Cholina – wsparcie dla mózgu

Cholina - wsparcie dla mózgu

Cholina wchodzi w skład grupy witamin B i należy do substancji lipotropowych zajmujących się przetwarzaniem, stapianiem i transportowaniem molekuł tłuszczu. Wzmacnia wątrobę oraz wspomaga leczenie wielu chorób związanych z podwyższonym cholesterolem. Wykorzystuje się ją w leczeniu zaburzeń pamięci, a także w chorobie Alzheimer’a.

Chlona – jak ważna jest dla organizmu?

Niedobory choliny często objawiają się uszkodzeniem wątroby oraz prowadzą do stwardnienia tętnic. Cholina jest związkiem chemicznym, który z reguły nie można nazwać witaminą B. Jednak ze względu na swoje właściwości i synergiczne działanie z kompleksem witamin B jest zaliczana do tej grupy.

Cholina współgra z kwasem foliowym wspomagając procesy przemiany tłuszczów i utrzymując serce, a także mózg w dobrej kondycji. Jest również niezbędna do sprawnego funkcjonowania woreczka żółciowego i wątroby. Bierze udział w produkcji hormonów oraz regulowaniu centralnego ośrodka nerwowego. Cholina wytwarza związek zwany acetylocholiną, która jest niezwykle ważnym neurotransmiterem potrzebnym naszemu mózgowi, a także usprawnia pamięć.

Według badań przeprowadzonych przez światowych naukowców istnieje przypuszczenie, że cholina przynosi bardzo duże korzyści w leczeniu wszelkich chorób związanych z centralnym układem nerwowym. Szczególnie takich jak choroba Parkinson’a czy Alzheimer’a, które objawiają się właśnie niskim poziomem tej cennej witaminy w organizmie.

Doświadczenia naukowe nad choliną dowodzą, że jest bardzo istotna dla zapewnienia zdrowego rozwoju mózgu u noworodków, dlatego kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny spożywać produkty bogate w lecytynę. Cholina pomaga usunąć tłuszcz z wątroby do komórek ciała. Wytwarza fosfodylocholinę (lecytynę), która jest ważną substancją, pozytywnie wpływającą na funkcjonowanie mózgu i komórek mózgowych. W Niemczech lekarze bardzo często przepisują fosfadylocholinę w terapiach ciężkich zapaleń i uszkodzeń wątroby. Z reguły preparaty z fosfadylocholiną są dostępne w wielu sklepach ze zdrową żywnością, jednak osoby mające poważny problem  z funkcjonowaniem wątroby powinny przed ich zakupem zasięgnąć porady lekarza.

Cholina występowanie

Doskonałym źródłem zawierającym lecytynę, którą nasz organizm przetwarza w cholinę są ryż, jajka, czerwone mięso, wątróbka, kapusta, kalafior, ziarna soi, cieciorka, soczewica, zielony groszek, fasolka szparagowa i lecytyna sojowa. Lecytyna jest bardzo często jednym ze składników dodawanych do produktów spożywczych takich jak: lody, margaryna, majonez czy czekolada z powodu swych właściwości wiążących tłuszcz z wodą.

Cholina – dawkowanie

Nie została ustalona rekomendowana dzienna dawka spożycia choliny. Większość osób dostarcza w swojej diecie od około 300 do 1000 miligramów/dobę, co wydaje się być wystarczające, aby zapobiec niedoborom choliny. Jednakże profilaktycznie adekwatna dzienna dawka powinna wynosić około 425 mg dla kobiet, 450 mg dla kobiet w ciąży, 550 mg dla kobiet karmiących piersią i 550 mg dla mężczyzn.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *