Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami

Aktualizacja: 10 listopada 2020

Jak ważne jest przyjmowanie magnezu?Czy dodatkowe przyjmowanie magnezu jest konieczne w dzisiejszych czasach? Z całą pewnością tak. Wysoki odsetek społeczeństwa nie otrzymuje wystarczającej ilości zalecanego dziennego zapotrzebowania (RWS – Referencyjna Wartość Spożycia) magnezu. Choć zdaniem wielu ekspertów, nawet RWS jest zbyt niski, aby w pełni wykorzystać korzyści magnezu.

Magnez – zalety przyjmowania

Jedną z głównych korzyści przyjmowania magnezu jest działanie antystresowe. Dodatkowo pierwiastek ten sprzyja zapobieganiu tworzenia się skrzepów krwi, obniża jej ciśnienie oraz przeciwdziała powikłaniom związanym z cukrzycą. Pomaga w utrzymaniu prawidłowej gęstości kości, zwiększając jej wytrzymałość. Magnez przyczynia się do zwiększenia długości życia, zmniejszając ryzyko pojawienia się chorób serca. Ogranicza również działanie wolnych rodników. Bez wątpienia magnez jest cennym składnikiem, świadomie wpływającym na opóźnienie procesów starzenia.

Magnez to minerał, który jest niezbędny do szerokiej gamy procesów w naszym organizmie. Zaliczyć można do nich m.in.:

  • produkcję energii;
  • tworzenia białek;
  • produkcja DNA;
  • przewodnictwa nerwowego.

Oprócz tego, pomaga utrzymać prawidłowy poziom potasu, fosforu, wapnia, adrenaliny i insuliny.

Zobacz również: 8 produktów, które zawierają magnez.

Serce

Bardzo ważne jest to, że magnez pomaga rozluźnić mięsień sercowy w celu utrzymania regularnego jego bicia, a tym samym zapobiega nagłej zmianie ciśnienia krwi. W rzeczywistości może być stosowany w leczeniu wysokiego ciśnienia, dusznicy bolesnej i arytmii. Udowodniono, że podanie odpowiedniej dawki magnezu bezpośrednio po ataku serce, a następnie regularne przyjmowanie tego pierwiastka przez cztery tygodnie, spowodowało zmniejszenie liczby niebezpiecznych zaburzeń rytmu serca.

Ponadto magnez bierze udział w regulacji ciśnienia tętniczego krwi. Każda zmiana, nawet najmniejsza, poziomu magnezu przyczynia się do zmiany napięcia naczyń, a w konsekwencji do zmian ogólnego ciśnienia tętniczego. Podsumowując, suplementacja magnezu pomaga w kontrolowaniu ciśnienia krwi oraz zmniejsza ryzyko sercowo-naczyniowe związane właśnie z nadciśnieniem. Szczególnie u osób, u których występuje obniżone stężenie magnezu z powodu przewlekłego stosowania leków moczopędnych.

Kości

Jak już wcześniej wspomniano, magnez jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju i utrzymania zdrowych kości. Wspomaga działanie wapnia i witaminy D, aby pomóc utrzymać mocne kości, jak również  zapobiegać osteoporozie. Magnez bowiem odgrywa znaczącą rolę w powstawaniu zaburzeń metabolicznych, zmniejszający ryzyko rozwoju zespołu metabolicznego. Jego niedobór zaburza procesy mineralizacji kości i tym samym zwiększa częstotliwość występowania osteoporozy postmenopauzalnej.

Choroby cywilizacyjne

Magnez zalecany jest do leczenia migreny, astmy i cukrzycy. Diabetycy często mają niski poziom magnezu. Codzienne przyjmowanie od 200 do 300 miligramów może pomóc w zapobieganiu i leczeniu tej choroby. Minerał ten często występuje w połączeniu z witaminą B6 (pirydoksyna), aby pomóc rozpuścić kamienie w nerkach.

Przy leczeniu choroby Raynauda (napadowy skurcz tętnic w obrębie rąk, rzadziej stóp), a także skurczach mięśni szkieletowych po kontuzji lub urazach, bardzo często wykorzystywany jest właśnie magnez. Dodatkowo stosuje się go przy zgorzeli, padaczce, suchej skórze i drażliwości nerwowej.

Niedobór magnezu

Niedobory magnezu mogą być spowodowane zbyt małą zawartością tego pierwiastka diecie, a także zaburzeniami wchłaniania lub wydalania. Niskie stężenie magnezu w surowicy może zaburzać wydzielanie parathormonu (PTH) i równocześnie być przyczyną hipokalcemii. Rozpoznanie niedoboru magnezu ustala się jednak na podstawie oznaczenia stężenia całkowitego magnezu.

Łagodna hipomangezemia (stężenie magnezu w surowicy <0,65 mmol/l) często przebiega bezobjawowo. W przypadku bardziej nasilonego niedoboru najczęstsze objawy to:
  • brak apetytu;
  • nudności i wymioty;
  • nadmierna senność;
  • osłabienie siły mięśniowej;
  • tężyczka (wynikająca ze współwystępującej hipokalcemii);
  • drgawki i drżenia mięśniowe.

Z kolei podczas znacznych niedoborów obserwuje się nadkomorowe i komorowe zaburzenia rytmu serca. Należy pamiętać, że dobowe zapotrzebowanie na magnez wynosi około 300–400 mg, przy czym zwiększa się między innymi w czasie wysiłku fizycznego, z powodu silnego stresu, w czasie ciąży i w okresie karmienia. Niestety, średnie dobowe spożycie magnezu w krajach rozwiniętych zmniejsza się z roku na rok.

Podsumowanie

Jak widać magnez to jeden z najważniejszych pierwiastków występujących w naszym organizmie. W dzisiejszym świecie stosowanie nadmiernej ilości konserwantów, kawy czy alkoholu lub też stosowanie antykoncepcji hormonalnej powoduje, że mamy do czynienia ze znacznym niedoborem tego pierwiastka w naszym organizmie.

Musimy więc poważnie rozważyć przyjmowanie magnezu w postaci różnego rodzaju suplementów diety. Są one bezpieczne dla organizmu, ponieważ nie przekraczają zalecanej dawki. Oczywiście wystrzegajmy się sztucznych suplementów diety, które obciążają wątrobę i nerki. Przed zakupem warto poszukać szczegółowych informacji oraz sprawdzić opinie, zarówno o produkcie jak i producencie.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Iskra M., Krasińska B., Tykarski A., Magnez – rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka, Nadciśnienie Tętnicze, 6/2013.
  2. Miernik M., Magnez, wapń, żelazo – jak mądrze je suplementować?, Świat Przemysłu Farmaceutycznego, 2/2016.
  3. Szymczyk H., Magnez – pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, Farmacja Współczesna, 9/2016.
  4. Karmańska A., Stańczak A., Karwowski B., Magnez aktualny stan wiedzy, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 4/2015.
  5. Wyskida K., Chudek J., Suplementacja doustna magnezu – wskazania, przeciwwskazania, sytuacje niejednoznaczne, Medycyna po Dyplomie, 3/2016.