Lecytyna - właściwości i źródła

Lecytyna – właściwości i źródła

Lecytyna - właściwości i źródłaLecytyna jest elementem budulcowym każdej komórki naszego organizmu. Zdarza się jednak tak, że ustrój nie jest w stanie wyprodukować jej we właściwej ilości. W takiej sytuacji należy lecytynę dostarczyć z zewnątrz, w konkretnych produktach spożywczych lub w postaci suplementów diety.

Lecytyna stanowi mieszaninę związków o charakterze tłuszczowym, z których najważniejszą rolę odgrywają fosfolipidy. Często ich budowę określa się dość schematycznie jako główka i ogon. Ten drugi tworzą kwasy tłuszczowe. Główkę natomiast glicerol, grupa fosforowa oraz dodatkowy związek, który w całej budowie fosfolipidów jest najważniejszy. Wszystko dlatego, że w dużej mierze warunkuje on jego działanie zdrowotne. Może nim być np. cholina lub seryna. Ponadto w skład fosfolipidów wchodzą również: trójglicerydy, węglowodany, glikolipidy i woda.

Dlaczego potrzebujemy lecytyny?

Lecytyna to związek, który stanowi wiele funkcji w naszym organizmie. Do najważniejszych należy:

  • czynny udział w procesach starzenia się skóry
  • ochrona wątroby
  • udział w gospodarce cholesterolem
  • pomoc w procesie absorpcji witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach
  • spowalnianie procesów starzenia się organizmu
  • budowanie każdej komórki ludzkiego organizmu, a także stanowi element składowy błon komórkowych
  • wspomaganie pamięci i koncentracji
  • regeneracja organizmu po wysiłku fizycznym
  • wspomaganie sprawności seksualnej u mężczyzn

Źródła lecytyny

Lecytyna występuje głównie w pożywieniu. Do produktów bogatych w ten związek należy:

Lecytyna – rodzaje

Wyróżnia się wiele rodzajów lecytyny, jednak do najbardziej znanych zalicza się lecytynę słonecznikową, rzepakową i sojową. W słonecznikowej i sojowej obecne są kwasy tłuszczowe omega-6, z kolei w lecytynie rzepakowej występują kwasy tłuszczowe omega-3.

Zastosowanie lecytyny w przemyśle spożywczym

Ten naturalny związek znalazł zastosowanie w przemyśle spożywczym ze względu na możliwość ograniczenia kosztów produkcji pożywienia oraz poprawy jej jakości i trwałości. W związku z tym wykorzystuje się ją jako składnik pieczywa, czekolady, makaronów, produktów typu instant czy wyrobów cukierniczych. Pieczywo lub inne wypieki, dzięki lecytynie, ma lepszą konsystencję, jest bardziej pulchne i miękkie. W przypadku pączków obecność lecytyny sprawia, że ciasto wydaje się mniej tłuste, zaś w czekoladzie zapewnia jej gładkość i aksamitność.

Lecytyna w suplementach diety

Jak wspomniano wcześniej lecytynę można spotkać również w popularnych suplementach diety, które występują w różnej formie (płynnej, w kapsułkach lub w rozpuszczalnych tabletkach). Decydując się na zakup tego rodzaju produktu należy jednak kierować się dużą ostrożnością oraz uwagą. W sklepach oraz aptekach występują preparaty, które zawierają 50 mg lecytyny, a inne 1200 mg. Oczywiście, warto zdecydować się na tę drugą opcję.

Jak stosować suplementy z lecytyną?

Produkty zawierające wysokie dawki lecytyny nie zaleca się stosować w dużych ilościach. Producenci sugerują spożywanie jednej tabletki dziennie, najlepiej podczas posiłku. W sytuacji zalecenia wzmożonej suplementacji lecytyną wskazana dawka to dwie tabletki w ciągu dnia.

Lecytyna a skutki uboczne

Lecytyna po przekroczeniu zaleconej dawki może wejść w interakcję np. z niektórymi lekami, w wyniku czego mogą wystąpić nudności, biegunka oraz ból brzucha. Oprócz tego może dojść do spadku ciśnienia krwi, zaburzenia pracy mięśnia sercowego oraz wystąpienia stanów lękowych.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *