajduje się pestka. Miąższ owocu jest soczysty, natomiast smak intensywnie kwaśny. Acerolę można spożywać na surowo, jednakże popularniejsze jest wykonywanie z niej przetworów, między innymi dżemów czy soków.

Uznaje się, że acerola jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy C, ponieważ 100 gramach świeżych owoców znajduje się od 1000 do 4000 mg witaminy C, co stanowi około 3% składu owocu. Ze 100 gram możliwe jest uzyskanie około 1677 mg witaminy C. Zawartość kwasu askorbinowego jest ściśle uzależniona od stadium rozwoju owocu. Dlatego acerola posiada wysoki potencjał antyoksydacyjny i jest używana do produkcji koncentratów witaminy C.

Bibliografia:

  1. Majewski J., Orylski M., Całkosiński A., Majewski M., Acerola – tropikalny owoc z ogromną dawką witaminy C, Medycyna Rodzinna, 21/2018.
  2. Janda K., Kasprzak M., Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, Szczecin 2015.
  3. Cieślik E., Gębusia A., Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych – Postępy fitoterapii, 2/2012.
Bio Acerola C - 100% naturalna witamina
Acerola od bioalgi to w pełni naturalny (organiczny) i bez żadnych dodatków produkt. Wytwarzany jest z owoców wiśni Acerola, na ściśle kontrolowanej, ekologicznej uprawie, z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych.
Zobacz tutaj ...
4 komentarzy:
  1. Magda
    Magda says:

    Aleź mnie zaskoczyłaś! Nie miałam pojęcia, że tyle witamicy C znajduje się w jagodach goji! Stosunkowo niedawno skusiłam się na nie w sklepie i bardzo mi zasmakowały. Szpinak również ubóstwiam! Chyba póki, co nie muszę się martwić o swój poziom witaminy C :)))
    Ps dzięki za takie super zestawienie produktów, w których naturalnie występuje ta witamina. Na pewno o wiele bardziej warto jeść owoce niż faszerować się sztucznymi sumplemetami.

    Odpowiedz
  2. karolina
    karolina says:

    U mnie brokuł i szpinak są na talerzu praktycznie codziennie, bo uwielbiam 🙂 Przyznam szczerze, że nie wiedziałam iż mają tak dużą dawkę witaminy C. Acerolę kupiłam ostatnio sproszkowaną, dodaję czasami do jogurtu 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *