L-karnityna dla aktywnych

L-karnityna dla aktywnychL-karnityna jest jednym z najpopularniejszych obecnie suplementów diety, które mają za zadanie wspomagać walkę ze zbędnymi kilogramami. Jej stosowanie, czy to w formie czystej, czy w suplementach kombinowanych, wymaga odrobiny wiedzy i pewnego doświadczenia. Należałoby również wyjaśnić, jakich efektów można się spodziewać, a są osiągalne tylko w świecie reklam.

Teoria biochemiczna

Niestety nie da się zrozumieć zasady działania suplementów dla aktywnych, bez wyjaśnienia fizjologicznej roli L-karnityny. Ta witaminopochodna substancja, syntetyzowana w organizmie z wykorzystaniem egzogennych aminokwasów oraz obecna w pokarmach zwierzęcych jest jednym z ważnych elementów skomplikowanego procesu oddychania, czyli spalania cukrów. Ogólnie rzecz biorąc jednak nie jest to część łańcucha spalania glukozy – trafniej byłoby powiedzieć, że L-karnityna reguluje gospodarkę cukrową poprzez wpływanie na metabolizm tłuszczu. Jest to swego rodzaju transporter, który tłuszcz przenosi do mitochondriów komórkowych, czyli „fabryk energetycznych”. Nie jest to jedyna rola tej substancji, ale właśnie z niej najchętniej korzystają jako atutu producenci suplementów.

Po co stosować L-karnitynę?

Dla osób aktywnych, dla których motorem podjęcia aktywności fizycznej jest chęć zrzucenia zbędnych kilogramów, L-karnityna jest doskonałym wsparciem. Przewidywane działanie jest tutaj proste: wzrost aktywności fizycznej wymaga zwiększenia produkcji energii, którą pozyskuje się albo z substancji tłuszczowych, albo z cukru. Jeśli więc udałoby się zmusić mitochondria do pracy przede wszystkim na tłuszczu, to spalanie tkanki byłoby dużo szybsze. Tak to wygląda w teorii, natomiast oczywiście nie da się przez proste zwiększenie podaży L-karnityny przestawić metabolizmu w taki sposób, aby jako źródło energii wykorzystywane były tłuszcze. Z pewnością jednak, na zasadzie zwiększonego prawdopodobieństwa, spalane będzie więcej tłuszczu niż przy niewielkiej dostępności L-karnityny.

Jak to działa – co robić, żeby uzyskać efekt?

L-karnityna nie jest cudownym spalaczem tłuszczu. To nie jest tak, że jeśli przyjmiesz suplement, to tkanka tłuszczowa ulegnie samozniszczeniu. L-karnityna transportuje tłuszcz do mitochondriów tylko i wyłącznie wtedy, kiedy za pomocą skomplikowanej kaskady sygnałowej komórka zgłosi zapotrzebowanie na energię, czego z pewnością nie zrobi, jeśli położysz się przed telewizorem. Aby L-karnityna zadziałała i pomogła pozbyć się tłuszczu, należy się mocno napocić. Bodźcem do zwiększenia produkcji energii jest bowiem tylko i wyłącznie zwiększona aktywność fizyczna, i to zwykle zwiększona bardzo znacznie, ponieważ naturalne mechanizmy organizmu dbają o to, aby podstawowym źródłem energii był przede wszystkim cukier, a nie tłuszcz.

W jakich dyscyplinach to działa?

Nie jest też tak, że L-karnityna jest środkiem uniwersalnym. Jej działanie jest najlepiej widoczne w dyscyplinach wytrzymałościowych. Raz, że to właśnie one wymagają największego wysiłku energetycznego, a dwa, że zwiększając zużycie kwasów tłuszczowych, związek ten pośrednio wpływa na wydłużenie możliwości pracy tlenowej, co w biegach, kolarstwie czy marszu zdecydowanie się przydaje.

Stosując L-karnitynę, należy pamiętać, że suplement przyjmuje się tylko i wyłącznie przed aktywnością fizyczną. Nie ma treningu, nie ma suplementacji, bo niczego by ona nie zmieniła. W czasie treningu L-karnityna zostanie wykorzystana i zwiększy o 70% zużycie lipidów jako źródła energii.

Czego się spodziewać?

L-karnityna nie jest środkiem, który daje spektakularne efekty. Uzyskanie lepszej figury wymaga przede wszystkim niemal katorżniczego wysiłku, który i bez zastosowania suplementów przyniesie dobre efekty, natomiast w po zastosowaniu L-karnityny wyniki treningu formującego sylwetkę na pewno będą widoczne nieco szybciej. Stosowanie tego suplementu może mieć jednak jeszcze inne uzasadnienie i warto o tym pamiętać choćby przy rutynowych badaniach lekarskich – L-karnityna bowiem w dość dużym stopniu może zmienić profil lipidowy krwi.

Podsumowanie

L-karnityna nie jest, jak chcieliby producenci, cudownym środkiem odchudzającym. Może wspomagać odchudzanie, ale tylko przy bardzo wysokim poziomie aktywności fizycznej. Jej stosowanie, czy w formie czystej, czy w suplementach kombinowanych, wymaga odpowiedniego planowania, a także rozsądku – przyjmowanie większych dawek L-karnityny niż zalecane, może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych, dlatego przed zastosowaniem suplementu warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, który wskaże sugerowaną dawkę oraz wykluczy wszelkie przeciwwskazania, bo tych w przypadku szczególnie suplementów kombinowanych może być całkiem sporo.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
IQ Weight Blocker - Skuteczny bloker tłuszczu
IQ Weight Blocker to rewolucyjny produkt, który w naturalny sposób blokuje przyjmowanie z jedzeniem nadmiernej ilości węglowodanów.
Zobacz tutaj ...
AQUA GO ADIP bezpieczne i naturalne usuwanie wody z organizmu
Substancje, które znajdują się w składzie produktu wspierają naturalne procesy usuwania nadmiaru wody z organizmu. Dodatkowo Aqua Go AdiP dba o układ odpornościowy i usuwa toksyny z organizmu.
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *