Młody jęczmień i rak: fakty i mity

Młody jęczmień i rak fakty i mityJuż uważany za ojca medycyny Hipokrates stwierdził, że „człowiek rodzi się zdrowy, a wszystkie choroby przychodzą przez usta”. Dziś można by było znaleźć parę wyjątków, można jednak uznać, że w wielu przypadkach twierdzenie to jest całkowicie prawdziwe. Rozumieć je jednak należy podwójnie: nie tylko to co szkodliwe przyjmujemy razem z pokarmem, ale wielu chorobom pozwalamy się rozwijać, ponieważ odżywiamy się niewłaściwie.

Rak i żywienie, co mają wspólnego?

Nowotwory, utożsamiane powszechnie z rakiem, co jest wygodne, ale nie do końca prawdziwe, to zgrupowania własnych, zwyrodniałych komórek organizmu, które mimo mutacji mogą się dzielić, a co więcej, mogą robić to w zasadzie bez ograniczeń. Dopóki są to pojedyncze komórki, to organizm może je w jakiś sposób zabić i unieszkodliwić, ale kiedy mówimy o większym ich nagromadzeniu, na które nakłada się efekt osłabionego układu immunologicznego, komórki nowotworowe mogą dać początek nowotworom pełnoobjawowym.

Co do tego ma nasza dieta? Otóż jednym z procesów, który powoduje rakowacenie komórek, jest utlenianie. Czego, jak czego, ale akurat tlenu pod różnymi postaciami w organizmie naprawdę nie brakuje. Odpowiednia dieta dostarcz jednak składników nazywanych przeciwutleniaczami, które stanowią osłonę dla ważnych życiowo związków chemicznych, w tym przede wszystkim DNA. Utleniacze, zamiast reagować z kwasem deoksyrybonukleinowym, reagują z podsuniętymi z jedzeniem przeciwutleniaczami, co nie doprowadza do powstawania kaskady wolnych rodników. Oczywiście nie jest to stuprocentowa ochrona przed rakiem, ale na pewno sposób na wyeliminowanie jednego z najgorszych, bo najpowszechniejszych oddziaływań, które może powodować nowotworzenie.

Pomoc z zewnątrz

Jest całkowitą nieprawdą, że polska dieta jest złożona ze świeżych i zdrowych produktów. Choć pojawiają się w niej warzywa i owoce, to w dużej mierze już przetworzone, a więc takie, w których antyoksydanty, jedne z najbardziej reaktywnych substancji, są już zużyte w reakcji z tlenem atmosferycznym. Obserwujesz to na przykład w ciemniejących jabłkach – ta barwa to kolor zużytych przeciwutleniaczy. Dietę należy więc zmodyfikować tak, aby znalazło się w niej więcej przeciwutleniaczy, ale skąd je wziąć?

Ryzyko ataku wolnych rodników pojawia się wszędzie tam, gdzie intensywne są procesy oddychania wewnątrzkomórkowego, a więc w takich organach i komórkach, które żyją intensywnie i prowadzą wiele procesów. Najszybciej żyjącymi komórkami są komórki nasion roślinnych w okresie kiełkowania i początkowej fazie wzrostu. Ponieważ stres oksydacyjny jest w nich olbrzymi, wszystkie nasiona składają się dużej części z antyoksydantów, które chronią cenne składniki komórek. Jedną z roślin, która jest najlepiej zabezpieczona, jest młody jęczmień.

Trawa jęczmienna, suszony sok z zielonego jęczmienia i proszek jęczmienny to najpowszechniej stosowane suplementy diety z tej rośliny. Jeśli są odpowiednio produkowane, to większość antyoksydantów z bardzo różnorodnego arsenału tej rośliny udaje się ocalić przez zużyciem. Ponieważ wiele antyoksydantów jest wspólnych (bardzo podobnych) w jęczmieniu i organizmie człowieka, mogą one być przyswajane z przewodu pokarmowego. Tak pokrótce wygląda naukowe uzasadnienie sensowności przyjmowania suplementów z młodego jęczmienia jako sposobu ochrony przed rakiem. Warto jednak od razu rozwiać kilka mitów z tym związanych.

Jęczmień nie leczy

Komórki rakowe, aby się namnażać, nie potrzebują już żadnych dodatkowych bodźców, robią to same z siebie i ilość antyoksydantów ma niewielkie znaczenie, bo i wolne rodniki nie są czynnikiem, który by silnie stymulował podziały komórkowe. W związku z tym stosowanie jęczmienia nie może leczyć raka. Czy może spowolnić jego rozwój? Do pewnego stopnia tak, ale raczej nie zatrzyma to choroby (wszystko zależy od genezy konkretnego nowotworu i predyspozycji indywidualnych). Na pewno zrównoważona dieta poprawi komfort życia pacjenta – z tego powodu warto pomyśleć nad włączeniem młodego jęczmienia, tym bardziej że wolne rodniki mają znacznie, znacznie więcej negatywnych konotacji i powodują więcej problemów niż tylko nowotwory.

Bierz, ale z głową

Pamiętaj, że ilość antyoksydantów w diecie nie powinna być za duża – nadmiarowe nie są w żaden sposób wykorzystywane, odkładane na później, a muszą jeszcze zostać zutylizowane. Jeśli już odżywiasz się w sposób zrównoważony, dołączanie zielonego jęczmienia do diety pozbawione jest większego sensu. Możesz go włączyć oczywiście jako równoprawny składnik diety, a nie jako jej suplement, ale pamiętaj o zachowaniu zdrowego rozsądku – nie ma czegoś takiego, jak zbyt zdrowa dieta, większość składników odżywczych w nadmiarze jest szkodliwa, dlatego rozważ, czy młody jęczmień ma w Twoim przypadku ważną rolę do odegrania.

Polecane produkty:

Oryginalne pędy młodego jęczmienia - odmładzający i rewitalizujący skarb natury
W królestwie roślin jęczmień uważany jest przez wielu ekspertów za roślinę najbogatszą na świecie w składniki odżywcze. Ponad 3000 aktywnych składników odżywczych, występujących najliczniej i o najwyższej wartości, jak w żadnej innej roślinie.
Zobacz tutaj ...
Bio Młody jęczmień - sproszkowany sok - 100% naturalny
Jęczmień to najbardziej aktywne połączenie substancji witalnych. Wzmacnia system odpornościowy, spowalnia procesy starzenia się organizmu, a także zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Jest cennym źródłem niezbędnych aminokwasów.
Zobacz tutaj ...
1 komentuj
  1. Anna
    Anna says:

    mlody jęczmień jest dziś bardzo popularny. posiada wiele pozytywnych właściwości i warto wlaczyc go do swojej diety. Odpowiednio zbilansowana dieta i zdrowy stly życia na pewno zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, ale nalezy pamietać, ze jęczmień nie jest lekarstwem na nowotwory tak samo jak sam z siebie nie odchudza. Bez diety i aktywnosci fizycznej nic nie osiagniemy

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *