Kwasy tłuszczowe omega-6

Kwasy tłuszczowe omega-6Kwasy tłuszczowe omega-6 to niezbędny składnik codziennej diety każdego człowieka. Należy zaznaczyć, że związki te nie są samodzielnie produkowane przez organizm. W związku z tym muszą być dostarczane z zewnątrz, głównie pod postacią produktów pochodzenia roślinnego. Dlaczego kwasy tłuszczowe omega-6 są tak ważne dla naszego zdrowia oraz gdzie szukać ich podstawowych źródeł? Oto wskazówki.

Kwasy tłuszczowe omega-6

Kwasy tłuszczowe omega-6 należą do tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), co równoznaczne jest z tym, że posiadają niższe temperatury topnienia niż ich nasycone odpowiedniki.

Do NNKT z grupy kwasów tłuszczowych omega-6 zalicza się kwas:

  • linolowy
  • gamma-linolenowy
  • arachidonowy

Jak kwasy tłuszczowe omega-6 wpływają na organizm człowieka?

Należy zaznaczyć, że obecność kwasów tłuszczowych omega-6 w ludzkim ustroju jest bardzo istotna, a ich niedostateczna ilość może nieść na sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Do ich funkcji należy przede wszystkim zmniejszanie ryzyka powstawania zawału serca oraz udaru mózgu, co uwarunkowane jest zmniejszeniem stopnia agregacji (zlepiania się) płytek krwi. Związki te charakteryzują się działaniem przeciwzapalnym i stymulującym układ odpornościowy, co przekłada się na zahamowanie tworzenia się w naczyniach krwionośnych blaszek miażdżycowych.

Istotne znaczenie w działaniu kwasów omega-6 jest ich wpływ na choroby autoimmunologiczne tj. stwardnienie rozsiane, toczeń czy reumatoidalne zapalenie stawów. Ponadto wykazują również istotną rolę w życiu płodowym dziecka wpływając na prawidłowy rozwój jego ośrodkowego układu nerwowego.

Oprócz tego warunkują właściwie funkcjonowanie układu pokarmowego oraz nerek. Wspomagają walkę z cukrzycą, ADHD, zaburzeniami hormonalnymi, osteoporozą oraz nadciśnieniem tętniczym. Korzystnie wpływają także na wygląd zewnętrzny zmniejszając objawy atopowego zapalenia skóry(AZS) oraz występującego rumienia. Jak się okazuje skuteczne są w łagodzeniu symptomów zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS), a także objawów menopauzy.

Należy zaznaczyć, że właściwości zdrowotne kwasów tłuszczowych omega-6 zauważalne są tylko i wyłącznie kiedy ich ilość w diecie nie przekracza pewnych norm. Zbyt duże stężenie w codziennym jadłospisie może z kolei przyczynić się do zaburzeń hormonalnych, odpornościowych, a także zaburzeń ze strony układu krwionośnego.

Podstawowe źródła kwasów tłuszczowych omega-6

Kwas linolowy, który zaliczany jest do grupy omega-6 znaleźć można na przykład w olejach tłoczonych na zimno (oleju słonecznikowym, oleju kokosowym, oleju z pestek winogron, a także oleju kukurydzianym). Należy jednak pamiętać, że wymienione produkty zaleca się stosować na zimno np. jako dodatek do sałatek. Nie są polecane do smażenia ze względu na to, że tracą wówczas cenną obecność kwasów tłuszczowych omega-6.

Dużą ilość kwasu gamma-linolowego posiada olej z wiesiołka (aż 70%). Znaleźć go można również w oleju z nasion ogórecznika oraz w oleju z pestek czarnej porzeczki.

Do innych źródeł kwasów tłuszczowych omega-6 zalicza się:

Konsekwencje zdrowotne przy niedoborze kwasów tłuszczowych omega-6

Należy zaznaczyć, że zbyt niski poziom kwasów tłuszczowych omega-6 w codziennej diecie może nieść za sobą pogorszenie stanu zdrowia. Niedobór tych związków może objawiać się więc:

  • obniżoną odpornością organizmu
  • bezpłodnością
  • zaburzoną pracą naczyń krwionośnych
  • nieprawidłową pracą narządów wewnętrznych: serca, wątroby, nerek
  • zmianami skórnymi (rumień, rogowacenie naskórka)
  • upośledzeniem gojenia się ran

Uwaga!

Dieta obfitująca w kwasy tłuszczowe omega-6 przy jednoczesnej niedostatecznej ilości kwasów tłuszczowych omega-3 może stanowić przyczynę rozwoju raka piersi wśród kobiet będących po menopauzie. Podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku raka prostaty u mężczyzn.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Małgorzata
    Małgorzata says:

    Ze względu na swoją chorobę pilnuję, aby w mojej diecie nie było braków kwasów omega 6. Każdy człowiek jednak powinien mieć w swojej diecie uwzględnione kwasy omega

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *