Curry – właściwości i zastosowanie

Curry - właściwości i zastosowanieCurry to bardzo charakterystyczna przyprawa o żółtej barwie i ciekawym smaku. Dostępna jest niemalże w każdym polskim sklepie. To właśnie dzięki niej jesteśmy w stanie przygotowywać potrawy o charakterystycznym smaku i aromacie. Jakie właściwości wykazuje przyprawa curry oraz jakie znalazła zastosowanie?

Historia

Uważa się, że curry najprawdopodobniej pochodzi z Indii, ale istnieją dowody na jej obecność w starożytnej Mezopotamii już w 1700 roku p.n.e. W świecie zachodnim pierwsze wzmianki o curry można znaleźć w angielskich książkach kulinarnych z XIII wieku. Ekspansję tej i innych przypraw w Europie możemy zawdzięczać wpływom Imperium Brytyjskiego w rejonie dzisiejszych Indii.

W Indiach słowo curry ma nieco inne znaczenie i odnosi się do gulaszu lub sosu. Takie danie zazwyczaj zawiera indyjską mieszankę przypraw garam masala wraz z przyprawami takimi jak kurkuma dzięki, której zawdzięcza swój kolor, pieprz, sproszkowane chili, kmin rzymski, imbir, sól, kolendra i czarna gorczyca. Tak więc znane nam od dawna curry nie jest tak naprawdę jedną, skoncentrowaną przyprawą, a mieszanką wielu innych. Skład curry może różnić się w zależności od indywidualnych upodobań osoby przygotowującej mieszankę, a także od regionu.

Curry – właściwości

Ze względu na różnorodną mieszankę przypraw zawartych w curry, właściwości zdrowotne mogą ulegać zmianie. Skoncentrujemy się jednak na najbardziej popularnym składzie, dostępnym na naszym rynku.

1. Imbir.

Imbir to roślina pochodząca z Chin, blisko spokrewniona z kurkumą i kardamonem. Posiada bardzo długą tradycję stosowania w różnych formach medycyny naturalnej. Jego obecność w curry poprawia krążenie organizmu oraz pracę mózgu. Wpływa na jego wydajność, pamięć oraz koncentrację. Dodatkowymi korzyściami jest działanie przeciwzakrzepowe oraz przeciwzapalne, szczególnie przy łagodzeniu przeziębień.

2. Kmin rzymski.

Kmin rzymski niewątpliwie wpływa na działanie układu trawiennego, odpornościowego i krążenia. Inne korzyści zdrowotne to zdolność do poprawy zdrowia układu kostnego, zwiększenia apetytu, aktywności seksualnej i objawów zapalenia stawów. Dodatkowo pobudza wydzielanie soków trawiennych w trzustce oraz łagodzi bóle w okresie menstruacji.

3. Kolendra.

Kolendra pobudza apetyt oraz stymuluje wydzielanie soków żołądkowych. Obecne w niej olejki eteryczne zapobiegają rozwojowi reumatyzmu, a także wzmacniają układ immunologiczny.

4. Kurkuma.

Kurkuma to przyprawa, dzięki której curry zawdzięcza swoją barwę. Głównym aktywnym związkiem, mającym wpływ na nasze zdrowie jest kurkumina. Przede wszystkim posiada właściwości przeciwzapalne, porównywalne z działaniem niektórych leków. Dzięki temu, że jest to substancja bioaktywna zwalcza stany zapalne na poziomie molekularnym. [1] Według badań blokuje cząsteczkę NF-kB, która włącza geny związane ze stanem zapalnym. Uważa się, ta cząsteczka odgrywa ważną rolę w wielu chorobach przewlekłych. [2]

Ważne jest, aby przyjmowanie kurkumy łączyć z czarnym pieprzem, ponieważ zawiera piperynę, substancję zwiększającą wchłanialność kurkuminy nawet o 2000%.

5. Pieprz czarny.

Pieprz czarny i obecny w nim związek piperyna ułatwia wchłanianie witamin z grupy B, selenu i beta-karotenu. Dodatkowo pieprz łagodzi wzdęcia, a także pomaga zwalczyć stany zapalne.

6. Gorczyca.

Gorczyca czarna i pozyskiwany z niej olejek wykazuje działanie przeciwbólowe.

7. Chili.

Chilli obniża poziom złego cholesterolu oraz przyspiesza jego rozpad. Zmniejsza tym również ryzyko pojawienia się zawału i udaru.

Curry – zastosowanie

Mieszankę curry najczęściej wykorzystuje się w przygotowaniu różnego rodzaju potraw orientalnych. Z kolei sosy z zawartością curry bardzo dobrze sprawdzają się w połączeniu z drobiem czy rybami. Może ono być także wykorzystane do różnego rodzaju zup m.in. zupy pieprzowej.

Polecane produkty:

Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *