Acerola
Acerola

Aktualizacja: 30 grudnia 2021

Ile jaj można bezpiecznie jeśćJajka są jednym z najbardziej odżywczych składników naszej diety na świecie. Całe jajko zawiera wszystkie składniki odżywcze potrzebne, aby z pojedynczej komórki mógł powstać żywy organizm, kurczak. Jednakże jaja mają złą reputację, ponieważ żółtka są bogate w cholesterol. W istocie, jedno średniej wielkości jajko zawiera 186 mg cholesterolu, który pokrywa 62% zalecanej dziennej dawki. Ludzie wierzyli, że jedząc cholesterol podniesie się jego poziom we krwi co przyczyni się do powstania chorób serca. Okazuje się jednak, że nie jest to takie proste. Im więcej cholesterolu jesz, tym mniej organizm go produkuje. Przyjrzyjmy się temu bliżej i zobaczmy jak to działa.

Jak organizm reguluje poziom cholesterolu?

Cholesterol często postrzegany jest jako negatywne słowo. Kiedy się o nim usłyszy, automatycznie zaczyna myśleć o lekach, zawałach serca i przedwczesnej śmierci. Ale prawda jest taka, że cholesterol jest bardzo ważny dla organizmu człowieka. To cząsteczka strukturalna, która jest podstawowym elementem każdej membrany pojedynczej komórki. Jest również używany do wytwarzania hormonów steroidowych, takich jak testosteron, estrogen i kortyzol. Bez cholesterolu nie moglibyśmy tak naprawdę w ogóle istnieć. Biorąc pod uwagę, jak bardzo ważny jest cholesterol, ciało ewoluowało w taki sposób żeby zawsze zapewnić sobie odpowiednią jego ilość. Ze względu na to, że coraz częściej cholesterol pozyskiwany z diety nie jest zawsze odpowiednią opcją, wątroba potrafi sama go wyprodukować. Jednak kiedy jemy dużo pokarmów bogatych w cholesterol, wątroba zaczyna produkować go mniej. Tak więc łączna ilość cholesterolu  w organizmie zmienia się w niewielkim stopniu – po prostu pochodzi z diety lub wątroby wymiennie.

Co dzieje się gdy jesz kilka jaj dziennie?

Nie można zapominać, że jajka to coś więcej niż tylko cholesterol. Zawierają one również ładowane z substancje odżywcze i posiadają różne inne imponujące korzyści:

  • są bogate w luteinę i zeaksantynę, przeciwutleniacze, które zmniejszają ryzyko chorób oczu, takich jak zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy;
  • są bardzo bogate w cholinę, odżywczy składnik mózgu, którego brakuje ponad 90% ludzi;
  • zawierają wysokiej jakości białko zwierzęce, które ma wiele korzyści – m.in. mające wpływ na zwiększanie masy mięśniowej i poprawy zdrowia kości;
  • badania pokazują, że jaja zwiększa uczucie sytości i pomaga schudnąć.

Jaja są również bardzo dobre w smaku i niezwykle łatwo je przygotować. Tak więc nawet jeśli mają niekorzystny wpływ na poziom cholesterolu we krwi (którego jednak nie mają), to korzyści z ich spożywania nadal znacznie przewyższają negatywy.

Ile jajek znaczy zbyt dużo?

Niestety nie ma badań, w których ludzie przyjmują więcej niż 3 jajka dziennie. Możliwe jest (chociaż mało prawdopodobne), że spożywanie jeszcze większej ilości mogłoby mieć negatywny wpływ na zdrowie. Można nawet powiedzieć, że jedzenie więcej niż 3 jaj jest niezbadane. Dla potwierdzenia przedstawiamy ciekawe badanie (jednej osoby). 88-letni mężczyzna spożywał 25 jaj dziennie. Jego poziom cholesterolu był na normalnym poziomie cholesterolu, a do tego posiadał bardzo dobry, ogólny stan zdrowia.

Oczywiście badanie jednego człowieka niczego nie dowodzi, niemniej jednak jest bardzo ciekawe. Ważne jest również, aby pamiętać, że nie wszystkie jaja są takie same. Większość kupionych w supermarkecie są od kur, które są hodowane w fabrykach i karmione paszami na bazie zbóż.

Zobacz również: Jakie jajka są najzdrowsze?

Najzdrowsze jaja pochodzą od kur hodowanych na wolnym wybiegu. Zawierają one znacznie większe ilości kwasów Omega-3 i ważnych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ogólnie rzecz biorąc, jedzenie jajek jest całkowicie bezpieczne, nawet jeśli jest to do 3 jaj dziennie. Ze względu na szereg substancji odżywczych i duże korzyści dla zdrowia, dobrej jakości jajka mogą być najzdrowszym jedzeniem na świecie.

Polecane produkty

Spirulina w tabletkach (100% naturalna)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Kijowski J., Leśnierowski G., Cegielska-Radziejewska R., Jaja cennym źródłem składników bioaktywnych, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 5/2013.
  2. Seweryn E., Królewicz E., Stach K., Kustrzeba-Wójcicka I., Właściwości odżywcze i alergizujące jaj kurzych, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 72/2018.
  3. Bujko J., Podstawy dietetyki, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami