Por – właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania

Por - właściwości, zastosowanie i przeciwwskazaniaPor, obok cebuli i czosnku, jest jednym z najbardziej popularnych warzyw. Ze względu na swoje właściwości znalazł on szerokie zastosowanie w kuchni jak i w medycynie naturalnej. Jego regularne spożywanie zapobiega anemii, niweluje bóle reumatyczne oraz łagodzi kaszel. Jakie jeszcze działanie lecznicze wykazuje? Czy wszyscy powinni spożywać to warzywo? Przyjrzyjmy się bliżej.

Por do Polski został sprowadzony przez królową Bonę. W bardzo szybkim tempie znalazł zastosowanie w kuchni oraz medycynie naturalnej. Warzywo to należy do roślin dwuletnich. Składa się z dwóch części – dolnej (cebuli) oraz górnej – (długich liści).

Ciekawostką jest fakt, że niegdyś por uważany był za pokarm ludzi biednych i nie przywiązywano żadnej wagi do jego wartości odżywczych. Dziś jest coraz bardziej docenianym warzywem, które wzbogaca smak wielu potraw.

Por – właściwości

Por to źródło wielu witamin takich jak witamina A, C oraz witaminy z grupy B. Zawiera on również w sobie związki mineralne takie jak wapń, potas, żelazo, fosfor, sód i siarka. W 100 g pora znaleźć można 2 g białka, 0,3 g tłuszczów oraz 5,7 węglowodanów. Z kolei swój mocno charakterystyczny smak zawdzięcza dużej ilości olejków eterycznych.

Por stosowany w postaci okładów, wykonanych ze zmiażdżonych liści, stosowany jest w chorobach reumatycznych. Powodują one intensywne rozszerzenie naczyń krwionośnych, a przez to lepsze odżywienie tkanek i zmniejszenie się dolegliwości bólowych. Ze względu na dużą zawartość żelaza w swym składzie, warzywo to skuteczne jest w leczeniu anemii. Warto pamiętać, że witamina C ułatwia przyswajanie żelaza. Dlatego warto spożywać sałatkę z pora z dodatkiem np. soku z cytryny.

Medycyna naturalna wykorzystuje sok lub syrop z pora, jako skuteczny sposób w walce z infekcjami górnego układu oddechowego. Wykazuje bowiem właściwości wykrztuśne oraz wspomaga produkcję śluzu. Por to również źródło błonnika pokarmowego. Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn oraz wykazuje działanie moczopędne. Ponadto działa zasadotwórczo, co pomaga uporać się z zakwaszeniem organizmu.

Por – zastosowanie w kuchni

Por najczęściej spotykany jest jako składnik włoszczyzny, która stanowi nieodzowną kompozycję rosołu. W kuchni polskiej wykorzystuje się go na wiele sposobów. Poddawany jest procesom gotowania i pieczenia. Między innymi stanowi bazę do tart warzywnych, składnik zup typu krem, które idealnie nadają się na okres jesienno – zimowy, ponieważ bardzo dobrze rozgrzewają organizm. Por wykorzystywany jest także do produkcji sosów z dodatkiem różnych ziół. Z kolei surowy bardzo dobrze komponuje się w surówkach i sałatkach.

Kto powinien unikać spożywania pora?

  • Kobiety  w ciąży – spożywanie pora oraz np. cebuli czy kawy nie jest zalecane w ciąży, bowiem tego rodzaju produkty mogą przyczyniać się do powstawania zgagi oraz wzdęć.
  • Kobiety karmiące – spożywanie pora nie jest również polecane kobietom karmiącym tak jak w innych warzyw np. cebuli czy czosnku. Ma to swoje wytłumaczenie, bowiem intensywny smak przenika do mleka matki przez co dziecko może odmawiać karmienia.
  • Niemowlęta – tak jak czosnek, por może być wprowadzony do diety dziecka kiedy osiągnie 10 miesiąc życia. Z racji swojego intensywnego smaku i aromatu warzywa te mogą wywoływać wzdęcia oraz zgagę. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem będzie podawanie dziecku ugotowanego pora (tak przygotowane warzywo posiada delikatniejszy i łagodniejszy smak).

Przeciwwskazania:

Ciekawostki

  • W medycynie naturalnej por wykorzystywany jest do produkcji syropu na kaszel.
  • Por jest symbolem Walii. Na mecze rugby zawodnicy przychodzą z porami wymachując nimi i rozgrzewając swoją drużynę do walki.
  • Warzywo to leczy kaca.
  • Por uważany jest za afrodyzjak, który wspomaga płodność u mężczyzn.

Polecane produkty:

Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. BEATA REDZIMSKA
    BEATA REDZIMSKA says:

    Ta krolowa Bona, jeszcze po uplywie wiekow tyle jej zawdzieczamy. Por jest super warzywem. I nawet jezeli sa drobne przeciwskazania, to nie powinny byc one pretekstem do tego, aby unikac pora… Pozdrawiam serdecznie Beata

    Odpowiedz
  2. Dana
    Dana says:

    Por, podobnie jak seler naciowy, wprost uwielbiam. To bomba witaminowa za grosze. Dodaję go do sałatek i zup. Niestety mój narzeczony nie jest aż takim entuzjastą pora, jak ja, dlatego obecnie nie jadam go aż tyle, co kiedyś – ale i tak myślę, że sporo.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *