Objawy niedoboru wody w organizmie

Objawy niedoboru wody w organizmieWielu z nas pije małe ilości wody i nawet nie zdaje sobie sprawy, jakie mogą być tego konsekwencje dla zdrowia. Objawy niedoboru wody w organizmie bardzo łatwo pomylić zupełnie z czymś innym. Odwodnienie organizmu często charakteryzuje się bólem głowy, złym nastrojem oraz przybieraniem na wadze. Jeśli w codziennej diecie zauważasz zbyt małą ilość spożywanej wody należy szybko to zmienić. Przedstawiamy zatem najczęstsze sygnały, które świadczą o odwodnieniu organizmu.

Objawy niedoboru wody w organizmie

Suchość w ustach

Kiedy w ustach odczuwalna jest wyraźna suchość natychmiast sięgamy po coś do picia. Niekiedy jest to woda czasami słodki napój. Jednak wybór płynu, którym ugasimy pragnienie, jest bardzo istotny. Wybierając sztuczne i słodkie napoje tak naprawdę uzyskujemy bardzo krótkotrwały efekt, pogłębiając tylko proces odwodnienia. Decydując się na wodę nawilżamy błony śluzowe jamy ustnej. Dzięki temu w większej ilości produkowana jest ślina, przez co zyskujemy większy komfort. Warto wspomnieć, że długo utrzymująca się suchość w ustach (kserostomia) może doprowadzić do rozwinięcia się próchnicy i grzybicy jamy ustnej.

Sucha skóra

Skóra to największy organ w organizmie człowieka. W związku z tym nieustannie potrzebuje dużych ilości wody, aby utrzymać i spełniać swoją rolę – ochrona przed czynnikami zewnętrznymi oraz termoregulacja. Jeśli skóra na twarzy lub też ciele łuszczy się, a w dotyku jest szorstka, mogą to być pierwsze objawy odwodnienia. Zbyt mała ilość wody w organizmie sprawia, że produkujemy mniejsze ilości potu oraz naturalnych olejów, które stanowią dla niej barierę ochronną. Należy zaznaczyć, że jeśli przez dłuższy czas będzie utrzymywał się taki stan, skóra straci swą jędrność i elastyczność.

Ból stawów

Zarówno chrząstki jak i krążki międzykręgowe składają się aż w 80% z wody. Dlatego, jeśli w organizmie występuje zbyt mała ilość wody, w stawach może być odczuwalny ból, szczególnie podczas poruszania się. Spożywanie wody w odpowiednich ilościach chroni kości przed ocieraniem się o siebie (bardzo ważną rolę spełnia w tym przypadku higroskopijny kwas hialuronowy). Natomiast odpowiednio nawilżone chrząstki będą amortyzować wstrząsy podczas gwałtownych ruchów.

Duże pragnienie

Odczuwalne, wyraźne pragnienie oznacza, że organizm jest odwodniony. Ważne jest, aby w takiej sytuacji szybko reagować. Dalsze utrzymywanie się tego stanu prowadzi do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Dlatego należy jak najszybciej uzupełnić niedobór płynów, ale w zrównoważony sposób – małymi łykami i regularnie.

Suchość oczu

Niedobory wody w organizmie nie tylko wpływa na skórę, ale również na oczy. Wówczas stają się suche, przekrwione oraz zmęczone. Kolejnym sygnałem jest zmniejszona ilość łez, które bez odpowiedniego nawodnienia nie mogą być produkowane. Również ciemnie kręgi pod oczami mogą świadczyć o potrzebie nawodnienia.

Osłabienie i zmęczenie

Osłabienie i zmęczenie to kolejne objawy niedoboru wody. W wyniku spożywania małej ilości wody, może być również odczuwalne znużenie. To właśnie brak obecności wody w komórkach, z których organizm czerpie energię, przekłada się na te objawy.

Problemy z trawieniem

Woda potrzebna jest tak naprawdę wszystkim naszym organom. Ważna jest również dla układu pokarmowego. Brak odpowiedniej ilości wody sprawia, że błony śluzowe żołądka są wysuszone. W wyniku tego mogą nie spełniać prawidłowo swojej funkcji. Z biegiem czasu może to przyczyniać się do zgagi oraz problemów z trawieniem.

Głód

Niedobór wody w organizmie może objawiać się również głodem i związanym z tym burczeniem w brzuchu. Ma to oczywiście swoje negatywne skutki dla zdrowia. Brak odpowiedniej ilości wody może prowadzić do częstego podjadania, co kończy się przybieraniem na wadze.

Zaparcia

Woda nawilża cały przewód pokarmowy człowieka i jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania jelit. Ich zaburzona praca, związana z niedoborem płynów w organizmie, przełożyć się może na pojawienie się zaparć. Aby zlikwidować ten problem należy po prostu zwiększyć ilość wypijanej dziennie wody. Jeśli jednak to nie pomoże należy zgłosić się do lekarza specjalisty.

Ból głowy

To jeden z najczęstszych objawów odwodnienia organizmu. Prawdopodobnie wywoływany jest przez zwężenie naczyń krwionośnych i w konsekwencji mniejszą ilość tlenu dostarczaną do mózgu. Jeśli często odczuwasz ból głowy może to oznaczać stały brak wody w organizmie. Warto wtedy sięgnąć po szklankę wody – ból może ustąpić już nawet po 30 minutach.

Nieświeży oddech

Aby zwiększyć produkcję śliny w jamie ustnej niezbędna do tego jest woda. Jeśli w organizmie występuje jej zbyt mała ilość, wówczas organizm nie jest w stanie wyprodukować odpowiedniej ilości śliny, której zadaniem jest m.in wypłukiwanie bakterii z jamy ustnej. Gdy śliny jest zbyt mało, bakterie zaczynają się namnażać, czego konsekwencją jest nieświeży oddech.

Problemy z koncentracją

Już nawet niewielkie odwodnienie organizmu może wpłynąć na nasze zdolności intelektualne. Zarówno pamięć, koncentracja, czujność jak i czas reakcji mocno uzależniony jest od poziomu wody w organizmie. Dlatego osoby wykonujące pracę umysłową nie powinny rozstawać się z butelką wody.

Zawroty głowy

Mimo, że zawroty głowy mogą być objawem różnego rodzaju dolegliwości oraz przyjmowania leków, to mogą pojawić się również u osób, które spożywają małą ilość wody. W tym przypadku objawy te powoduje zmniejszone ciśnienie krwi, przez które mózg otrzymuje zmniejszone ilości tlenu.

Ile spożywać płynów, aby objawy niedoboru wody nie wystąpiły?

Wyżej wymienione objawy niedoboru wody nie mogą być lekceważone. Niestety problemy te mogą się nasilać i w konsekwencji prowadzić do bardziej poważanych uszkodzeń w organizmie. Dlatego warto codziennie pić minimum 1,5 – 2 litry wody i nie dopuścić do odwodnienia organizmu. Ważne jest spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, które świetnie potrafią nawodnić.

Szczególnie ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości wody przed, w trakcie i po wysiłku fizycznym.  Płyny należy uzupełniać w regularnych odstępach czasu oraz w odpowiedniej ilości. Wskazówką dobrze nawodnionego organizmu jest czysty, rozcieńczony i klarowny mocz.

Kapsułki z kwasem hialuronowym
Kwas hialuronowy decyduje nie tylko o jędrnej i gładkiej skórze, ale także jest głównym składnikiem płynu stawowego i pełni funkcję "smaru" przy wykonywaniu ruchu redukując ból. Jego głównym zadaniem jest regulacja zawartości wody w przestrzeni ...
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. Magda M.
    Magda M. says:

    Chyba właśnie znalazłam przyczynę występowania większości z tych objawów. Kiedy miałam na telefonie aplikację zliczającą wypitą wodę zauważyłam, że piję zdecydowanie więcej. Porzuciłam ją, bo stwierdziłam, że skoro piję więcej to już nie muszę tego notować, ale to chyba był błąd.

    Odpowiedz
  2. urszula oliwek
    urszula oliwek says:

    Potrafię więcej niż zalecane 2 litry 🙂 Mimo to podczas potężnych upałów (a w tym roku lato wyjątkowo okrutne) potrafię mieć niektóre, wymienione w artykule objawy…..

    Fajny tekst 🙂

    Odpowiedz
  3. Natalia
    Natalia says:

    Ja bardzo często jestem bez energii i muszę przyznać, że to właśnie przez brak wody. Od kiedy piję regularnie przynajmniej 1,5 l problem jest nieco mniejszy, ale to jeszcze nie to.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *