Ile jaj można bezpiecznie jeść?

Ile jaj można bezpiecznie jeśćJajka są jednym z najbardziej odżywczych składników naszej diety na świecie. Całe jajko zawiera wszystkie składniki odżywcze potrzebne, aby z pojedynczej komórki mógł powstać żywy organizm, kurczak. Jednakże jaja mają złą reputację, ponieważ żółtka są bogate w cholesterol. W istocie, jedno średniej wielkości jajko zawiera 186 mg cholesterolu, który pokrywa 62% zalecanej dziennej dawki. Ludzie wierzyli, że jedząc cholesterol podniesie się jego poziom we krwi co przyczyni się do powstania chorób serca. Okazuje się jednak, że nie jest to takie proste. Im więcej cholesterolu jesz, tym mniej organizm go produkuje. Przyjrzyjmy się temu bliżej i zobaczmy jak to działa.

Jak organizm reguluje poziom cholesterolu

Cholesterol często postrzegany jest jako negatywne słowo. Kiedy się o nim usłyszy, automatycznie zaczyna myśleć o lekach, zawałach serca i przedwczesnej śmierci. Ale prawda jest taka, że cholesterol jest bardzo ważny dla organizmu człowieka. To cząsteczka strukturalna, która jest podstawowym elementem każdej membrany pojedynczej komórki. Jest również używany do wytwarzania hormonów steroidowych, takich jak testosteron, estrogen i kortyzol. Bez cholesterolu nie moglibyśmy tak naprawdę w ogóle istnieć. Biorąc pod uwagę, jak bardzo ważny jest cholesterol, ciało ewoluowało w taki sposób żeby zawsze zapewnić sobie odpowiednią jego ilość. Ze względu na to, że coraz częściej cholesterol pozyskiwany z diety nie jest zawsze odpowiednią opcją, wątroba potrafi sama go wyprodukować. Jednak kiedy jemy dużo pokarmów bogatych w cholesterol, wątroba zaczyna produkować go mniej. Tak więc łączna ilość cholesterolu  w organizmie zmienia się w niewielkim stopniu – po prostu pochodzi z diety lub wątroby wymiennie.

Wątroba wytwarza duże ilości cholesterolu. Kiedy jemy dużo jaj (o wysokiej zawartości cholesterolu), wątroba produkuje go mniej.

Co dzieje się gdy jesz kilka jaj dziennie?

Nie można zapominać, że jajka to coś więcej niż tylko cholesterol. Zawierają one również ładowane z substancje odżywcze i posiadają różne inne imponujące korzyści:

  • są bogate w luteinę i zeaksantynę, przeciwutleniacze, które zmniejszają ryzyko chorób oczu, takich jak zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy
  • są bardzo bogate w cholinę, odżywczy składnik mózgu, którego brakuje ponad 90% ludzi
  • są bogate w wysokiej jakości białko zwierzęce, które ma wiele korzyści – m.in. mające wpływ na zwiększanie masy mięśniowej i poprawy zdrowia kości
  • badania pokazują, że jaja zwiększa uczucie sytości i pomaga schudnąć.

Jaja są również bardzo dobre w smaku i niezwykle łatwo je przygotować. Tak więc nawet jeśli mają niekorzystny wpływ na poziom cholesterolu we krwi (którego jednak nie mają), to korzyści z ich spożywania nadal znacznie przewyższają negatywy.

Jajka są jednym z najbardziej odżywczych żywności na świecie. Zawierają ważne składniki odżywcze dla mózgu i silne przeciwutleniacze, które chronią oczy.

Ile jajek znaczy zbyt dużo?

Niestety nie ma badań, w których ludzie przyjmują więcej niż 3 jajka dziennie. Możliwe jest (chociaż mało prawdopodobne), że spożywanie jeszcze większej ilości mógłoby mieć negatywny wpływ na zdrowie. Można nawet powiedzieć, że jedzenie więcej niż 3 jaj jest niezbadane. Dla potwierdzenia przedstawiamy ciekawe badanie (jednej osoby). 88-letni mężczyzna spożywał 25 jaj dziennie. Jego poziom cholesterolu był na normalnym poziomie cholesterolu, a do tego posiadał bardzo dobry, ogólny stan zdrowia.

Oczywiście badanie jednego człowieka niczego nie dowodzi, niemniej jednak jest bardzo ciekawe. Ważne jest również, aby pamiętać, że nie wszystkie jaja są takie same. Większość kupionych w supermarkecie są od kur, które są hodowane w fabrykach i karmione paszami na bazie zbóż.

Najzdrowsze jaja pochodzą od kur hodowanych na wolnym wybiegu. Zawierają one znacznie większe ilości kwasów Omega-3 i ważnych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ogólnie rzecz biorąc, jedzenie jajek jest całkowicie bezpieczne, nawet jeśli jest to do 3 jaj dziennie. Ze względu na szereg substancji odżywczych i duże korzyści dla zdrowia, dobrej jakości jajka mogą być najzdrowszym jedzeniem na świecie.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Jaglusia
    Jaglusia says:

    Bardzo ciekawy post. Zawsze chciałam się dowiedzieć o tym, ile jaj możemy zjeść. Teraz wiem, że wszystko z umiarem 🙂
    Zapraszam 🙂 jaglusia.wordpress.com

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *