Maślanka – właściwości zdrowotne

Maślanka - właściwości zdrowotneMaślanka to mleczny napój, który powstaje w wyniku procesu fermentacji mleka oraz jako produkt uboczny wytwarzania masła. Jest ona bogatym źródłem wapnia oraz witamin m.in. z grupy B. Wykazuje wiele dobroczynnych właściwości. Wzmacnia układ kostny, zapewnia właściwą florę bakteryjną układu pokarmowego oraz jest łatwiej przyswajalna niż mleko. Jakie jeszcze korzyści wykazuje ten napój? Poznajmy bliżej zdrowotne właściwości maślanki.

Maślanka to mleczny napój, który charakteryzuje się delikatnym, orzeźwiającym lekko kwaskowatym smakiem. Powstaje na skutek ubijania śmietany na masło oraz w wyniku zachodzących procesów fermentacyjnych mleka w temperaturze około 25 stopni Celsjusza.

Maślanka – właściwości odżywcze

Maślanka należy do najmniej kalorycznych przetworów mlecznych i wbrew powszechnej opinii nie jest najlepszym źródłem białka. Jego zawartość jest niewiele mniejsza niż obecność w niej węglowodanów. Jeśli chodzi o dalszy skład maślanki to znajduje się w niej laktoza (cukier mleczny), który niekiedy wywołuje nietolerancję pokarmową wśród młodych jak i dorosłych osób. Mimo to laktoza pochodząca z maślanki jest lepiej tolerowana niż ta z mleka, ponieważ rozkładana jest przez obecne w maślance bakterie fermentacji mlekowej. Maślanka należy do napojów lekkostrawnych i co ciekawe w przewodzie pokarmowym trawiona jest 2-3 razy szybciej niż mleko.

Napój ten wykazuje właściwości odkwaszające organizm. Kwas mlekowy obecny w maślance pobudza wydzielanie soku żołądkowego oraz reguluje i ułatwia procesy trawienne. Ponadto jego obecność sprawia, że w przewodzie pokarmowym rozwijają się korzystne bakterie jelitowe. Zjawisko to prowadzi do ochrony układu pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit oraz reguluje czas wypróżnień.

Bardzo istotnym składnikiem maślanki jest wapń, który chroni organizm przed rozwojem osteoporozy. Z kolei zawarte w maślance witaminy z grupy B warunkują właściwe funkcjonowanie układu nerwowego. Lecytyna, która również obecna w tym napoju poprawia pamięć i koncentrację. Ponadto wspomaga pracę wątroby oraz uczestniczy w metabolizmie tłuszczu i cholesterolu znajdującego się we krwi.

Inne właściwości maślanki

Idealny napój chłodzący

Maślanka jest bardzo dobrym napojem chłodzącym dla każdego z nas. Jednak w szczególności polecana jest kobietom w okresie menopauzy, kiedy to temperatura ciała ulega częstym wahaniom.

Zdrowa przekąska

Maślanka dostarcza wiele cennych składników odżywczych, a jej spożycie zapewnia uczucie sytości na długi czas.

Maślanka – zastosowanie w kuchni

Maślankę można spożywać samą jako napój, który bardzo dobrze ochładza i nawadnia organizm. Ponadto może stanowić dodatek do tradycyjnych ziemniaków z koperkiem będących formą obiadu. Maślankę wykorzystuje się również jako bazę do koktajli owocowych, a także do różnego rodzaju wypieków np. ciasta z owocami czy gofrów.

Maślanka znalazła także zastosowanie w przygotowywaniu różnego rodzaju zup np. żurku lub chłodnika. Ciekawym przeznaczeniem kulinarnym maślanki jest wykorzystanie jej jako marynata do mięsa, po której staje się ono delikatne i soczyste w smaku.

Jak właściwie przechowywać maślankę?

Maślankę zawsze należy przechowywać w lodówce. Wysoka temperatura otoczenia sprzyja rozwojowi patogennych bakterii i powoduje, że traci ona swoje wartości odżywcze, a także pogarsza się jej smak. Ważną informacją jest również fakt, że maślankę należy przechowywać na najwyższej półce w lodówce, ponieważ łatwo absorbuje inne zapachy.

Polecane produkty:

Spirulina maxima - bogactwo witamin i minerałów z dodatkiem jodu
Spirulina w proszku może być stosowana jako maseczka do twarzy jak również do całego ciała. Intensywnie nawilża wysuszoną i zmęczoną skórę. Poprawia ukrwienie, wygląd i jej koloryt. Spirulina w proszku może być też dodawana do posiłków co zwiększy wartość
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. Magdalena
    Magdalena says:

    Nie wiem czy skasował mi się komentarz ale pisałam, że lubię maślankę w przepisie na chleb kukurydziany ale do picia wolę kefir.
    Maślanka nie moja bajka 🙂

    Odpowiedz
  2. Magdalena
    Magdalena says:

    Lubię maślankę w pieczeniu chleba kukurydzianego ale do picia wolę kefir, jakoś smakowo nie mogę się do niej przekonać 🙂

    Odpowiedz
  3. Ania
    Ania says:

    No właśnie, zastanawiałam sie nad cukrem, ale to chyba i tak lepsza opcja niż mleko. Ja wolę kefir, maślanka średnio mi wchodzi ze względu na konsystencję.

    Odpowiedz
  4. Bartosz
    Bartosz says:

    Nie znoszę smaku maślanki, ale staram się ją przemycać w daniach. Często robię na przykład ciasto owocowe na bazie maślanki właśnie

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *