Witamina C – niesamowity spryciarz

Witamina C - niesamowity spryciarzWitamina C jest chyba najbardziej popularną witaminą. Zna ją prawie każdy dorosły człowiek. Pomimo to, jest ona często niedoceniana. Większość z nas kojarzy kwas askorbinowy (witaminę C) tylko z tym, że trzeba go zażywać jedynie w specjalnych porach roku. Dla wielu wyczerpują się przy tym możliwości i zadania witaminy C.

Witamina C – właściwości

Z tego powodu należy stwierdzić, że witamina C jest najczęściej niedoceniana. Mniej znane są jej następujące właściwości:

  1. Życie ludzkie nie jest możliwe bez witaminy C.
  2. Uczestniczy ona w około 15 000 procesów przemiany materii.
  3. Bierze udział w procesie produkcji połączeń nerwowych.
  4. Witamina C jest ważna dla produkcji kolagenu w tkance łącznej, kościach i ścięgnach, skórze i dla stabilności ścian naczyń krwionośnych.
  5. Aktywnie uczestniczy w procesie spalania tłuszczu, ponieważ bierze udział w budowie karnityny.
  6. Wspiera wchłanianie żelaza przez organizm.

I wiele, wiele innych …

Witamina C i jej znaczenie

Witamina C to prawdziwy spryciarz, który należy do substancji organizujących nasze zdrowie. Tworzy ona podstawy funkcji systemu immunologicznego, wspiera muskulaturę serca, przemianę materii, oddychanie komórkowe i gospodarkę hormonalną. Niektórzy naukowcy twierdzą, że witamina C dodaje chęci do życia, poprzez hamowanie spadku energii w komórkach. Wspomaga  witalność, elastyczność i wydajność.

Zwierzęta żyjące na wolności bez problemów produkują w swoich organizmach ważną dla życia witaminę C. Tylko człowiek, małpa i kilka egzotycznych zwierząt straciło tę umiejętność poprzez zmiany genetyczne. Jesteśmy więc zdani na źródła zewnętrzne.

Zagrożenia

Wielu ekspertów jest jednak zdania, że do 90% pierwotnej witaminy może ulec zniszczeniu przez światowy transport, magazynowanie, fabryczne przetwarzanie, bezpośrednie działanie tlenu, pranie i gotowanie. Dlatego podejrzewa się, że człowiek pierwotny przyjmował około 40 razy więcej witaminy C niż my dzisiaj. Skutkiem tego może być fakt, że ciało, stworzone z myślą dostarczania mu odpowiednich ilości witaminy C, może źle znosić jej braki. Tym ważniejsze staje się zwracanie uwagi na to ile przyjmujemy tej cennej substancji w codziennych posiłkach.

Jak ważna jest witamina C?

Jak ważna dla naszego organizmu jest witamina C dobitnie pokazały przykre doświadczenia marynarzy z XV wieku. Podczas rejsów odkrywali oni nie tylko nowe kraje, ale także granice wytrzymałości ludzkiego organizmu. Podczas gdy marynarze wyczerpali całkowicie rezerwy witaminy C w organizmie, to obecnie nadal istnieje wiele ryzykownych dla zdrowia skutków jej niedoboru. Interesujące jest, że te ryzykowne skutki nie występują u dziko żyjących zwierząt, ponieważ produkują one własną witaminę C.

Na świecie istnieje bardzo wiele badań nad suplementami diety, które pokazują jak ważna jest ta substancja dla naszego organizmu. Na przykład 10 badań nad witaminą C, obejmujących 80 000 badanych wykazało, że witamina C ma pozytywny wpływ na wzrok w starszym wieku. Istnieje jeszcze wiele raportów naukowych, które udowadniają pozytywne wpływy na zdrowie człowieka.

Nagroda Nobla za odkrycie witaminy C

Moglibyśmy wymienić niektóre z wyników tych badań, ale zajęłoby to za dużo miejsca. Musimy być natomiast świadomi, że witamina C ma ogromne znaczenie dla naszego ciała i samopoczucia. Nie bez przyczyny dr Albert von Szent- Györgyi, odkrywca kwasu askorbinowego (witaminy C), dostał za to odkrycie w 1937 nagrodę Nobla. Także dwukrotny zdobywca nagrody Nobla Linus Pauling, całe swoje życie był zwolennikiem witaminy C. Nie było dnia, w którym zapomniałby o swojej dawce witaminy C. Z powodu licznych, nowych wniosków, przed paroma laty, nawet Towarzystwo Odżywiania znacznie zwiększyło wcześniej zalecaną dzienną dawkę zażywania witaminy C. Jednak wielu naukowców nadal uważa, że nawet ta zwiększona ilość jest nadal zbyt niska.

Organizm ludzki nie magazynuje witaminy C

Ważna jest przy tym znajomość faktu, że witamina C nie może być magazynowana w ludzkim ciele. Dlatego wskazana jest stała dostawa, rozłożona w ciągu dniu. Należy więc jeść jak najwięcej bogatą w witaminę C żywność. Dobrym przykładem są owoce. Jeżeli z różnych przyczyn jest to niemożliwe, warto wprowadzić suplementację diety o naturalne produkty jak np. Acerola. Rozwiązuje to problem, ponieważ dostarczamy niezbędną ilość witaminy C o wysokiej wchłanialności. Jest to bardzo pozytywne zjawisko, gdyż wygląda na to, że potrzebujemy tej uniwersalnej substancji w równym stopniu co wody czy tlenu z powietrza.

Przedawkowanie witaminy C

Ryzyko przedawkowania witaminy C może pojawić się gdy przyjmowane są suplementy, szczególnie syntetyczne w zbyt dużych dawkach. Mowa tu o ilości 2 000 mg i powyżej. [1] Może wtedy dochodzić do ryzyka pojawienia się zbyt dużej ilości żelaza w organizmie (witamina C wspomaga wchłanianie żelaza) lub pojawia się skłonność do występowania kamieni nerkowych.

Dawkowanie witaminy C

Dlatego przy suplementacji należy zachować ostrożność i wybierać naturalną witaminę C, której biodostępność jest na wysokim poziomie. Nie wymagane jest wtedy dostarczanie nadmiernej ilości, w porównaniu do tego jak ma to miejsce w przypadku syntetycznych produktów. Wybierając Witaminę C dzienne zapotrzebowanie u kobiet wynosi 75 mg, a u mężczyzn 90 mg. [2]

U palaczy poziom witaminy C jest jeszcze mniejszy

Palacze papierosów, do zalecanego dziennego zapotrzebowania witaminy C, powinni zażywać dodatkowe dawki tej substancji. Kanadyjskie badanie nad wartościami odżywczymi wykazało, że osoby palące mają w swoim organizmie przeciętnie ponad 25% mniej witaminy C niż niepalący. A wszyscy Ci, którzy sięgają po więcej niż jedną paczkę papierosów dziennie, według tego badania mają o 40% mniejszy poziom witaminy C we krwi. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby całkowite rzucenie palenia. Jednak ktoś kto nie może lub nie chce tego zrobić, powinien chociaż zwrócić uwagę na odpowiedni poziom witaminy C w organizmie.

Nie tylko palacze są narażeni na niedobory witaminy C

Każda tabletka, także antykoncepcyjna czy popularna tabletka na ból głowy, wypłukują witaminę C. Przy przyjmowaniu leków powinno się zwrócić także uwagę na odpowiedni poziom tej substancji. To samo tyczy się ludzi, który żyją w stresie lub w pośpiechu. Dlatego ludziom znajdującym się w wyjątkowych sytuacjach życiowych, zaleca się dodatkowe spożycie witaminy. Naturalne wspieranie dobrego stanu dróg moczowych i ogólne dobre samopoczucie, szczególnie podczas zimnych miesięcy, jest w bardzo dużej mierze zasługą dodatkowych dawek witaminy C.

Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...
4 komentarzy:
  1. Dorota
    Dorota says:

    Słyszałam o wit C w płynie i kroplówkach z witaminą C. Witaminoterapia jest coraz bardziej powszechna w leczeniu.
    Dobrze by było aby leczenie nie było konieczne.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *