Wapń – kiedy przyjmować, a kiedy ograniczyć suplementację

WapńNiezdrowy tryb życia, palenie papierosów, nadmierne spożywanie alkoholu, brak ruchu to czynniki prowadzące do znacznych ubytków wapnia w kościach. Mogą one dać się nam we znaki już w średnim wieku.

Wapń – ważny minerał

Aby utrzymać nasze kości w dobrej kondycji powinniśmy całe życie zapewniać sobie odpowiednią ilość wapnia w diecie. Z biegiem lat zwiększa się ryzyko zachorowania na osteoporozę, w związku z czym zapotrzebowanie naszego organizmu na ten cenny minerał stale rośnie.

Niektóre leki przepisywane na receptę zawierające glucokortykoidy, do których należą kortyzon, hydrokortyzon, prednizon i dexametazon mają wpływ na spadek poziomu wapnia w naszym ciele. Nawet ich niewielka podaż może prowadzić do rozwoju osteoporozy. Są to jednak preparaty bardzo potrzebne, szczególnie pacjentom cierpiącym na astmę, reumatoidalne zapalenie stawów, stany zapalne jelit, jak również wiele innych groźnych dla nas chorób.

Leki stosowane w leczeniu zgagi, problemów z tarczycą i wysokim cholesterolem, regularne stosowanie preparatów z antacytem, który poza węglanem wapnia zawierają również groźne aluminium odkładające się w kościach, które blokuje wchłanianie się wapnia. Dlatego też, osoby zażywające jakiekolwiek z wyżej wymienionych preparatów medycznych powinny przedyskutować z lekarzem konieczność suplementacji preparatami mineralnymi zawierającymi zwiększoną dawkę wapnia.

Liczne badania naukowe wykazują, że dzienne spożycie wapnia w granicach 400 – 2000 miligramów jest w pełni bezpieczne dla naszego zdrowia. Obniża ciśnienie i zmniejsza ryzyko rozwoju różnego rodzaju nowotworów oraz odblokowuje zatkane tętnice.

Istnieje jednak pewna grupa ludzi z przeciwwskazaniem do stosowania suplementów wapniowych, bowiem wapń zmniejsza wchłanianie niektórych leków przyjmowanych w przypadku epilepsji i kamicy nerkowej. Dodatkowa suplementacja w tych przypadkach wymaga szczególnej konsultacji z lekarzem pierwszego kontaktu.

Źródła wapnia

Najbogatszym źródłem wapnia są produkty mleczne – sery, jogurty, mleko, a nawet lody. Osoby wykazujące alergię na te produkty mogą sięgnąć po brokuły, włoszczyznę, fasolę, orzechy, tofu czy łososia.

Dawkowanie

Rekomendowana przez RDA dzienna dawka spożycia wapnia wynosi 1000 miligramów. Jednakże osoby powyżej 50 roku życia, kobiety w ciąży, karmiące piersią i będące w okresie menopauzy powinny zwiększyć dawkę do około 1300 miligramów na dobę.

Jeśli prowadzimy tryb siedzący, nadużywamy alkoholu i nikotyny lub spożywamy produkty wysokobiałkowe i bogate w tłuszcze zwierzęce to koniecznie sięgnijmy po suplementy. Uzupełnią one niedobory wapnia w naszym organizmie.

Polecane produkty:

Spirulina + Wapń + Magnez - dla zdrowia Twoich kości, mięśni i serca!
Produkt ten zawiera wapń pozyskiwany z algi „Lithothamnium calcareum”. Jest to wapń w pełni naturalny i posiada przez to bardzo wysoką biodostępność, bo aż 96%!
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *