Papaja – jakie wartości odżywcze posiada?

Papaja - jakie wartości odżywcze posiada?Papaja, nazywana również melonowcem właściwym, to owoc, który pochodzi z krajów Ameryki Południowej, Środkowej oraz południowych obszarów Ameryki Północnej. Powszechnie znana jest dzięki swoim leczniczym właściwościom, a to dzięki obecności w jej składzie karotenoidów oraz enzymów, w szczególności papainy. Jak papaja wpływa na nasze zdrowie oraz dlaczego warto włączyć ją do codziennej diety? Podpowiadamy.

Papaja to owoc o owalnym kształcie, z reguły posiadający żółto-pomarańczowy kolor. Należy zaznaczyć, że jego skórka należy do części jadalnych. Z kolei miąższ wykazuje barwę od pomarańczowej do łososiowej. Wnętrze miąższu papai wyściela duży zbiór czarnych nasion pokrytych śluzem.

Właściwości lecznicze papai

Papaja to przede wszystkim bogate źródło witaminy C, związków mineralnych tj. magnez, potas, wapń, żelazo, a także enzymu – papainy, który jak się okazuje zwalcza dolegliwości ze strony układu trawiennego. Obecność przeciwutleniaczy tj. likopen powoduje, że papaja wymiata z organizmu szkodliwe wolne rodniki, których nadmierna ilość przyczynia się do stresu oksydacyjnego, a w konsekwencji do chorób nowotworowych.

Wymieniony wyżej likopen wykazuje pozytywne działanie na układ krążenia m.in. zmniejszając ryzyko wystąpienia wylewu i zawału.

Obecna w papai papaina przyspiesza procesy trawienne, dzięki czemu jej regularne spożywanie ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie – odchudzanie.

Znajdująca się w składzie papai witamina A chroni organizm przed zwyrodnieniem plamki żółtek oka szczególnie u osób starszych. Należy nadmienić, że choroba ta pozostawiona bez żadnej opieki prowadzi do utraty wzroku.

Związki mineralne tj. potas stanowi ważny składnik płynów komórkowych, regulujących ciśnienie oraz tętno. Z kolei witamina C w naturalny sposób zwiększa odporność organizmu, działa przeciwzapalnie, poprawia kondycję naczyń krwionośnych zapobiegając ich pękaniu i rozszerzaniu się, a także wpływa na jakość skóry rozjaśniając nieestetyczne przebarwienia.

Jak właściwie spożywać owoce papai?

Przed rozpoczęciem konsumpcji owoc papai należy dokładnie umyć pod bieżącą, zimną wodą. Ze względu na gorzki smak skórki często usuwa się ją i spożywa sam miąższ papai. Po obraniu ze skórki, należy przeciąć owoc na pół. Kolejny krok dotyczy wyjęcia nasion oraz warstwy śluzu, która do nich przylega. Tak wyczyszczony miąższ papai należy pokroić w wygodnej dla siebie formie.

Papaja w kuchni

Papaja zwykle spożywana jest na surowo i traktowana jako samodzielna, zdrowa przekąska. Ze względu na jej słodki charakter, stanowi także doskonały składnik sałatek owocowych oraz dodatek do deserów tj. ciasta czy lody.

Owoc papai może być również składnikiem dań wytrawnych jak np. gulaszu, curry, kurczaka, a nawet owoców morza.

Papaja w kosmetyce

Papaja znalazła zastosowanie również w kosmetyce, a to dzięki obecnej w jej składzie papainie. Wykorzystywana jest przede wszystkim do produkcji peelingów enzymatycznych, a także kremów o działaniu antycellulitowym, preparatów na blizny oraz tych przyspieszających wchłanianie się krwiaków.

Jak właściwie kupować papaję?

Decydując się na zakup papai należy zwracać wyłącznie uwagę na te posiadające kolor całkowicie żółty. Oznacza to, że należy unikać owoców typowo zielonych. W dotyku skóra papai powinna delikatnie uginać się, natomiast w miejscu gdzie znajdowała się łodyga drzewa nie powinna być miękka. Niedojrzałe owoce należy przechowywać w temperaturze pokojowej, do momentu aż będą posiadać złoty odcień.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz błonnik. To źródło minerałów jak cynk, magnez, wapń, żelazo
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *