Olej z czarnuszki

Aktualizacja: 30 listopada 2021

Co dają codzienne ćwiczenia?Co dają codzienne ćwiczenia i dlaczego warto pozostać aktywnym? Ciało człowieka przystosowane jest do ruchu, a bezruch skutkuje wzrostem ryzyka licznych chorób, w tym chorób sercowo-naczyniowych, kostno-stawowych i dotyczących sfery emocjonalnej. Udowodniono, że już pół godziny ruchu dziennie wpływa korzystnie na poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego. Nie ma żadnych przeciwwskazań do aktywności fizycznej, a w przypadku chorób przewlekłych wystarczy dobrać rodzaj ruchu do stanu zdrowia.

Co dają codzienne ćwiczenia?

Codzienne ćwiczenia wpływają pozytywnie na ogólny stan zdrowia osób w każdym wieku, bez względu na płeć. Przede wszystkim umożliwiają jak najdłuższe zachowanie kondycji i wydolności. Osoby, które codziennie spacerują, biegają lub uprawiają dowolną dziedzinę sportu cieszą się wytrzymałym układem sercowo-naczyniowym oraz układem immunologicznym. Organizm hartuje się szczególnie wtedy, gdy ruch odbywa się na świeżym powietrzu, bez względu na warunki atmosferyczne. Wówczas działa na człowieka wiele różnych bodźców, do których ustrój musi się przyzwyczaić. Skutkuje to znacznym wzmocnieniem odporności.

Zobacz również: Jak naturalnie wzmocnić odporność organizmu?

W kontekście zdrowia, codzienne ćwiczenia:

  • chronią przed wystąpieniem żylaków – zarówno łydek, jak i odbytu;
  • przyspieszają przepływ limfy, a więc oczyszczają organizm i likwidują obrzęki;
  • zapewniają utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu HDL, obniżając jednocześnie poziom cholesterolu LDL;
  • zmniejszają ryzyko licznych chorób takich jak m.in. miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca typu 2, udar, depresja;
  • poprawiają apetyt;
  • kształtują równowagę, koordynację i zwinność;
  • wzmacniają stawy i kości, poprawiają smarowanie powierzchni stawowych mazią stawową, co zmniejsza ryzyko choroby zwyrodnieniowej i dolegliwości bólowych;
  • dotleniają organizm, poprawiając czynność mózgu.

Co dają codzienne ćwiczenia?

Udowodniono, że codzienny ruch poprawia komfort nocnego odpoczynku. Zmniejsza się częstotliwość występowania bezsenności, śpimy głębiej i dłużej, przy czym budzimy się wypoczęci. Dzieje się tak, ponieważ podczas ćwiczeń organizm jest lepiej dotleniony i ukrwiony, co przekłada się na stabilizację gospodarki hormonalnej, przywrócenie rytmu dobowego oraz uspokojenie układu nerwowego, co jest niezbędne dla prawidłowego snu.

Codzienne ćwiczenia a emocje

Co dają codzienne ćwiczenia poza poprawą zdrowia fizycznego? Dzięki nim można znacznie zmniejszyć poziom stresu, co wpływa m.in. na wzrost produkcji ważnych hormonów, w tym hormonów szczęścia. Po ćwiczeniach czujemy się zmotywowani, pewni siebie, zadowoleni, bardziej zrelaksowani. Ważne jest, aby ćwiczenia odpowiadały naszym zainteresowaniom i preferencjom. Miłośnik zwierząt może spróbować jazdy konnej, zaś osoby ceniące sobie spokojne aktywności rekreacyjne pływanie lub jogę. Dzięki temu będziemy czerpać radość z każdej chwili spędzanej na aktywności, nie zmuszając się do jej wykonywania.

Ćwiczenia poprawiają cyrkulację krwi i dotleniają organizm, dostarczając substancji odżywczych do wszystkich komórek w całym ustroju. Poprawia się wydolność serca i pojemność życiowa płuc, czego konsekwencją jest większa ilość energii w ciągu dnia. Mamy siłę do zmagania się z problemami czy wyzwaniami. Udowodniono, że 15 minut ćwiczeń pobudza podobnie jak filiżanka mocnej kawy, jednak w zdrowszy sposób.

Korzyści społeczne z aktywności fizycznej

Codzienna aktywność fizyczna nie musi być wykonywana w samotności. Zawsze można zdecydować się na sporty kontaktowe (np. koszykówka, siatkówka, jogging) lub aktywności wymagające kontaktu z innymi ludźmi (np. taniec). Na zajęcia warto wybrać się z bliskimi osobami, co z pewnością pogłębi więzi rodzinne, partnerskie czy przyjacielskie. Wspólne hobby sprawia, że wolny czas spędzamy szczęśliwie, w otoczeniu sprzyjających nam osób. Ważne, aby dana aktywność podobała się wszystkim osobom, które planują w niej uczestniczyć.

Jak pogodzić codzienne ćwiczenia z obowiązkami i pracą?

Dobrze zaplanowany dzień pomieści wiele składowych – regularne treningi, pracę, życie rodzinne oraz odpoczynek. Aktywność fizyczną można wplatać w życie na każdym kroku, niekoniecznie zawsze musi odnosić się ona do treningów czy sportów grupowych. Wystarczy do pracy jeździć rowerem lub chodzić pieszo oraz zamienić windę na tradycyjne schody. Pracując zdalnie zaleca się cogodzinne odejście od komputera, aby poświęcić 5 minut na rozciąganie się i ćwiczenia zwiększające mobilność w stawach. Pracując na zmiany poranne warto wieczorem wybrać się na siłownię, zajęcia grupowe, basen czy przejażdżkę rowerem. Z kolei pracując na drugie zmiany, poranny jogging doda nam energii na cały dzień.

Dobrym pomysłem na wprowadzenie do swojego życia aktywności fizycznej jest pies. Jesteśmy wtedy zmuszeni do kilku spacerów dziennie, a przy aktywniejszych rasach do większej dawki ruchu. Należy jednak pamiętać, że pies to nie zabawka i nie można decydować się na niego jedynie chcąc zacząć ćwiczyć. Zwierzę stanie się naszym przyjacielem na całe życie, będzie wymagało opieki i pielęgnacji, a przede wszystkim dużo miłości. Codzienny ruch będzie jedynie korzystnym dodatkiem posiadania psa.

Zobacz również: Siedzący tryb życia – zagrożenia.

Polecane produkty

Spirulina + Chlorella - naturalne oczyszczanie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, wspomaga odmładzanie organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia kondycję organizmu, dodaje sił witalnych, ...
Zobacz tutaj ...
Bio Młody jęczmień - sproszkowany sok - 100% naturalny
Jęczmień to najbardziej aktywne połączenie substancji witalnych. Wzmacnia system odpornościowy, spowalnia procesy starzenia się organizmu, a także zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Jest cennym źródłem niezbędnych aminokwasów.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Biernat E., Aktywność fizyczna w życiu współczesnego człowieka, e-Wydawnictwo NCBKF, 1/2014.
  2. Ostręga W., Aktywność fizyczna jako kluczowy element zdrowego stylu życia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.
  3. Plewa M., Markiewicz A., Aktywność fizyczna w profilaktyce i leczeniu otyłości, Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 1/2006.
  4. Gębka D., Kędziora-Kornatowska K., Korzyści z treningu zdrowotnego u osób w starszym wieku, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2/2012.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami