Niezdrowa dietaChoć coraz modniejszy staje się zdrowy tryb życia, to nadal wielu osobom towarzyszy niezdrowa dieta. O ile jednorazowe sięgnięcie po słodycze czy fast-foody nie powoduje negatywnych konsekwencji, o tyle częste spożywanie niezdrowych pokarmów wiąże się z licznymi, często poważnymi konsekwencjami.

Jak wygląda niezdrowa dieta?

Niezdrowa dieta to przede wszystkim obecność w codziennym menu cukrów prostych i nasyconych tłuszczów. Cukry proste obecne są w niemal wszystkich słodyczach dostępnych na rynku (ciastka, lody, soki, syropy, wafelki, batony, cukierki, żelki itd.), z kolei tłuszcze są zawarte między innymi w fast-foodach i niezdrowych przekąskach, ale nie tylko. Spore ilości tłuszczu znajdują się w boczku, salcesonie czy gotowych daniach. Niezdrowa dieta to nie tylko częste spożywanie wymienionych wyżej pokarmów, ale również:

  • zbyt małe spożycie pieczywa razowego, otrębów, nasion roślin strączkowych, a tym samym zbyt małe spożycie błonnika pokarmowego;
  • częste spożywanie soli kuchennej;
  • niskie spożycie warzyw i owoców;
  • nieodpowiednia podaż produktów mlecznych;
  • niedobór w menu produktów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6;
  • duże spożycie mięsa kosztem spożycia ryb (zwłaszcza morskich).

Należy wspomnieć, że na niezdrową dietę wpływają również czynniki takie jak nieregularność spożywania posiłków, zbyt mała podaż wody mineralnej w ciągu dnia oraz brak urozmaicenia potraw. Przykładowo, w kuchniach wielu Polaków często gości na obiad smażony kotlet schabowy z ziemniakami. O ile raz na jakiś czas takie danie jest jak najbardziej polecane, to jednak cechuje się ono brakiem witamin i minerałów oraz dużą ilością tłuszczu pochodzącą z obróbki mięsa. Znacznie korzystniejsze byłoby np. ugrillowanie piersi z kurczaka i podanie jej z pieczonymi ziemniaczkami i pyszną sałatką. To właśnie brak urozmaicenia dań jest częstym problemem w kuchni i prowadzi do niedoborów witamin czy minerałów.

Jakie skutki może wywołać niezdrowa dieta?

Zbyt małe spożycie błonnika może skutkować problemami trawiennymi oraz zaparciami, natomiast zbyt duże stosowanie soli kuchennej powoduje zatrzymanie wody w organizmie. Diety ubogie w ryby morskie i oleje pochodzenia roślinnego skutkują niedoborem minerałów oraz przede wszystkim – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Z kolei wyeliminowanie z diety nabiału może powodować niedobór wapnia.

Szczególnie istotny jest nadmiar tłuszczów oraz cukrów prostych w diecie. Wpływa bowiem negatywnie przede wszystkim na układ krążenia, ponieważ powoduje wzrost poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a także gromadzenie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Może rozwinąć się nadwaga, a następnie otyłość. Niezdrowa dieta zalicza się do czynników ryzyka chorób takich jak:

Należy także wspomnieć, że przewlekle stosowana nieodpowiednia dieta uboga w wartościowe składniki sprawi, że człowiek będzie osłabiony. Towarzyszą temu często huśtawki nastroju, pogorszenie samopoczucia, a nawet obsesja na punkcie jedzenia.

Zdrowa dieta

Zdrowa dieta powinna obejmować kilka urozmaiconych posiłków w ciągu dnia, najlepiej spożywanych o określonych porach. Ilość głównych posiłków waha się od 3 do 5, w zależności od indywidualnych preferencji. Jednocześnie bardzo ważne jest, aby między posiłkami nie podjadać niezdrowych przekąsek. Można zatem wcześniej przygotować sobie sałatkę owocową, jogurt naturalny z musli czy garść orzechów, aby w razie czego móc sięgnąć po taką alternatywę.

Zgodnie z zaleceniami powinno się spożywać 4 razy dziennie warzywa oraz 3 razy dziennie owoce. Kompozycja podania tych produktów może być różna – od sałatek po koktajle. Można je również spożywać na surowo lub dodawać do posiłków głównych. Zaś spożycie soli powinno ograniczać się do maksymalnie 5 g na dobę. Często doprawianie solą okazuje się zbędne, ponieważ jako zamiennika można użyć pieprzu i innych ciekawych przypraw.

Osoby z problemami żywieniowymi (otyłość, anemia, anoreksja, bulimia itd.) powinny sięgnąć po poradę psychologa i dietetyka. Wymagają one bowiem dopasowania odpowiedniej diety indywidualnie do potrzeb.

Należy również wspomnieć o suplementacji. Na rynku dostępnych jest wiele suplementów, które mogą idealnie urozmaicić dietę i uzupełnić niedobory. Przykładem takich suplementów mogą być: spirulina, chlorella, mieszanki witaminowe czy jagody acai.

Bibliografia

  1. Biedrzycka K., Porównanie zaleceń żywieniowych z popularnymi dietami oraz skutki ich stosowania, Znaczenie racjonalnego żywienia w edukacji zdrowotnej, Wydawnictwo WSIiZ, Warszawa 2015.
  2. Ciborowska H., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
  3. Traczyk I., Jarosz M., Spożycie soli – zalecenia i programy WHO oraz UE, Przemysł Spożywczy, 5/2011.
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...