Dynia – co warto o niej wiedzieć

Dynia - co warto o niej wiedziećDynia należy do roślin z rodziny dyniowatych. Stanowi nie tylko smaczną przekąskę, ale również roślinę o właściwościach leczniczych. Dynia jest bardzo uniwersalna, ponieważ można wykonywać z niej dania zarówno na słodko jak i na słono. Oprócz tego możemy spożywać jej miąższ oraz pestki, które posiadają równie cenne składniki odżywcze co sam owoc. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o dyni? Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Dynia – owoc czy warzywo

Duża część osób myli dynię z owocem. W kwestii tego czy dynia jest owocem czy też warzywem zdań jest bardzo wiele. Jednak, zarówno dynia jak i melon czy ogórek zaliczana jest do warzyw dyniowatych. Sezon na dynię rozpoczyna się jesienią i to właśnie w tym czasie możemy zaobserwować ich wiele rodzajów, zarówno w kwestii koloru (żółte, pomarańczowe, a nawet zielone) oraz samego kształtu (podłużne, owalne, okrągłe).

Jedna z ważniejszych zalet dyni jest to, że w przeciwieństwie do marchwi nie kumuluje w sobie toksycznych związków występujących pod postacią np. nawozów. Dlatego też można wykorzystać ją jako składnik zup lud deserów dla niemowląt. Dynia nie wywołuje alergii zatem jest produktem bezpiecznym zarówno dla dorosłych jak tych najmłodszych.

Odmiany dyni

Dynia Baby Boo i Mesa Queen – to dynie, które uprawiane są głównie na potrzeby ozdobne i dekoracyjne. Co nie oznacza, że są niejadalne, wręcz przeciwnie. Odmiana ta doskonale nadaje się do wykonywania deserów i faszerowania.

Dynia makaronowa – nazwa pochodzi od tego jak wygląda miąższ. Ten rodzaj dyni piecze się w piekarniku lub gotuje, a jej rozpadające części tworzą włókniste pasma, które można wykorzystać jako alternatywę dla tradycyjnego spaghetti.

Dynia figolistna – jadalne są zarówno jej owoce dojrzałe jak i niedojrzałe. Te dojrzałe można spożywać na surowo np. jako dodatek do deserów, natomiast te niedojrzałe należy poddać gotowaniu lub duszeniu.

Dynia acorn – w zależności od odmiany skórka tej dyni może posiadać różne zabarwienie. Z kolei jej miąższ posiada lekko orzechowy smak. Tego rodzajudynie zwykle posiadają małe rozmiary.

Dynia piżmowa – miąższ tej dyni posiada delikatnie łososiowy kolor. Ponadto jest jędrny i słodki. Idealnie nadaje się do deserów i potraw słodko-kwaśnych.

Dynia hokkaido – posiada cienką i delikatną skórkę. Stanowi doskonałą alternatywę dla ziemniaków ze względu na dużą zawartość skrobi.

Dynia – właściwości

Dynia jest bogactwem składników odżywczych takich jak związki mineralne (potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, selen, miedź, mangan), a także witaminy (witamina A, E, C, K oraz witaminy z grupy B). Ponadto w jej składzie znaleźć można wysoką zawartość karotenów – głównie alfa i beta. Zależne jest to od intensywności miąższu. Im bardziej jest pomarańczowy tym większą ilość karotenów posiada. Dynia zawiera także niewielką ilość tłuszczów, białek, węglowodanów oraz błonnik pokarmowy. Z kolei pestki dyni stanowią źródło fitosteroli oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Duża zawartość potasu w dyni reguluje gospodarkę wodną organizmu, co dodatkowo wspomaga pracę nerek. Spożywanie tego warzywa może obniżyć wysoki poziom cukru we krwi, a znajdująca się w składzie witamina C zwiększa odporność organizmu zapobiegając infekcjom różnego rodzaju.

Dynia wykazuje właściwości przeciwpasożytnicze. Działanie to zawdzięcza kukurbitacyny (występującej w błonce otaczającej nasiona), która występuje w największej ilości w świeżych i miękkich pestkach. Dynia wspomaga również odchudzanie. Jest warzywem niskokalorycznym i zawiera dużo błonnika przez co wpływa na regulację układu trawiennego.

Ze względu na zawartość karotenoidów dynia zapewnia nam prawidłowe widzenie. Witamina A, która przekształcana jest w organizmie człowieka w beta-karoten zaliczana jest do składników barwnika wzrokowego znajdującego się w siatkówce oka. To właśnie on pozwala nam m.in. widzieć w ciemności. Ponadto beta-karoten zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej, która stanowi jedną z głównych przyczyn utraty wzroku w starszym wieku.

Pestki dyni -właściwości

Pestki dyni, oprócz fitosteroli zawierają w swoim składzie witaminę E, która jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla naszej skóry. Pestki to także źródło witaminy A i C czyli tzw. przeciwutleniaczy. W ich składzie możemy również znaleźć pektyny, związki białkowe oraz karoteny.

Pestki dyni uważane są za jedno z bogatszych źródeł tłuszczów. Aż 80% zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, z których około połowa to wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe. Pełnią one bardzo ważną funkcję w organizmie, ponieważ są konieczne do wytwarzania witaminy D, syntezy hormonów, a także w dużym stopniu wpływają na na pracę całego układu nerwowego. Pestki dyni można traktować jako przekąskę oraz dodawać do deserów, śniadań występujących w formie musli czy wypieków w postaci ciast lub pieczywa.

Jak prawidłowo kupować?

Podczas kupowania dyni należy koniecznie zwrócić uwagę na to czy dynia posiada ładny, równomierny kolor. Nie może być ona niedojrzała. To spowoduje, że będzie uboga w składniki odżywcze, a jej charakterystyczny smak i aromat będzie pozostawiać wiele do życzenia. Dynia nie może być również przejrzała, ponieważ staje się wtedy włóknista. Najlepszym wskaźnikiem dojrzałości jest pozostałość jej łodygi, która wyglądem przypomina korek. Skórka dyni powinna być matowa, ale w dotyku gładka i bez żadnych przebarwień.

Przechowywanie dyni

Dynię najlepiej przechowywać w całości, w niskiej temperaturze i w przewiewnym miejscu. Jeśli jednak nie mamy możliwości w ten sposób przetrzymywać dyni wówczas należy pokroić ją w kostkę i zamrozić. Warto pamiętać, że niewskazane jest zbyt długie przetrzymywanie dyni w lodówce, ponieważ w ten sposób bardzo szybko traci swój aromat.

Polecane produkty:

CCA - naturalne przeciwutleniacze
Receptura CCA to: bioflawonoidy cytrusowe, koenzym Q10, beta-karoten, naturalna witamina C, polifenole z pestek winogron, polifenole z zielonej herbaty, ziele herbaciane Cistus, owoc granatu, OPC, likopina, melony, korzeń lukrecji..
Zobacz tutaj ...
Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...
1 komentuj
  1. Ruda
    Ruda says:

    Świetny wpis – sezon na dynie zacznie się już niebawem, więc chętnie przeczytałam, jak wybrać piękną, dojrzałą dynię 🙂 Uwielbiam ją i jej przetwory 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *