Jogurt czy suplement diety – na co się zdecydować?

Jogurt czy suplement diety – na co się zdecydować?W wielu przypadkach jogurt może z powodzeniem zastępować dostępne w aptekach i dobrych sklepach probiotyki w postaci suplementów diety. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest to najlepsza opcja i czasem, zamiast jogurtu, trzeba sięgnąć po inne środki.

„Twoje” potrzeby

W przewodzie pokarmowym żyje mnóstwo bakterii bardzo różnych gatunków i szczepów. Ich zapotrzebowanie odżywcze stało się w drodze ewolucji także zapotrzebowaniem człowieka (choć w praktyce to raczej odwrotna zależność – bakterie przystosowały się do diety pierwszych ludzi). Jakby jednak na to nie patrzeć, wiedząc, że dobrostan bakterii jelitowych jest niezbędny dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i niezłego samopoczucia, należy zadbać o to, kolokwialnie mówiąc, żeby bakterie te z diety otrzymały swoją pożywkę. Temu właśnie służą probiotyki – to substancje, które stanowią podłoże i źródło substancji odżywczych dla pożytecznych bakterii.

Zaspokajanie potrzeb bakterii

Jedne z najpowszechniej występujących bakterii jelitowych należą do dużej grupy tak zwanych bakterii jogurtowych, zatem jogurt wydaje się dla nich idealną pożywką. Jak jednak wykazały badania na dużej grupie osób, jedzenie zbyt dużych ilości jogurtu powoduje zachwianie równowagi mikroflory, ponieważ nie jest to pożywka idealna dla wszystkich mikroorganizmów, a jedynie dla niektórych z nich – nawet jeśli najważniejszych, to nie jedynych ważnych.

Każdy gatunek bakterii ma swoje określone preferencje. Oczywiście w pewien naturalny sposób bakterie „rozwiązują” ten problem przez zasiedlenie różnych odcinków jelita, w których warunki są dla konkretnego szczepu optymalne, natomiast to tylko ogólna prawidłowość, ponieważ niezrównoważona dieta w znacznym stopniu zmienia lokalne warunki. Jogurt, jakkolwiek korzystny ze względu na zdrowie, nie jest idealnym rozwiązaniem, ponieważ brakuje w nim na przykład witaminy C niezbędnej niektórym bakteriom w bardzo dużych ilościach albo żelaza.

Przewaga probiotyku nad jogurtem

W przypadku typowej diety podstawowej jogurt jest tylko jednym z licznych typów pokarmu, który mogą wykorzystać w jakiejś części również bakterie jelitowe. Kiedy jednak dieta nie jest właściwie zbilansowana, to probiotyki w formie suplementu diety mogą być korzystniejsze od jogurtu. Są one bowiem silniej skoncentrowane, a ich skład nie jest przypadkowy – to mieszanina najróżniejszych substancji o odmiennym poziomie komplikacji, dzięki czemu mikroflora bakteryjna jest podtrzymywana w sposób kompleksowy.

Co ważne, probiotyki są zwykle bardzo czyste chemicznie, ponieważ powstają w procesie syntezy chemicznej albo ekstrakcji, krystalizacji lub destylacji pewnych produktów. To oznacza, że ich działanie jest bardziej ukierunkowane i prostsze do przewidzenia. Ma to duże znaczenie szczególnie w stanach chorobowych, kiedy to jogurt, zapewniając tylko częściowo zaspokojenie potrzeb pożytecznych bakterii, równocześnie w znacznym stopniu obciąża układ trawienny, wątrobę czy układ wydalniczy.

Jogurty czy maślanki są łatwiej przyswajalne od mleka, ponieważ laktoza w nich zawarta została już częściowo przetworzona, natomiast w przypadku osób z nietolerancją laktozy o bardzo wyraźnej manifestacji, probiotyki czyste chemicznie są najkorzystniejszym rozwiązaniem. Warto też dodać, że niekiedy z różnych innych powodów również wyklucza się tymczasowo z diety produkty mleczne – bardzo dobrym pomysłem jest wówczas przyjmowanie probiotyków w formie suplementu diety. Abstrahując więc od przypadków oczywistych, kiedy jogurtu zjeść po prostu się nie da, suplementy z probiotykami mogą mieć niekiedy bardzo duże znaczenie i nie warto od razu z góry odrzucać ich możliwości.

Ile można zastąpić?

Zwróćcie Państwo uwagę na to, że zestawiliśmy w tym artykule jogurty, ewentualnie z uwzględnieniem innych produktów mlecznych z suplementami, natomiast to jeszcze nie znaczy, że wybór jest tylko taki. Rolę probiotyków odgrywają także w pewnym zakresie owoce, warzywa, produkty mączne, w tym pełnoziarnisty chleb, a także, choć już w dużo mniejszym stopniu, produkty pozbawione błonnika. Nie ma takiej możliwości, aby suplementy były jedynymi przyjmowanymi probiotykami, natomiast pozwalają one uzupełnić lukę, która pojawia się, kiedy któryś z naturalnych probiotyków jest wykluczany z diety.

Posłużyliśmy się przykładem jogurtu, ponieważ jest on nie tylko najbardziej powszechnym, ale również najskuteczniejszym z takich probiotyków. Są sytuacje, w których z produktów mlecznych trzeba zrezygnować, ale jeśli nie trzeba, warto dietę zbilansować tak, aby suplementy z probiotykami nie były potrzebne poza okresami szczególnie dużego zagrożenia dla integralności i funkcjonowania flory bakteryjnej przewodu pokarmowego.

Polecane produkty:

Spirulina + Wapń + Magnez - dla zdrowia Twoich kości, mięśni i serca!
Produkt ten zawiera wapń pozyskiwany z algi „Lithothamnium calcareum”. Jest to wapń w pełni naturalny i posiada przez to bardzo wysoką biodostępność, bo aż 96%!
Zobacz tutaj ...
Lacto Flora - zadbaj o florę bakteryjną
Lacto Flora zawiera m.in. laktobakterie i bifidobakterie, które stanowią główny składnik mikroflory u człowieka. W naturalny sposób pomaga zadbać o prawidłową florę bakteryjną w organizmie, ponieważ w każdej kapsułce znajduje się ...
Zobacz tutaj ...
Enzymix - naturalne enzymy
Enzymix zawiera naturalne enzymy takie jak bromelanina, papania, ficyna z figi oraz kurkumę. To właśnie one wspierają proces przyswajania białka w organizmie oraz odpowiadają za prawidłową przemianę materii ...
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *