Wyprzedaż Spirulina Febico
Wyprzedaż Spirulina Febico

Aktualizacja: 1 listopada 2020

Ziele angielskie - właściwości i zastosowanieZiele angielskie mimo swojej charakterystycznej nazwy nie pochodzi z Anglii, a dokładnie z Ameryki Południowej gdzie do dziś jest uprawiane. Przyprawa ta jest bardzo dobrze znana oraz popularna w sztuce kulinarnej. Nadaje potrawom ciekawy smak i aromat. Jednak oprócz tego wykazuje również wiele właściwości zdrowotnych. Jakich? Poznajmy bliżej działanie i zastosowanie ziela angielskiego.

Ziele angielskie nazywane jest również pieprzem pachnącym lub pieprzem goździkowym. Posiada charakterystyczny smak i aromat. Jest ono tak naprawdę owocem korzennika lekarskiego – drzewa, które nieustannie jest zielone i osiąga wysokość nawet 10 metrów. Owoce korzennika lekarskiego swym wyglądem przypominają nieco jagodę. Niedojrzałe posiadają zieloną barwę, jednak z czasem przybierają kolor szkarłatny. Poddane procesom suszenia tworzą dokładnie nam znane ziele angielskie.

Smak ziela angielskiego określa się jako dość ostry. Z kolei w jego zapachu wyczuć można lekki aromat imbiru, goździków oraz cynamonu. Ziele angielskie w kuchni występuję w dwóch postaciach – sypkiej oraz w postaci całych ziaren. Aby przez długi czas przyprawa ta utrzymywała swój charakterystyczny aromat powinna być przechowywana w zamknięciu np. szklanym słoiczku.

Ziele angielskie – właściwości

Ziele angielskie zawiera w swoim składzie eugenol – związek o lekko słodkim smaku i intensywnym aromacie. Posiada on właściwości antyseptyczne, znieczulające, a nawet pobudzające. Ponadto przyprawa ta jest źródłem związków mineralnych takich jak potas, miedź, żelazo, selen czy magnez.

Potas pomaga utrzymać właściwy poziom tętna w organizmie, a magnez warunkuje prawidłowy stan układu mięśniowego. Żelazo m.in. opowiada ze produkcję krwinek czerwonych w szpiku kostnym.

Oprócz tego ziele angielskie stanowi również źródło witaminy A, niacynęB6, C oraz ryboflawiny.

Witamina A warunkuje procesy prawidłowego widzenia, stymuluje odnową naskórka wywołując działanie odmładzające i odpowiada za prawidłowy rozwój kości i zębów. Witamina C zwiększa ogólną odporność organizmu, korzystnie wpływa na nasze naczynia wzmacniając ich ściany co zapobiega pękaniu i tworzeniu się tzw. pajączków.

Owoce korzennika lekarskiego łagodzą objawy zgagi, stymulują produkcję soków żołądkowych, a także działają wiatropędnie. Ponadto wykorzystywane są do leczenia przeziębień, wzmacniania odporności, a także leczenia trądziku pospolitego.

Ziele angielskie – zastosowanie w kuchni

Ziele angielskie posiada duże zastosowanie w sztuce kulinarnej. Stanowi bowiem ważny składnik wielu dań. Dodaje się je do potraw mięsnych np. schabu, pasztetów, jak również galaret. Ponadto bardzo często jest ono składnikiem marynat warzywnych lub śledziowych. Ziele angielski jest też składnikiem bigosu, ryby po grecku, barszczu czerwonego czy żurku.

Do jakich potraw zwykle wykorzystuje się ziele angielskie? Są to m.in.:

  • żurek
  • bigos
  • kapuśniak
  • marynaty warzywne
  • marynaty śledziowe
  • sosy
  • barszcz czerwony
  • ryba po grecku

Co jeszcze warto wiedzieć o tej przyprawie?

Ziele angielskie najlepiej stosować w formie ziaren, nie proszku. Możemy wówczas uniknąć różnego rodzaju zanieczyszczeń w przyprawie. Jeśli jednak potrzebujemy zmielone ziele angielskie, możemy wykonać je sami w domu. Kulki ziela angielskiego należy przechowywać w zamkniętym, szklanym słoiczku, aby ich aromat zbyt szybko nie ulotnił się. Z kolei sproszkowane ziele angielskie warto przechowywać w lodówce w próżniowym pojemniku i najlepiej spożyć je jak najszybciej.

Podsumowanie

Ważne jest, że pomimo tylu cennych właściwości ziele angielskie nie powinno być spożywane w nadmiarze. Wszystko dlatego, że może wywołać zaburzenia w układzie pokarmowym. Jednak spożywanie tej przyprawy sporadycznie, w niektórych potrawach na pewno nie zaszkodzi, a może korzystnie wpłynąć na nasze zdrowie.

Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...