Acerola
Acerola

Aktualizacja: 29 sierpnia 2022

Groszek zielony - dlaczego warto go jeść?Groszek zielony to warzywo, którego nasiona można spożywać także na surowo. W swoim składzie zawiera wiele witamin i minerałów, a jego walory smakowe sprawiają, że jedzenie groszku to czysta przyjemność. Co w sobie kryje oraz jakie są powody, dla których warto jeść groszek zielony? Oto odpowiedź.

Charakterystyka groszku zielonego

Groszek zielony to inaczej nasiona niedojrzałego grochu zwyczajnego. Należy do rodziny bobowatych. Warzywo to do Europy trafiło już w średniowieczu. Jednak dopiero na przełomie XVI i XVII wieku groszek stał się popularnym dodatkiem do wielu dań. Występuje w formie świeżej, mrożonej lub konserwowej. Mimo to, najbardziej zdrową opcją jest jego świeża forma.

Groszek zielony – skład

Groszek zielony to doskonałe źródło:

Ze względu na tak bogaty skład zielony groszek wykazuje szereg dobroczynnych właściwości.

Groszek zielony – właściwości

Dzięki przeciwutleniaczom, do których należy m.in. witamina C, groszek niweluje w organizmie wolne rodniki, zapobiegając tym samym groźnym chorobom oraz spowalniając procesy starzenia się. Dodatkowo obecna w zielonym groszku witamina C wzmacnia odporność organizmu, chroniąc go przed różnego rodzaju infekcjami. Wpływa ona również korzystnie na naczynia krwionośne uszczelniając ich ściany. Zapobiega to ich pękaniu i tworzeniu się tzw. pajączków.

Błonnik pokarmowy reguluje procesy trawienne, usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii, zapewnia uczucie sytości na długi czas oraz obniża poziom cholesterolu we krwi. Ważną informacją jest również fakt, że porcja 150 gram groszku zawiera niemalże połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę K, przez co nasz układ kostny może wchłaniać niezbędny dla niego makroelement – wapń.

Groszek zielony jest bardzo dobrym źródłem żelaza niehemowego. Co ważne obecna w tym warzywie witamina C przyspiesza wchłanianie tego pierwiastka. Właściwy poziom żelaza chroni nas przed anemią i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Kwas foliowy występujący w groszku warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zapobiega więc rozwojowi chorób psychogennych jak np. depresja. Kwas foliowy bierze także udział w prawidłowym rozwoju płodu u kobiet w ciąży. Co ciekawe groszek zielony wykazuje właściwości moczopędne, przez co bardzo dobrze wpływa na oczyszczanie organizmu z toksyn.

Groszek zielony – z czym go jeść?

Groszek zielony najczęściej jada się w postaci tradycyjnej sałatki jarzynowej. Często wykorzystywany jest również jako dodatek do dań głównych. Zimą bardzo chętnie wykonuje się z niego zupę krem, która posiada właściwości rozgrzewające. Z kolei latem wykonuje się z niego chłodnik. Groszek zielony można spożywać także w formie puree z dodatkiem różnych przypraw. Częstym urozmaiceniem dań mięsnych jest marchewka z groszkiem. Pasuje on do wszystkich innych warzyw.

Polecane produkty

Spirulina w tabletkach (100% naturalna)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Dahl W., Foster L., Tyler R., Review of the health benefits of peas (Pisum sativum L.), The British journal of nutrition, 1/2012.
  2. Kumari T., Deka S., Potential health benefits of garden pea seeds and pods: A review, Legume Science, 3/2021.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami