Antyoksydanty – gdzie ich szukać?

Antyoksydanty - gdzie ich szukać?Antyoksydanty to szeroka grupa związków chemicznych występująca w przyrodzie, których zadaniem jest neutralizowanie działania szkodliwych wolnych rodników. Ich dodatkową funkcją jest spowalnianie procesów starzenia się organizmu oraz jego ochrona przed rozwojem różnych chorób. Jakie inne działanie wykazują antyoksydanty oraz gdzie szukać tych wartościowych związków? Podpowiadamy.

Czym dokładnie są antyoksydanty?

Antyoksydanty to związki chemiczne, które wstrzymują lub opóźniają procesy utlenienia. W dużej mierze są to związki pochodzenia roślinnego, wspierające mechanizmy obronne komórek człowieka. Bardzo często antyoksydanty występują w suplementach diety i używane są jako środek prewencyjny z zapobieganiu wielu chorobom jak np. nowotwory czy choroby serca.

Ich działanie polega na rozbijaniu wolnych rodników w organizmie człowieka poprzez krążenie i dobrowolne oddawanie brakującego im elektronu. W wyniku tego zjawiska wolne rodniki przekształcają się w neutralne cząsteczki i wydalane są z organizmu.

Dlaczego antyoksydanty są tak ważne dla człowieka?

  • zwiększają odporność organizmu na różnego rodzaju infekcje;
  • spowalniają procesy starzenia się organizmu i pomagają w zachowaniu  młodszego wyglądu;
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, układu krążenia, cukrzycy, a także problemów ze wzrokiem oraz stawami.

Czym są wolne rodniki?

Wolne rodniki to molekuły, które powstają w organizmie człowieka na skutek zachodzących w nim procesów utlenienia. Są one cząsteczkami pozbawionymi jednego lub więcej elektronów, które kradną, atakując cząsteczki zdrowych tkanek organizmu. Do ich powstawania przyczynia się między innymi niezdrowy tryb życia (brak odpoczynku, stres, niewłaściwa dieta, kąpiele słoneczne, brak aktywności fizycznej), także nałogi (palenie tytoniu). Wolne rodniki nieustannie dążą do tworzenia kompleksów z cząsteczkami lipidów, białek oraz materiału genetycznego. W wyniku tego dochodzi do uszkodzenia wielu żywych komórek organizmu.

Najważniejsze antyoksydanty

Witamina A – niszczy wolne rodniki oraz niezbędna jest do prawidłowej pracy narządu wzroku oraz właściwiej kondycji skóry. Najbezpieczniejsza dla człowieka jest występująca w warzywach i owocach prowitamina A (beta-karoten), która w organizmie przekształcana jest w witaminę A.

Witamina E – stanowi najsilniejszy witaminowy przeciwutleniacz. Warunkuje prawidłowe nawilżenie skóry, a także zapobiega szkodliwym zmianom w tkankach oraz komórkach organizmu.

Witamina C – stymuluje produkcję kolagenu, zwiększa odporność organizmu oraz bierze udział w regeneracji witaminy E. Witamina A, C i E wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają swoje działanie antyoksydacyjne.

Bioflawonoidy -to organiczne związki chemiczne występujące w roślinach, które pełnią funkcje barwników oraz przeciwutleniaczy. Wykazują korzystne działanie na układ krążenia oraz zwiększają odporność organizmu.

Rutyna i kwercetyna – wykazują podobne właściwości do witaminy C, wpływają na poprawę kondycji naczyń krwionośnych, zwiększają odporność organizmu, zapobiegają obrzękom oraz zapewniają lepszy przepływ krwi.

Flawonoidy – inaczej nazywane katechinami, są to związki występujące m.in. w herbacie, szczególnie w zielonej.

Koenzym Q10 – inaczej ubichinion, to związek witaminopodobny, który występuje naturalnie w organizmie ludzkim. Uczestniczy w głównych procesach niezbędnych do życia przemian metabolicznych. Ponadto zwiększa produkcję energii w komórkach organizmu, która niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania narządów, szczególnie mięśni i serca.

Luteina i zeaksantyna – wykazują właściwości antyoksydacyjne. Ich głównym zadaniem jest ochrona siatkówki oka przed uszkodzeniami, spowodowanymi przez wolne rodniki.

Antyoksydanty – gdzie ich szukać?

Antyoksydanty występują w komórkach organizmu człowieka głównie pod postacią enzymów i aminokwasów. Mimo to bardzo ważne jest codzienne dostarczanie ich wraz z dietą. W menu powinny więc znaleźć się warzywa oraz owoce będące bogactwem karotenoidów, bioflawonoidów, witaminy A,C i E. Ich źródłem jest między innymi czarna porzeczka, brokuły, pomidory, pomarańcze, tłuszcze roślinne, mleko, nasiona roślin strączkowych, orzechy, a także Spirulina.

Istotną rolę odgrywają również polifenole, które występują między innymi w czerwonym winie, żurawinie, borówkach, piwie i zielonej herbacie.

Codzienną dietę warto wzbogacać również o zioła (oregano, curry czy cynamon).

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
1 komentuj
  1. Kasia Hartung
    Kasia Hartung says:

    W naszej diecie nie brakuje antyoksydantów. Uwielbiamy owoce i warzywa, niestety jest też czego się pozbywać 🙂 Nie jesteśmy idealni i nam też zdarza się zjeść coś, czego później chcielibyśmy się pozbyć 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *