Zioła na stres

Zioła na stresZioła na stres są bardzo pomocne w przypadku długotrwałego narażenia organizmu na sytuacje napięcia psychicznego, a także przy wypaleniu zawodowym. Sięgamy po nie również przy jednorazowych sytuacjach stresowych, np. przed ważnym egzaminem lub spotkaniem. Znajomość i stosowanie ziół aby złagodzić napięcie wywołane stresem jest szczególnie ważna w dzisiejszych czasach, ponieważ wszechobecny pośpiech sprzyja tym stanom, a ludzie coraz częściej szukają rozwiązań w naturze.

Zioła na stres

Do ziół najczęściej stosowanych w celu minimalizowania stresu oraz uspokojenia organizmu zalicza się:

Kozłek lekarski

Surowcem leczniczym rośliny są korzenie i kłącza. Zawartość poszczególnych substancji uzależniona jest od odmiany, warunków środowiskowych, okresu zbioru, a także sposobu suszenia.

W składzie znajdują się walepotriaty (główne związki biologicznie czynne), olejek eteryczny, flawonoidy, kwasy fenolowe, aminokwasy i lignany.

Badania udowodniły, że flawonoid o nazwie linaryna cechuje się właściwościami uspokajającymi, a kozłek lekarski podczas badań powodował znaczne obniżenie zachowań lękowych. Wszystko to wpływa na rozluźnienie organizmu, co ma szczególne znaczenie w sytuacjach stresowych.

Uważa się, że kozłek lekarski nie jest wskazany dla kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Stosowanie go dłużej niż miesiąc może spowodować bóle brzucha lub mdłości.

Melisa lekarska

W celach leczniczych wykorzystuje się liście melisy. Są one bogate w olejki eteryczne (które odpowiadają za charakterystyczny, cytrynowy zapach), fenolokwasy, flawonoidy, garbniki, gorycze, śluzy i związki triterpenowe.

Melisę stosuje się w stanach pobudzenia nerwowego, niepokoju oraz bezsenności. Wpływa korzystnie na rytm serca oraz funkcjonowanie układu pokarmowego, ponieważ działa uspokajająco. Olejek eteryczny wykorzystywany jest w aromaterapii, szczególnie u ludzi z agresją słowną lub psychiczną oraz nadmiernym pobudzeniem. Wodny ekstrakt z melisy ma działanie przeciwlękowe, może również łagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Chmiel zwyczajny

Surowcem leczniczym są kwiatostany żeńskie oraz lupulina, czyli włoski gruczołowe otarte z wysuszonych szyszek. Oba surowce są bogate w olejki eteryczne, żywicę, flawonoidy, garbniki oraz kwasy fenolowe.

Zarówno szyszki chmielu jak i lupulinę wykorzystuje się w przypadku osób borykających się ze stanami napięcia, niepokoju i stresu. Poleca się je jako środek przyspieszający zasypianie, a także w nerwicach okresu przekwitania i nadmiernej pobudliwości płciowej.

Lawenda

Częścią lawendy wykorzystywaną w ziołolecznictwie są kwiaty. Ich głównymi składnikami są: olejki eteryczne, kwasy fenolowe, fitosterole i flawonoidy.

Zioła na stres, takie jak lawenda, stosuje się od dawna w stanach napięcia nerwowego i niepokoju. Działanie uspokajające prawdopodobnie zawdzięcza się wpływowi olejków eterycznych na receptory GABA, co w efekcie powoduje hamowanie aktywności neuronów. Olejek lawendowy lub napar zmniejsza odczucie lęku, dlatego herbatę z lawendy często pije się przed ważnymi, stresującymi wydarzeniami. Roślina ta wzmaga również działanie leków przeciwdepresyjnych.

Dziurawiec zwyczajny

Surowcem leczniczym jest ziele dziurawca, którego głównymi związkami biologicznie czynnymi są: flawonoidy, pochodne floroglucyny, naftodiantrony, ksantony, olejek eteryczny oraz garbniki katechinowe.

Udowodniono wpływ zioła na łagodzenie objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz działanie przeciwdepresyjne.

Pozostałe zioła na stres

Wpływ na zmniejszenie stresu wykazuje również:

  • męczennica krwista – stosuje się ją jako środek poprawiający nastrój, uspokajający i zmniejszający napięcie psychiczne
  • werbena – stosowana głównie do łagodzenia migrenowych bólów głowy. Zwykle podaje się ją w postaci naparów, jednak olejek z werbeny można z powodzeniem dodawać do kąpieli. Korzystnie działa w przypadku zwiększonego napięcia nerwowego
  • arcydzięgiel litwor – ma działanie uspokajające, pobudza trawienie oraz zmniejsza ból stawów
  • ziele serdecznika – wykazuje działanie przeciwdepresyjne, wpływa na ośrodkowy układ nerwowy i powoduje efekt hipotensyjny

Zobacz także: Naturalnie na nerwy

Bibliografia:

  1. Dobros N., Zioła o działaniu uspokajającym i przeciwdepresyjnym, Postępy Fitoterapii, 3/2017.
  2. Nowak G., Surowce roślinne w chorobach układu krążenia i serca, Herba Polonica, 2/2009.
  3. Nowak G., Surowce roślinne o działaniu przeciwlękowym i antydepresyjnym, Herba Polonica, 1/2009.
  4. Skarżyński A., Zioła czynią cuda, Wydawnictwo COMES, Warszawa 1994.
Olej z czarnuszki w kapsułkach
Czarnuszka siewna (łac. Nigella sativa) jest naturalną substancją znaną od tysiącleci ze swych właściwości leczniczych. Znacząco wpływa na poprawę zmienionej chorobowo skóry. Działa antygrzybicznie, przeciwwirusowo, antyalergicznie, przeciwwrzodowo, ...
Zobacz tutaj ...
Bio olej z czarnuszki w płynie - 100% naturalny
Tłoczony na zimno olej z czarnuszki egipskiej dzięki swoim właściwościom może pomóc w zwalczaniu wszelkiego rodzaju zmian skórnych. Chroni komórki organizmu przed wolnymi rodnikami co powoduje, że skóra wygląda młodziej ...
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. Karolina
    Karolina says:

    Z tego wszystkiego znałam tylko melisę, ale tez nie mialam dotad potrzeby uzywac tego typu specyfikow. Chetnie przygarniam informacje i podan Babci, oba uwielbia ziolowe pomoce 🙂

    Odpowiedz
  2. sabina
    sabina says:

    Ja ostatnio jestem bardzo zestresowana, przydałyby mi się zioła na stres. O melisie oczywiście słyszałam, ale o reszcie nie, bardzo przydatny wpis.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *