Acerola
Acerola

Aktualizacja: 14 września 2022

Niedobór kolagenuNiedobór kolagenu jest powszechnym zjawiskiem, obserwowanym szczególnie u osób w wieku dojrzałym i starszym. Jego niewystarczająca ilość w organizmie sprawia, że zanikają włókna kolagenowe budujące skórę, stawy, naczynia krwionośne, narządy wewnętrzne i wiele innych, ważnych struktur. Nie możemy zahamować jego fizjologicznego spadku, jednak możemy uzupełniać niedobory poprzez odpowiednią suplementację.

Niedobór kolagenu – przyczyny

Główną przyczyną wszechobecnego niedoboru kolagenu w organizmie jest wiek. Stanowi to całkowicie naturalne zjawisko, ponieważ fizjologiczna synteza (wytwarzanie z prostych związków bardziej złożonych) tego związku maleje właśnie wraz z wiekiem. Najwyższą produkcję zauważamy u dzieci i to właśnie dlatego mają one jędrną, gładką i zdrową skórę, nie skarżąc się przy tym na bóle stawów. W okolicach 25. roku życia synteza ta zaczyna powoli spadać, a od 30. roku życia spadek ten jeszcze przyspiesza, aby po 60. roku życia ulec zahamowaniu. Widać to choćby przyglądając się skórze. Im starsza (a więc im mniej ma kolagenu), tym więcej ma zmarszczek, stając się przy tym wiotka.

Kolagen i witamina C

Witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu. Służy bowiem jako kofaktor (związek chemiczny przyspieszający zachodzenie niektórych reakcji chemicznych) hydroksylazy enzymów odpowiedzialnych za stabilizację i krzyżowanie włókien kolagenu. Witamina C może również bezpośrednio pobudzać syntezę kolagenu przez aktywację jego transkrypcji i stabilizowanie mRNA prokolagenu. Przykładem zaburzenia przemian fizjologicznych zachodzących w organizmie, gdy brakuje w nim witaminy C i upośledzeniu ulega synteza kolagenu jest szkorbut. Można więc śmiało powiedzieć, że do niedoboru kolagenu w organizmie przyczynia się niedobór witaminy C.

Objawy niedoboru kolagenu w organizmie

Niedobór kolagenu uwidacznia się w największym stopniu w skórze, włosach, paznokciach i stawach. Typowymi objawami niedoboru kolagenu w organizmie są:

  • utrata elastyczności i jędrności skóry;
  • zmarszczki;
  • cellulit i rozstępy na całym ciele;
  • suchość i brak odżywienia skóry;
  • łamliwość włosów i paznokci;
  • matowy, niezdrowy wygląd włosów;
  • sztywność stawów, bóle stawów, charakterystyczne strzelanie podczas wykonywania ruchów.

Przy skrajnym niedoborze kolagenu może dojść nawet do odwapnienia kości, co zwiększa ryzyko osteoporozy i patologicznych złamań. Powierzchnie stawowe zaczynają trzeć o siebie, jednak produkcja mazi stawowej nie jest wystarczająca, aby tarcie to odbywało się bez żadnych konsekwencji. Pojawia się ból stawów, a na dłuższą metę powierzchnie stawowe zaczynają się ścierać, co jest nieodwracalne.

Zobacz również: Kolagen na ból stawów i kontuzje.

Jak uzupełnić niedobór kolagenu

Warto wiedzieć jak uzupełnić niedobór kolagenu. Pierwsze co przychodzi na myśl, to uzupełnianie niedoboru kolagenu za pomocą zbilansowanej diety. Oczywiście, bez problemu znajdziemy naturalne źródła pokarmowe tego związku. Są to choćby podroby, golonki, chrząstki, kurze łapki, produkty na bazie żelatyny wieprzowej czy galaretki. Tutaj należy się jednak zastanowić, czy spożywanie tych produktów w dużych ilościach z pewnością wyjdzie nam na zdrowie. W celu uzupełnienia niedoboru kolagenu, zwłaszcza w starszym wieku, konieczna jest duża podaż tego związku. Należałoby więc codziennie spożywać wymienione wyżej produkty, które jednocześnie są bogate w cholesterol czy niezdrowe tłuszcze. W efekcie mogłoby się to skończyć chorobami sercowo-naczyniowymi, otyłością i innymi problemami zdrowotnymi.

Aby temu zapobiegać, znacznie lepszym rozwiązaniem jest suplementacja wysokiej jakości kolagenu. Największą popularnością cieszy się naturalny kolagen do picia, jako najlepiej przyswajalny przez organizm człowieka.

Niedobór kolagenu

Wybierając kolagen zwracajmy uwagę, aby posiadał przynajmniej 8000 mg tego związku w 10 g proszku. W składzie powinny pojawiać się także witaminy czy minerały, które zwiększą jego biodostępność i uzupełnią pozostałe niedobory. Taki kolagen pijemy zgodnie z zaleceniami producenta, zwykle raz dziennie. Około 30 minut po jego spożyciu warto wybrać się na spacer lub zdecydować na trening. Ruch w stawie jest dodatkową stymulacją do produkcji mazi stawowej. Warto wiedzieć, że krem z kolagenem nie uzupełni jego niedoborów skórnych, ponieważ cząsteczki zawarte w kosmetykach są zbyt duże, aby przenikać przez skórę. Taki krem działa jedynie na powierzchni skóry, chroniąc przed czynnikami zewnętrznymi i utratą wody. Natomiast suplementacja skutecznie uzupełni także niedobory skórne.

Polecane produkty

Kolagen do picia na stawy i skórę
Kolagen bioalgi to aż 97% hydrolizowanego kolagenu o wysokiej biodostępności. Opatentowana formuła przyczynia się do łagodzenia objawów istniejących już chorób stawów, a dodatkowo uzupełnia niedobory kolagenu w organizmie. Wpływa też na stan skóry ...
Zobacz tutaj ...
Kapsułki z kwasem hialuronowym
Kwas hialuronowy decyduje nie tylko o jędrnej i gładkiej skórze, ale także jest głównym składnikiem płynu stawowego i pełni funkcję "smaru" przy wykonywaniu ruchu redukując ból w stawach. Jego głównym zadaniem jest regulacja zawartości wody w przestrzeni
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, 11/2019.
  2. Gauza M., Kubisz L., Przybylski J., Właściwości preparatów kolagenowych ze skór ryb pozyskiwanych metodą kwaśnej hydratacji, Nowiny Lekarskie, 3/2010.
  3. Wartanowicz M., Ziemlanski S., Rola witaminy C w fizjologicznych i patologicznych procesach ustroju człowieka, Żywienie Człowieka i Metabolizm, 3/1992.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami