Powody, dla których warto jeść zupy

Powody, dla których warto jeść zupy

Powody, dla których warto jeść zupyZupy to jeden z najbardziej niedocenianych posiłków w ciągu dnia i wbrew wszelkim opiniom nie są one tak trudne w wykonaniu jakby mogło się to wydawać. Rzadkie spożywanie zup to częsty błąd żywieniowy, ponieważ stanowią one źródło wielu składników odżywczych, dodatkowo są sycące oraz niskokaloryczne.

Zupy

Dużą zaletą zup jest fakt, że można je przygotować na wiele sposobów, dlatego też każdy może znaleźć coś dobrego dla siebie. Bardzo często stanowią połączenie warzyw, mięsa, kaszy, makaronu oraz nabiału, dzięki czemu stanowią pełnowartościowy posiłek w ciągu dnia.

Zupy stanowią źródło:

  • żelaza – bierze udział w procesie transportu tlenu do komórek w całym organizmie;
  • magnezu – reguluje funkcje układu nerwowego, uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek oraz tłuszczy;
  • potasu – reguluje gospodarkę wodną organizmu i ciśnienie krwi, warunkuje pracę mięśni;
  • wapnia – budulec kości, uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi;
  • fosforu – warunkuje mocną strukturę kości i zębów, wspomaga układ nerwowy oraz jest nośnikiem informacji genetycznych;
  • błonnika – reguluje funkcje układu trawiennego;
  • witaminy A i E – silne antyoksydanty.

Zupy, które gotuje się krótko, stanowią również źródło witaminy C oraz witamin z grupy B. Niestety długa obróbka termiczna powoduje utratę tych związków. Ponadto zupy gotowane na wywarze mięsnym będą zawierać również białko oraz tłuszcz. Z kolei obecność w zupie kasz, makaronu lub ryżu wzbogaci ją o białko, witaminy, minerały oraz doda więcej energii.

Powody, dla których warto jeść zupy

Przedstawiamy kilka powodów, dla których warto włączyć zupy do codziennego menu.

1. Zupy są niskokaloryczne.

Ze względu na dużą różnorodność składników pokarmowych jakie występują w zupach nie należą one do posiłków kalorycznych. Mało tego, stanowią bardzo dobry element diety redukcyjnej. Zupa spożywana tuż przed daniem głównym, wypełnia żołądek jednocześnie pozostawiając mniej miejsca na danie drugie.

2. Zupa jest łatwa w przygotowaniu.

Do ugotowania zupy nie trzeba być urodzonym kucharzem i posiadać wieloletniego doświadczenia w tym temacie. Przygotowanie zupy jarzynowej to kwestia raptem 40 minut. Dobrym pomysłem jest ugotowanie jej w większym garnku, aby mogła wystarczyć na więcej porcji.

3. Zupa rozgrzewa lub chłodzi organizm.

W upalne dni zupa to dobry pomysł, ale tylko w wersji na zimno. Do takich zalicza się m.in. chłodnik. Oprócz tego, że gasi pragnienie, dodatkowo obniża temperaturę ciała, pozwalając znosić upały panujące na zewnątrz. Chłodnik jest zupą bardzo lekką, nie obciąża przewodu pokarmowego więc stanowi idealny pomysł w letnie dni. Z kolei w okresie jesieni oraz zimy gorąca zupa wykazuje silne właściwości rozgrzewające, a z dodatkiem przypraw tj. czosnek, cebula, chilli, kurkuma, imbir naturalnie wpłynie na zwiększenie odporności.

4. Zupy dostarczają płynów.

Podstawą każdej zupy jest woda, która niezbędna jest dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Reguluje ciśnienie kwi, wspomaga trawienie i przemianę materii oraz usuwa zbędne produkty przemiany materii. Zupa pozwala dostarczyć niezbędnych płynów w ciągu dnia, a razem z nimi cennych witamin i minerałów.

5. Zupa zapewnia dzienną dawkę warzyw.

Warzywa stanowią ważny składnik odpowiednio zbilansowanej diety. Specjaliści ds. żywienia zalecają spożywanie co najmniej 200 g warzyw w ciągu dnia. Zupy są więc idealnym rozwiązaniem na spełnienie tej zasady.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
6 komentarzy:
  1. Wiktoria
    Wiktoria says:

    Jestem fanką zup i nie trzeba mi mówić, że są fajne 🙂 Mam nadzieję, że kogoś przekona ten wpis, żeby chociaż dał im szansę.

    Odpowiedz
  2. Sonik
    Sonik says:

    Ja jestem wielką fanką zup! Niestety żyje cały czas w przekonaniu, że aby zrobić zupę trzeba mieć dużo czasu (głównie chodzi o bulion), przez to niestety rzadko gotuje. Moja ulubiona to zupa z czerwonej soczewicy! mniam!

    Odpowiedz
  3. Sylwia R
    Sylwia R says:

    Szczerze mówiąc to wolę zupy czy kremy od drugich dan. Bo tj w artykule są: szybkie w przygotowaniu, łatwe, źródło witamin itd… poza tym możne je zrobić ze wszystkiego co się ma w domu 😁

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *