Pestki owoców i warzyw, które warto jeść

Pestki owoców i warzyw, które warto jeśćPestki owoców powszechnie uważa się za niejadalne i trujące, przez co zwykle lądują w koszu. Nic w tym dziwnego, bowiem nie należą do smacznych i aptecznych elementów owoców. Jednak niektóre z nich stanowią bogactwo składników odżywczych. Sprawdźmy na jakie pestki warto zwrócić uwagę, a których unikać.

Pestki owoców, które należy unikać

Na początku należy zaznaczyć, że nie wszystkie pestki owoców wykazują pozytywne działanie na nasze zdrowie. W szczególności powinno się unikać pestek z takich owoców jak:

Spożyte w dużej ilości wykazują działanie silnie trujące. Z kolei pestki moreli polecane są jedynie w diecie osób z chorobami nowotworowymi. Jednak osoby zdrowe nie powinny ich spożywać.

Pestki owoców i warzyw, które warto jeść

Do pestek owoców i warzyw, które warto spożywać zaliczamy:

1. Pestki jabłek.

Pestki jabłek to bogactwo witaminy B17, która powszechnie uważana jest za skuteczny sposób w walce z nowotworami. Stanowią one również źródło jodu, którego potrzebują osoby z niedoczynnością tarczycy. W celu lepszej wchłanialności składników pokarmowych, lepiej jest rozgryzać pestki niż tylko połykać. Należy jednak nie przesadzać z ich ilością w codziennej diecie. Spożywane w nadmiarze mogą zaszkodzić zdrowiu. Wskazana ilość to ta znajdująca się w jednym jabłku. Kiedy już zdecydujemy się na stosowanie pestek jabłek, należy rozpocząć ich jedzenie od niewielkiej ilości oraz jednocześnie dokładnie obserwować swój organizm. Warto również skonsultować tę decyzję z lekarzem pierwszego kontaktu.

2. Pestka awokado.

O tym, że awokado stanowi doskonałe źródło zdrowych tłuszczów, błonnika pokarmowego oraz innych składników odżywczych wiedzą wszyscy. Nie wiele jednak osób zdaje sobie sprawę z cennych właściwości jego pestki. Jak się okazuje ilość związków pokarmowych w niej zawarta jest wyższa aż o 70% niż w samym miąższu awokado. Chodzi tu przede wszystkim o antyoksydanty spowalniające procesy starzenia się skóry, a także błonnik pokarmowy, który ułatwia trawienie i wpływa na regulację poziomu cholesterolu we krwi. Dodatkowo w składzie znajduje się luteina wspomagająca narząd wzroku. Rodzi się jednak pytanie jak zjeść pestkę awokado? Należy ją wyjąć, dokładnie umyć i osuszyć, a następnie zmielić lub zetrzeć na tarce. Tak przygotowaną można dodać do posiłku.

3. Pestki arbuza.

Arbuz to idealny owoc na lato. Zachwycając się jego orzeźwiającym smakiem i aromatem, często ubolewamy nad ilością pestek w jego miąższu. Okazuje się jednak, że tak jak sam arbuz, jego pestki również stanowią źródło wielu substancji odżywczych. W skład ich wchodzą m.in. kwasy omega 6 wspomagające pracę mięśnia sercowego, nienasycone kwasy tłuszczowe utrzymujące cholesterol na prawidłowym poziomie, a także związki mineralne jak magnez, cynk, miedź i żelazo.

4. Pestki dyni.

Pestki dyni powszechnie traktowane są jako zdrowa przekąska. Bardzo słusznie. Polecane są szczególnie osobom, które nie chcą przytyć i nie mogą powstrzymać się od podjadania. Sięgać po nie powinni również nałogowi palacze, chcący rzucić papierosowy nałóg. Pestki dyni bogate są bowiem w cynk wzmacniający skórę, włosy oraz paznokcie. U panów z kolei pierwiastek ten wpływa na płodność (zwiększa liczbę oraz żywotność plemników). Pestki dyni stanowią również źródło kwasów omega 3, bardzo cennych dla układu krwionośnego.

5. Pestki winogron.

Pestki winogron podobnie jak same owoce to doskonałe źródło przeciwutleniaczy. Wpływają więc na regulację poziomu cholesterolu oraz ciśnienia we krwi. Mimo swojego nieprzyjemnego, gorzkawego smaku, oczyszczają krew oraz niwelują negatywne skutki palenia papierosów. Wykazują również właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.

Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...
7 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *