Groszek zielony – dlaczego warto go jeść?

Groszek zielony - dlaczego warto go jeść?Groszek zielony to warzywo, którego nasiona można spożywać także na surowo. W swoim składzie zawiera wiele witamin i minerałów, a jego walory smakowe sprawiają, że jedzenie groszku to czysta przyjemność. Co w sobie kryje oraz jakie są powody, dla których warto jeść groszek zielony? Oto odpowiedź.

Groszek zielony to inaczej nasiona niedojrzałego grochu zwyczajnego. Należy do rodziny bobowatych. Warzywo to do Europy trafiło już w średniowieczu. Jednak dopiero na przełomie XVI i XVII wieku groszek stał się popularnym dodatkiem do wielu dań. Występuje w formie świeżej, mrożonej lub konserwowej. Mimo to, najbardziej zdrową opcją jest jego świeża forma.

Groszek zielony – właściwości

Groszek zielony to doskonałe źródło białka, witamin z grupy B oraz witamin takich jak A, C, E i K. Ponadto w jego składzie znaleźć można również wiele składników mineralnych. Są to m.in. potas, magnez, fosfor, cynk. Oprócz tego groszek zielony zawiera cenny błonnik pokarmowy.

Ze względu na tak bogaty skład zielony groszek wykazuje szereg dobroczynnych właściwości. Dzięki przeciwutleniaczom, do których należy m.in. witamina C groszek niweluje z organizmu wolne rodniki, które zapobiegają groźnym chorobom oraz spowalniają procesy starzenia się. Dodatkowo obecna w zielonym groszku witamina C wzmacnia odporność organizmu, chroniąc go przed różnego rodzaju infekcjami. Wpływa ona również korzystnie na naczynia krwionośne uszczelniając ich ściany. Zapobiega to ich pękaniu i tworzeniu się tzw. pajączków.

Błonnik pokarmowy reguluje procesy trawienne, usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii, zapewnia uczucie sytości na długi czas oraz obniża poziom cholesterolu we krwi. Ważną informacją jest również fakt, że porcja 150 gram groszku zawiera niemalże połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę K przez co nasz układ kostny może wchłaniać niezbędny dla nich makroelement – wapń.

Groszek zielony jest bardzo dobrym źródłem żelaza niehemowego. Co ważne obecna w tym warzywie witamina C przyspiesza wchłanianie tego pierwiastka. Właściwy poziom żelaza chroni nas przed anemią i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Kwas foliowy występujący w groszku warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zapobiega więc rozwojowi chorób psychogennych jak np. depresji. Kwas foliowy bierze także udział w prawidłowym rozwoju płodu u kobiet w ciąży. Co ciekawe groszek zielony wykazuje właściwości moczopędne przez co bardzo dobrze wpływa na oczyszczanie organizmu z toksyn.

Groszek zielony – z czym go jeść?

Groszek zielony najczęściej jada się w postaci tradycyjnej sałatki jarzynowej. Często wykorzystywany jest również jako dodatek do dań głównych. Zimą bardzo chętnie wykonuje się z niego zupę krem, która posiada właściwości rozgrzewające. Z kolei latem wykonuje się z niego chłodnik. Groszek zielony można spożywać także w formie puree z dodatkiem różnych przypraw.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. Anka
    Anka says:

    U mnie jak groszek zielony to tylko i wyłącznie w sałatce. Na szczęście cała rodzina zieleniny je dużo, więc nawet jak czegoś nie lubią w dużej ilości to i tak uda się przemycić 😉 Ale ta zupa – krem… Muszę przetestować 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *