Acerola
Acerola

Aktualizacja: 20 września 2022

Suplementacja kolagenu powinna być standardem dbania o zdrowie i urodę w dzisiejszych czasach. Kolagen jest białkiem naturalnie występującym w organizmie każdego człowieka, syntezowanym w ogromnych ilościach w wieku dziecięcym i młodzieńczym. Buduje skórę, więzadła i ścięgna, znajduje się także w naczyniach krwionośnych, narządach wewnętrznych, kościach, a nawet gałkach ocznych. Jego niedobór skutkuje nie tylko widocznym starzeniem się organizmu, ale i problemami zdrowotnymi.

Kolagen w organizmie człowieka

Wyróżniamy wiele typów kolagenu, które znajdziemy niemal we wszystkich tkankach ludzkiego organizmu. Białko to pełni przede wszystkim funkcję budulcową. Jest wytrzymałe i silne, zapewnia stabilność oraz trwałość poszczególnych tkanek, zwiększając ich odporność na obciążenia i czynniki szkodzące. To właśnie wysoki poziom kolagenu sprawia, że skóra dzieci jest tak jędrna i gładka, zaś dolegliwości ze strony stawów nie występują. Aż do 25. roku życia naturalna synteza kolagenu przebiega w sposób ciągły, na bieżąco uzupełniając niedobory i straty. Od tego wieku (a już szczególnie od 30. roku życia) synteza kolagenu zaczyna spadać. U osób po 60. roku życia ulega wręcz zahamowaniu.

Objawem takiego spadku produkcji jest przede wszystkim widoczna utrata jędrności skóry. Staje się wiotka, zmęczona i znacznie cieńsza, przy czym pojawiają się pierwsze zmarszczki. Niedobór kolagenu można odczuć także podczas poruszania się i uprawiania sportów. To główny składnik mazi stawowej i chrząstki stawowej, dlatego niedobór kolagenu wiąże się z bólami stawów i wzrostem ryzyka kontuzji stawowych.

Kolagen – źródła

Kolagen można znaleźć w powszechnie dostępnych produktach spożywczych, takich jak:

  • galarety;
  • podroby, np. nóżki cielęce, kurze łapki, serca;
  • golonki;
  • gotowane chrząstki zwierzęce;
  • zupy na bazie kurzych łapek i podrobów.

Zobacz również: Kolagen w pożywieniu.

Warto jednak pamiętać, że powyższe produkty spożywcze są jednocześnie źródłem tłuszczów i cholesterolu. Ponadto nie spożywamy ich często, a od pewnego wieku powinno się dostarczać odpowiednie ilości kolagenu każdego dnia. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest suplementacja kolagenu.

Suplementacja kolagenu – efekty

Suplementacja kolagenu jest bezpieczna i efektywna, dlatego można go przyjmować codziennie przez długi okres czasu. Tylko regularne, systematyczne picie kolagenu sprawi, że zauważymy oczekiwane rezultaty. Są nimi:

  • stopniowe zmniejszanie się dolegliwości bólowych stawów;
  • poprawa jędrności i elastyczności skóry;
  • zmniejszenie widoczności zmarszczek mimicznych;
  • poprawa gojenia się ran i uszkodzeń skóry;
  • przyspieszone gojenie urazów i kontuzji, takich jak złamania, skręcenia, zwichnięcia, oparzenia czy odleżyny;
  • odżywienie i rewitalizacja włosów;
  • poprawa odporności;
  • zmniejszenie ryzyka złamań (szczególnie ważne w przypadku osób narażonych na osteoporozę).

Warto wiedzieć, że włókna kolagenowe są także nośnikami niektórych leków, np. interferonów. Dodatkowo ograniczają wnikanie i rozprzestrzenianie się drobnoustrojów chorobotwórczych, toksyn czy komórek nowotworowych. Wspierają więc czynność całego układu immunologicznego.

Zobacz również: Suplementy kolagenowe.

Suplementacja kolagenu – jaki kolagen wybrać?

Najlepiej sprawdzi się naturalny kolagen do picia, który po rozpuszczeniu w wodzie przybiera wysoko biodostępną postać. Po wypiciu bardzo szybko wchłania się w układzie pokarmowym i może być wykorzystany w miejscach narażonych na jego niedobór i ubytki. Kolagen do picia jest także wygodniejszą formą niż tabletki przeznaczone do połykania. Warto wybrać wersję smakową, dzięki której codzienne picie kolagenu będzie przyjemną rutyną.

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na skład suplementu diety. Podstawą jest zawartość kolagenu – nie może być mniejsza niż 8000 mg na 10 g proszku. Udowodniono, że największe korzyści osiągamy suplementując kolagen wołowy, a także kolagen rybi. Warto, aby suplement diety posiadał w składzie także inne związki zwiększające biodostępność kolagenu i oddziałujące pozytywnie na organizm człowieka. Mowa głównie o witaminie E, witaminie C, witaminie A oraz cynku.

Kupując naturalny kolagen do picia w proszku warto zwrócić uwagę na cenę. Wysokiej jakości produkt wymaga odpowiedniego przygotowania i przeprowadzenia szeregu badań. Bezpieczne i sprawdzone składniki również należy pozyskać z odpowiednich surowców i w kontrolowanych warunkach, a wszystko to przekłada się na ostateczną cenę. Produkty o cenie kilkunastu lub kilkudziesięciu zł zwykle mają wątpliwą jakość – ich produkcja z wysokiej jakości kolagenu nie zwróciłaby się, dlatego wykorzystuje się mniej przyswajalne związki gorszego sortu.

Polecane produkty

Kolagen do picia na stawy i skórę
Kolagen bioalgi to aż 97% hydrolizowanego kolagenu o wysokiej biodostępności. Opatentowana formuła przyczynia się do łagodzenia objawów istniejących już chorób stawów, a dodatkowo uzupełnia niedobory kolagenu w organizmie. Wpływa też na stan skóry ...
Zobacz tutaj ...
Kapsułki z kwasem hialuronowym
Kwas hialuronowy decyduje nie tylko o jędrnej i gładkiej skórze, ale także jest głównym składnikiem płynu stawowego i pełni funkcję "smaru" przy wykonywaniu ruchu redukując ból w stawach. Jego głównym zadaniem jest regulacja zawartości wody w przestrzeni
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Zelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetologia Medyczna i Kosmetologia, 2/2012.
  2. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, 12/2019.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami