Bób – właściwości i przeciwwskazania

Bób - właściwości i przeciwwskazaniaBób należy do roślin strączkowych. Tak jak inne warzywa zaliczane do tej rodziny, wykazuje wiele dobroczynnych właściwości. Bób to bogate źródło kwasu foliowego, który jest potrzebny kobietom w ciąży oraz dużej ilości białka, które w pełni może zastępować białko zwierzęce. Co jeszcze kryje w sobie bób, a także jaki wpływ wywiera na nasz organizm? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Bób znany jest głównie w Afryce, Europie oraz na Bliskim Wschodzie. Należy do roślin jednorocznych. Swoim wglądem przypomina nieco soję, fasolę lub ciecierzycę. Ziarna bobu posiadają charakterystyczny zielony kolor.

Bób – właściwości

Bób to źródło wielu witamin m.in. witamin z grupy B, witaminy C, beta-karotenu i składników mineralnych takich jak potas, żelazo, magnez, mangan, fosfor i cynk.

Warzywo to jest również bogatym źródłem błonnika dzięki czemu reguluje procesy trawienne, pracę jelit, a także zapewnia na długi czas uczucie sytości. Takie działaniu sprawia, że jest on pomocny w odchudzaniu, a także chroni organizm przed rozwojem nowotworów w całym układzie pokarmowym. Dzięki obecności witamin z grupy B bób wykazuje korzystne oddziaływanie na układ nerwowy. Występujący w tej roślinie potas reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu, a także pomaga skutecznie obniżyć ciśnienie krwi. Z kolei żelazo znajdujące się w składzie bobu uzupełnia niedobory i zapobiega pojawieniu się anemii.

Warzywo to polecane jest przede wszystkim kobietom w ciąży, ponieważ zawiera duże ilości kwasu foliowego, który chroni płód przed wadami rozwojowymi (wyjątkiem są kobiety w ciąży cierpiące na cukrzycę ciążową). Magnez zawarty w bobie działa antydepresyjnie, a także niweluje stres. Dodatkowo cynk, który również znajduje się w składzie korzystnie wpływa na stan skóry oraz reguluje procesy metaboliczne zachodzące w komórkach.

Jaki bób warto jeść?

Bób może być jedzony zarówno na surowo jak i po ugotowaniu. Młode ziarna bobu można spożywać bezpośrednio po wyjęciu ze strąków, ponieważ ich skórka nie jest jeszcze na tyle twarda.

Bób można również ugotować w lekko osolonej wodzie. Jednak gotowanie powoduje utratę około 40% wartości składników odżywczych.

Jak gotować bób?

Do gotowania warto wybierać te ziarna bobu, które są intensywnie zielone, mają jednolity kolor bez żadnych plam i przebarwień. Przed gotowaniem ziarna bobu należy dokładnie umyć zimną wodą. Następnie przełożyć je do głębokiego garnka, zalać wodą i dodać 1 łyżkę cukru. Bób należy doprowadzić do wrzenia i doprawić odrobiną soli.  Warto pamiętać, aby warzywo to gotować pod przykryciem, do momentu aż zmięknie. Młode ziarna gotuje się krócej, bo około 15 minut, te starsze dłużej, około 30 minut.

Kto powinien unikać spożywania bobu?

Przeciwwskazania:

Do swojej diety nie powinny przede wszystkim włączać bobu kobiety będące w ciąży, jednocześnie cierpiące na cukrzycę ciążową. W związku z tym powinni unikać go także diabetycy lub spożywać z umiarem (najlepiej kiedy będzie gotowany al dente. Wówczas zmniejsza to indeks glikemiczny).

Chorzy na dnę moczanową także powinny unikać bobu, ponieważ zawiera on dużą ilość składników, które mogłyby nasilać objawy tej choroby. Osoby mające skłonność do wzdęć lub cierpiące na częste bóle brzucha, a także miewające problemy trawienne również powinny ograniczać ilość bobu w swojej diecie.

Ciekawostki:

  • Odmiana bobu tzw. bobik uprawiany jest jako pasza dla zwierząt.
  • Wyizolowany aminokwas z bobu wykorzystywany jest w przemyśle farmaceutycznym do produkcji leków na chorobę Parkinsona.
  • W starożytnym Egipcie kapłani unikali spożywania bobu, ponieważ uważany był za “pokarm umarłych”.

Polecane produkty:

Spirulina + Wapń + Magnez - dla zdrowia Twoich kości, mięśni i serca!
Produkt ten zawiera wapń pozyskiwany z algi „Lithothamnium calcareum”. Jest to wapń w pełni naturalny i posiada przez to bardzo wysoką biodostępność, bo aż 96%!
Zobacz tutaj ...
Lacto Flora - zadbaj o florę bakteryjną
Lacto Flora zawiera m.in. laktobakterie i bifidobakterie, które stanowią główny składnik mikroflory u człowieka. W naturalny sposób pomaga zadbać o prawidłową florę bakteryjną w organizmie, ponieważ w każdej kapsułce znajduje się ...
Zobacz tutaj ...
Enzymix - naturalne enzymy
Enzymix zawiera naturalne enzymy takie jak bromelanina, papania, ficyna z figi oraz kurkumę. To właśnie one wspierają proces przyswajania białka w organizmie oraz odpowiadają za prawidłową przemianę materii ...
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Monika
    Monika says:

    Po raz pierwszy spotkałam się z informacjami, że w niektórych przypadkach bobu należy unikać. I cieszę się bardzo, że mnie to nie dotyczy, bo czekam na niego cały rok.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *