Groch zwyczajny – właściwości i zastosowanie

Groch zwyczajny - właściwości i zastosowanieGroch zwyczajny należy do grupy roślin strączkowych i powszechnie znany jest w każdej kuchni europejskiej. Warzywo to może występować w dwóch postaciach. Niedojrzałej – zielonej oraz dojrzałej – żółtej. Jakie właściwości wykazuje to warzywo oraz gdzie znalazło zastosowanie? Podpowiadamy.

Groch zwyczajny to roślina jednoroczna. Posiada kilkanaście odmian, które dzielą się na dwie podstawowe grupy. Pierwszą jest groch siewny cukrowy, drugą groch siewny łuskowy. Ten pierwszy nie posiada wyściółki pergaminowej, przez co może być spożywany w całości razem ze strąkami. Z kolei groszek zielony to nic innego jak groch łuskowy jednak w fazie zielonej (niedojrzałej). Często spotkać go można jako konserwowy, który wykorzystywany jest w różnego rodzaju sałatkach, sosach czy jako dodatek do mięs. Należy zaznaczyć, że ta postać grochu jest bardzo wdzięcznym warzywem dekoracyjnym.

Warto wiedzieć, że groch to jedno z najstarszych warzyw, które uprawiane jest przez człowieka. Okazuje się, że znany był już 7 tysięcy lat p.n.e. Rośnie w strefie umiarkowanej przede wszystkim jako roślina uprawna.

Groch zwyczajny – właściwości

Zarówno groch dojrzały jak i niedojrzały to doskonałe źródło białka i błonnika. Jak wiadomo białko to główny element służący do budowy tkanki mięśniowej. Aby zapewnić mięśniom odpowiedni wzrost oraz regenerację, dieta powinna obfitować w ten składnik w odpowiedniej ilości.

Oba rodzaje grochu zawierają w sobie również witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C, E oraz K. Stanowią także źródło związków mineralnych jak np. cynk, potas, sód, fosfor, magnez, żelazo oraz wapń. Dużą cechą grochu jest fakt, że pomaga on w odkwaszaniu organizmu oraz chroni organizm przed zmianami nowotworowymi. Zwłaszcza jeśli dotyczą one jelit, trzustki, piersi czy prostaty.

Ze względu na to, że groch posiada niski indeks glikemiczny, śmiało mogą go spożywać diabetycy. Nieco inaczej wygląda sprawa jego kaloryczności. 100 gram tego produktu zawiera w sobie 90 kcal.

Warto jednak wiedzieć, że groch to warzywo ciężkostrawne i powoduje powstawanie gazów w jelitach oraz żołądku. Istnieje jednak na to sposób. Aby zapobiec temu przykremu zjawisku należy nasiona grochu przed gotowaniem moczyć w wodzie przez 3 godziny, a następnie gotować przez 30 minut. Innym sposobem jest zastosowanie przypraw wspomagających trawienie jak np. kminek, majeranek, kolendra, pieprz czy ostra papryka.

Groch zwyczajny – zastosowanie

W polskiej kuchni groch zwyczajny w dużej mierze oznacza jedno – grochówkę. Okazuje się jednak, że nie tylko to. Warzywo w postaci niedojrzałej (zielonej) stanowi idealny składnik sałatki jarzynowej. Z kolei dojrzały (żółty) może być składnikiem farszu do gołąbków.

W dawnym czasach groch zwyczajny stanowił ważny element polskiego folkloru, nie tylko w kuchni, ale również rozmaitych obrzędów. Pojawiał się tam jako zapowiedź obfitości przyszłych plonów oraz jako roślina ofiarna. Wykorzystywany był również jako element przystrajania ubiorów na ważne uroczystości czy obrzędy.

Czy groch może szkodzić?

Groch zwyczajny może być źle tolerowany szczególnie przez osoby, które posiadają nadwrażliwość żołądka, cierpią na refluks lub chorobę wrzodową. Dość ostrożnie powinny z niego korzystać osoby chorujące na niedoczynność lub nadczynność tarczycy. Obecne w nim związki (tioglikozydy) powodują zaburzenia procesu wchłaniania się jodu, przez co niedobór tego pierwiastka może spowodować zaburzenia pracy tarczycy.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz błonnik. To źródło minerałów jak cynk, magnez, wapń, żelazo
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *