Seler naciowy – czy naprawdę jest tak zdrowy?

Seler naciowy - czy naprawdę jest tak zdrowy?Seler naciowy to warzywo znane każdemu. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z jego cennych właściwości. W czasach starożytnych wykorzystywany był jako środek leczniczy na bóle reumatyczne, neuralgię oraz wysokie ciśnienie krwi. Obecnie seler naciowy stanowi składnik nie jednej diety odchudzającej. Jakie więc wykazuje właściwości i czy faktycznie jest tak zdrowym warzywem?

Seler naciowy – właściwości

Seler naciowy pochodzi z rejonów Europy i Azji. Występuje dziko, najczęściej u morskich wybrzeży. W jego składzie znaleźć można dużą ilość flawonoidów – związków, które posiadają właściwości przeciwzapalne, moczopędne i rozkurczowe. Ponadto zawiera on witaminy z grupy B, witaminę A, C, Eniacynę, a także kwas foliowy oraz składniki mineralne takie jak m.in. wapń, cynk, fosfor, magnez i żelazo.

Seler naciowy mocno polecany jest osobom przebywającym na diecie odchudzającej, ponieważ wspomaga proces spalania tkanki tłuszczowej. Działa oczyszczająco na organizm skutecznie usuwając z niego zbędne produkty przemiany materii. Dzięki zawartości błonnika seler naciowy zwiększa perystaltykę jelit oraz zapobiega zaparciom. Oprócz korzystnego działania na nasz układ trawienny skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi. Zjadana łodyga selera i zawarte w jej składzie substancje przyłączają się do cząsteczek cholesterolu z przewodu pokarmowego i zapobiegają jego wchłanianiu do krwiobiegu.

Ze względu na dużą zawartość potasu, seler naciowy zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia oraz w niewielkim stopniu zmniejsza ryzyko pojawienia się kamicy nerkowej. Zarówno potas jak i sód obecny w tym warzywie regulują gospodarkę wodną organizmu, przez co działa również silnie oczyszczająco. Z tego względu seler naciowy polecany jest osobom mającym problem ze stawami oraz obrzękami. Z kolei zawarty w selerze magnez, potas i wapń warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz redukują stres. Poprzez obecność w składzie flawonoidów, działa silnie przeciwzapalnie i leczy wszelkie dolegliwości zapalne np. zapalenie stawów, bóle mięśni. Dzięki zawartości witaminy A chroni nasz wzrok. Warto pamiętać, że niedobór tej witaminy w naszym organizmie może doprowadzić do wad wzroku oraz sprawić, że siatkówka oka zostanie osłabiona. Pojawiają się również informacje, że spożywanie łodygi selera może również zmniejszyć trądzik pospolity. Jednak potrzebne są badania potwierdzające tę właściwości.

Oprócz właściwości leczniczych, warzywo to bardzo pozytywnie wpływa na naszą urodę. Odmładza skórę minimalizując zmarszczki oraz odżywia zniszczone włosy. Warto również dodać, że seler bardzo dobrze nawadnia organizm, ponieważ aż w 95% składa się z wody.

Przeciwwskazania

Czy istnieją przeciwwskazania do spożywania selera? Istnieją, ponieważ u niektórych osób mogą pojawić się reakcje alergiczne na spożywanie tego warzywa. Duże ilości selera nie poleca się również kobietom w ciąży gdyż mogą poronić. Ponadto osoby borykające się z problemem nerek również powinny unikać tego warzywa, podobnie jak osoby przyjmujące leki m.in. w chorobach tarczycy.

Z czym jeść seler naciowy?

Seler naciowy dzięki obecności wielu olejków eterycznych doskonale pobudza apetyt. Z tego względu bardzo dobrze sprawdza się jako przystawka przed daniem głównym. Jego intensywny, lekko pikantny smak idealnie uzupełnia sałatki warzywne, surówki i zupy.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *