Kefir – czy warto włączać go do diety?

Aktualizacja

Kefir - czy warto włączać go do diety?Kefir to produkt, który obecnie ponownie wraca do łask. Nie bez powodu, ponieważ jest napojem, który bogaty jest w wiele składników odżywczych oraz probiotyków korzystnych dla naszego organizmu. Czy warto więc włączać kefir do codziennej diety oraz z czego wynikają jego prozdrowotne właściwości? Podpowiadamy.

Czym dokładnie jest kefir?

Kefir to fermentowany napój mleczny, który produkowany jest przy użyciu tzw. ziaren kefirowych. Pozyskiwane są one zwykle z mleka krowiego lub koziego. Granulki te to nic innego jak kultury drożdży oraz bakterii kwasu mlekowego, w których mikroorganizmy rozmnażają się, jednocześnie rozpoczynając proces fermentacyjny węglowodanów mleka. To właśnie dzięki temu zjawisku powstaje kefir. Kolejnym krokiem jest usunięcie ziarenek, które mogą służyć do kolejnego wyrobu napoju.

Kefir posiada jasnokremowy kolor, lekko zawiesistą konsystencję oraz charakterystyczny kwaśny smak. Swoją delikatną, musującą i orzeźwiającą formę zawdzięcza obecności pęcherzyków dwutlenku węgla. Mleczny napój stanowi źródło bakterii fermentacji mlekowej, a także niewielkie ilości alkoholu, bo jak się okazuje ziarna kefirowe posiadają również zdolność fermentacji alkoholowej.

Warto zaznaczyć, że proces fermentacji warunkuje wiele czynników. Należy do nich między innymi zapach napoju, a także jego skład. Im jest on bardziej dojrzały tym zawiera mniej laktozy (cukru mlecznego). W wyniku tego procesu zachodzi również wiele innych przemian np. następuje rozpad niektórych białek mleka, czyniąc go znacznie łatwiej strawnym produktem.

Zobacz również: Kefir a maślanka

Właściwości zdrowotne kefiru

Włączanie kefiru do codziennej diety posiada szereg zalet i korzyści zdrowotnych. Przede wszystkim napój ten bogaty jest w składniki niezbędne dla układu kostnego. Mowa tu o białku oraz związkach mineralnych, jakimi są wapń oraz żelazo. Warto spożywać więc kefir kiedy wykazujemy chęć zwiększenia masy mięśniowej po treningu.

Należy zaznaczyć również, że kefir jest produktem lekkostrawnym w porównaniu do mleka czy tradycyjnego jogurtu. Dodatkowo składniki odżywcze w nim obecne są dobrze przyswajane przez organizm.

Ponadto kefir wpływa na przyspieszenie wchłaniania innych związków odżywczych. Chodzi tu przede wszystkim o minerały tj. fosfor, magnez czy potas. Spożywanie kefiru zaleca się szczególnie w okresie ciąży, ponieważ stanowi źródło dużej ilości kwasu foliowego. Dodatkowo kefir charakteryzuje się sporą zawartością witamin z grupy B.

Nie można zapomnieć również, że napój ten obniża ciśnienie tętnicze oraz reguluje poziom cholesterolu we krwi.

Obecność kefiru w codziennej diecie pozytywnie wpłynie nie tylko na zdrowie, ale również i na urodę. Spożywanie go pozwala pozbyć się opryszczki oraz zyskać lepszy wygląd skóry oraz włosów. Przynosi także dużą ulgę w oparzeniach skóry, spowodowanych np. kąpielami słonecznymi.

Regularne spożywanie kefiru:

  • ułatwia procesy trawienne i zachowuje prawidłową mikroflorę jelitową
  • pobudza układ odpornościowy organizmu
  • może pomóc w zniesieniu nietolerancji laktozy
  • obniża produkcję gazów w jelitach

Komu polecany jest kefir?

Kefir ze względu na wysoką wartość odżywczą oraz obecność w swym składzie probiotyków wspiera funkcje układu odpornościowego. W związku z tym jego regularne spożywanie polecane jest szczególnie osobom chorującym na dolegliwości pochodzenia wirusowego np. opryszczka, półpasiec, AIDS. Z kolei występujące w nim witaminy z grupy B wzmacniają układ nerwowy wspierając terapię depresji, nadpobudliwości u dzieci oraz zaburzeń snu.

Kefir wskazany jest także osobom miewającym problemy z układem pokarmowym. Wspomaga bowiem motorykę jelit. Hamuje również chęć podjadania, co często zdarza się w przypadku stosowania diet odchudzających.

Zastosowanie kefiru

Kefir doskonale sprawdza się jako tzw. produkt nieprzetworzony, a więc występujący w naturalnej postaci. Znajduje również duże zainteresowanie jako baza do np. koktajli owocowych lub jako forma śniadania z dodatkiem płatków śniadaniowych. Kefir stanowi również składnik ciast, pieczywa oraz naleśników.

Spirulina + Wapń + Magnez - dla zdrowia kości, zębów i mięśni
Produkt ten zawiera wapń pozyskiwany z algi „Lithothamnium calcareum”. Jest to wapń w pełni naturalny i posiada przez to bardzo wysoką biodostępność, bo aż 96%!
Zobacz tutaj ...
Lacto Flora - zadbaj o florę bakteryjną
Lacto Flora zawiera m.in. laktobakterie i bifidobakterie, które stanowią główny składnik mikroflory u człowieka. W naturalny sposób pomaga zadbać o prawidłową florę bakteryjną w organizmie, ponieważ w każdej kapsułce znajduje się ...
Zobacz tutaj ...
4 komentarzy:
  1. Globfoterka
    Globfoterka says:

    A ja nigdy nie lubiłam kefiru i teraz już nawet nie próbuję się do niego przekonać. Po prostu mnie odrzuca. Mleko jem tylko z płatkami i nie wyobrażam sobie np. wypić szklankę mleka, czy kefiru tak po prostu.

    Odpowiedz
  2. Adasio
    Adasio says:

    Uwielbiam kefir, szczególnie z młodymi ziemniaczkami z koperkiem…. Mniam. Ale bym zjadła takie pyszności, a tu środek zimy 🤔

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *