Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Promocja Black Friday Spirulina Febico 1+1 Gratis

Aktualizacja: 30 grudnia 2020

Dlaczego diety nie działają?Dlaczego w wielu przypadkach diety nie działają? Nie tylko nie zrzucamy zbędnych kilogramów, ale być może wręcz przybieramy na wadze? Przyczyn może być kilka – nieodpowiednio utrzymywana lub dobrana dieta bądź brak innych czynników wpływających na zgrabną sylwetkę, np. aktywności fizycznej.

Dlaczego diety nie działają?

Na początku warto zwrócić uwagę na samą dietę. Czy jest ona restrykcyjna? Ogranicza wiele produktów spożywczych i dostarcza małej ilości kalorii? Czy posiłki spożywane są regularnie? Ile ich jest? Czy jemy na noc? A może pozwalamy sobie na małe grzeszki po obiedzie?

Przede wszystkim niezbędna jest sumienność. Jeśli będziemy utrzymywać zdrową dietę przez cały dzień, ale wieczorem przed snem motywacja będzie się załamywać, co poskutkuje zjedzeniem ciasta na kolację – nic z tego nie będzie. Należy postawić sobie możliwe do wykonania cele i trzymać się ich. W wielu przypadkach osoby mówiące o tym, że diety nie przynoszą żadnych rezultatów zbyt rygorystycznie podchodzą do tego tematu. Negatywne jest zarówno spożywanie nadmiaru, jak i zbyt małej ilości kalorii. Jaka więc powinna być dieta, aby skutecznie wpływała na modelowanie naszej sylwetki?

Jaka powinna być dieta odchudzająca?

Prawidłowa dieta, która rzeczywiście spowoduje likwidację zbędnych kilogramów, powinna mieć kilka cech i spełniać kilka warunków. Przede wszystkim taka dieta powinna:

  • dostarczać o 200-300 kcal mniej niż wynosi dzienne zapotrzebowanie. Obecnie nie wskazane są popularne dawniej diety 1000 czy 1500 kcal, ponieważ nie dostarczają one wszystkich cennych związków odżywczych w wystarczających ilościach. Tak bardzo ubogokaloryczne diety nie tylko nie spowodują spadku masy ciała, ale i pogorszą zdrowie, samopoczucie i spowodują efekt jojo. Obniżenie kaloryczności codziennej diety o 200-300 kcal w zupełności wystarczy. Dieta będzie możliwa do utrzymania, nie będziemy doświadczać napadów głodu, a narządy i układy otrzymają składniki odżywcze do prawidłowego funkcjonowania;
  • ograniczyć spożycie tłuszczów trans i cukrów prostych – aby schudnąć nie należy codziennie podjadać słodyczy czy fast-foodów, co jest ogólnie wiadome. Lepiej zdecydować się na zdrowe przekąski pomiędzy posiłkami, np. kilka orzechów, świeże czy suszone owoce lub koktajl owocowo-warzywny;
  • zawierać tłuszcze – tak, to prawda. Aby zdrowo i skutecznie schudnąć, należy jeść tłuszcze. Ale warunkiem jest, aby były to tłuszcze roślinne. Można je jeść w postaci nasion, orzechów czy olejów. Przykładowo, sałatkę można pokropić olejem lnianym, dzięki czemu witaminy rozpuszczalne w tłuszczach będą mogły zostać lepiej wchłonięte i wykorzystane. NNKT są niezbędne aby niektóre hormony i enzymy mogły być syntezowane. Te zaś są niezbędne, aby metabolizm był sprawny.

Na koniec warto wspomnieć o suplementach diety. Nie spowodują one chudnięcia, jednak mogą wesprzeć cały proces. Przykładowo, koenzym Q10 dostarcza energii w postaci ATP, która wykorzystywana jest przez komórki np. do spalania tłuszczu. Innym dobrym pomysłem będzie suplementacja kolagenu. Dlaczego? Chudnięcie powoduje zmiany w obrębie skóry. Mogą pojawić się rozstępy, a nawet cellulit. Kolagen wpłynie pozytywnie na wygląd skóry w trakcie zrzucania zbędnych kilogramów.

Pozostałe wskazówki dietetyczne

Pozostałe wskazówki dietetyczne:

  • pij przynajmniej 1,5 l wody dziennie, ponieważ woda jest podstawą większości reakcji metabolicznych;
  • dodawaj do potraw przyprawy i zioła – kurkumę, imbir, czosnek, paprykę sproszkowaną, pieprz, majeranek, oregano;
  • ostatni posiłek zjedz 2 godziny przed snem. Błędem jest popularne stwierdzenie, że ostatni posiłek je się o godzinie 18. Jeśli ktoś chodzi spać o 22, kolację powinien spożyć o 20;
  • nie omijaj śniadania;
  • sięgaj po żywność probiotyczną, która wspiera trawienie, zwiększa biodostępność składników odżywczych i pośrednio wspomaga odchudzanie.

Taka dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną z pewnością spowoduje spadek masy ciała. Nie nastąpi on od razu, niekiedy dieta powinna być utrzymywana przez dłuższy czas. Ale jeśli będziemy rzeczywiście przestrzegać powyższych wskazówek, z pewnością zauważymy po pewnym czasie stopniowy spadek masy ciała.

Zobacz również: Dieta oczyszczająca – które produkty jeść?

Dlaczego prawidłowo utrzymywane diety nie działają?

Może się zdarzyć, że wszystkie powyższe wskazówki zostały wykorzystane, a mimo tego spadek masy ciała nie następuje. Zazwyczaj przy prawidłowo utrzymywanej diecie zauważa się spadek masy ciała, nawet bez dodatkowych aktywności i czynników. To ona jest podstawą odchudzania. Może się jednak zdarzyć, że dieta nie podziała bez regularnej aktywności fizycznej.

Ze względów zdrowotnych i estetycznych zalecamy wprowadzenie aktywności fizycznej do swojego grafiku. Ruch powoduje dotlenienie organizmu, zbędne produkty przemiany materii szybciej opuszczają ciało, narządy dostają energii aby pracować. Ponadto tkanka tłuszczowa zaczyna się rozkładać. Ruch sprawia, że skóra staje się jędrna i napięta. Z pewnością aktywność fizyczna 3-4 razy w tygodniu będzie idealnym uzupełnieniem odchudzania.

Omega 3 - czysty roślinny olej z Pachnotki zwyczajnej
Omega 3 to naturalny produkt zawierający w swoim składzie czysty, roślinny olej, z pełniącymi istotną rolę w odżywianiu człowieka kwasami tłuszczowymi Omega 3. Jest on pozyskiwany z rośliny o nazwie Perilla frutescens.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Tuszyńska-Bogucka V., Bogucki J., Styl życia a zdrowie – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2005.
  2. Biedrzycka K., Porównanie zaleceń żywieniowych z popularnymi dietami oraz skutki ich stosowania, WSIiZ, Warszawa 2015.