Kiszona kapusta - właściwości i zastosowanie

Kiszona kapusta – właściwości i zastosowanie

Kiszona kapusta - właściwości i zastosowanieKiszona kapusta posiada wiele wartości odżywczych, a także niską kaloryczność dzięki poddaniu jej procesom fermentacji. Bakterie kwasu mlekowego produkowane podczas kiszenia kapusty sprawiają, że produkt ten korzystnie wpływa na florę bakteryjną całego układu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu, a także poprawia stan i wygląd skóry.

Jakie zdrowotne właściwości ma kiszona kapusta?

Kapusta kiszona stanowi źródło witaminy C, błonnika, związków mineralnych (magnez, potas, żelazo i wapń). Ze względu na występujący kwas mlekowy jest produktem szczególnie polecanym w schorzeniach układu pokarmowego.

Obecny w kapuście kiszonej błonnik wspomaga proces odchudzania, a także zapobiega zaparciom. Skutecznie obniża poziom cholesterolu chroniąc organizm przed rozwojem miażdżycy oraz chorobami mięśnia sercowego.

Włączanie kapusty kiszonej do codziennej diety wyrównuje poziom glukozy we krwi zapobiegając rozwojowi cukrzycy oraz pojawieniu się zespołu metabolicznego. Kapusta kiszona wykazuje także właściwości przeciwzapalne, skutecznie łagodząc występujące w organizmie zmiany zapalne. Z kolei witamina C naturalnie zwiększa odporność organizmu, pozytywnie wpływa na wygląd skóry oraz zapobiega rozwojowi szkorbutu. Witamina C pochodząca m.in. z kiszonej kapusty pełni inne równie ważne funkcje. Należy do nich:

  • przyspieszanie procesów metabolicznych
  • obecność w procesach oddychania komórkowego
  • uczestniczenie w syntezie nowego kolagenu
  • wzmacnianie ścian naczyń krwionośnych
  • przyspieszanie absorpcji żelaza

Kiszona kapusta to również przeciwutleniacze, które usuwają z organizmu wole rodniki zapobiegając rozwojowi chorób nowotworowych oraz spowalniając starzenie się skóry.

Jakie ma zastosowanie kiszona kapusta?

Kiszona kapusta ze względu na swoje walory smakowe znalazła szerokie zastosowanie w kuchni. Stanowi zatem składnik surówek jako dodatek do dań głównych. Można spożywać ją również w formie gotowanej jak np. bigos lub farsz do pierogów. Na bazie kapusty kiszonej wykonuje się również zupy np. kapuśniak. Kapustę kiszoną można również dodawać do potraw mięsnych lub makaronowych.

Komu nie zaleca się kapustę kiszoną?

Ze względu na dużą zawartość sodu kapusty kiszonej nie zaleca się osobom z nadciśnieniem tętniczym, chorobami nerek oraz chorobami układu pokarmowego, ponieważ może uszkodzić wrażliwą śluzówkę żołądka.

Przepis na kiszoną kapustę

Kapustę kiszoną można dostać w każdym supermarkecie. Można również bez problemu wykonać ją samodzielnie w domu. W tym celu świeżą kapustę należy pokroić w cienkie paski lub poszatkować i układać warstwami naprzemiennie zasypując solą w beczce lub szklanym słoju, mocno ją ugniatając. Tak przygotowaną kapustę należy pozostawić na kilka dni pod przykryciem w temperaturze około 10 stopni Celsjusza.

Podsumowanie

Kapusta kiszona to źródło wielu składników odżywczych, dzięki czemu wykazuje wielokierunkowe właściwości zdrowotne. Jej dużą zaletą jest fakt, że dostępna jest przez cały rok, a jej cena nie należy do wygórowanych.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *