Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami

Aktualizacja: 21 października 2020

witamina b12 kobalaminaWitamina B12 inaczej zwana jest kobalaminą. Nasze pożywienie zawiera spore ilości witaminy B12, jednak osoby po pięćdziesiątym roku życia powinny ją suplementować, ponieważ mają kłopoty z jej przyswajaniem. Nawet niewielki niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko choroby wieńcowej, depresji, a prawdopodobnie również choroby Alzheimera.

 

Kobalamina jest ostatnią z odkrytych witamin z grupy B. Pod koniec lat czterdziestych została ona zidentyfikowana i nazwana witaminą B12. To jedyna witamina z grupy B, która jest w dużych ilościach magazynowana w organizmie, głównie w wątrobie. Wchłanianie jej przez organizm jest bardzo złożone. Dzięki odpowiedniemu stężeniu kwasu żołądkowego enzymy trawienne oddzielają witaminę od białek dostarczanych z pożywieniem. Następnie jest ona wiązana z gastromukoproteiną (czyli białkiem wytwarzanym przez komórki ściany żołądka), później z kolei transportowana do jelita cienkiego i tu wchłaniana. Gdy mamy zbyt małe stężenie kwasu w żołądku lub niedostateczną ilość gastromukoprotein (zaburzenia te pogłębiają się wraz z wiekiem), dochodzi do niedoboru witaminy B12. Poprzez to, że organizm ma spore zasoby kobalaminy, może upłynąć wiele lat, zanim ten niedobór się ujawni.

Działanie witaminy B12

  • jest niezbędna do podziału komórek
  • potrzebna jest do wytwarzania krwinek czerwonych
  • utrzymuje ochronną osłonkę mielinową wokół nerwów
  • bierze udział w przekształcaniu pożywienia w energię
  • odgrywa główną rolę w syntezie materiału genetycznego komórek – DNA i RNA
  • wraz z kwasem foliowym bierze udział w rozkładzie homocysteiny
  • działa korzystnie na nerwy, dzięki czemu zapobiega wielu zaburzeniom neurologicznym oraz drętwieniu i mrowieniu, które towarzyszy często osobom chorym na cukrzycę
  • wspomaga leczenie depresji
  • korzystnie wpływa na układ odpornościowy
  • wydłuża okres upływający między zakażeniem HIV, a rozwojem AIDS
  • wzmacnia reakcje odpornościowe, szczególnie u osób starszych
  • jako składnik osłonki mielinowej nerwów jest cennym lekiem w leczeniu stwardnienia rozsianego (choroby polegającej na zaniku tej osłonki)

Zapotrzebowanie

Dobowe zapotrzebowanie na witaminę B12 wynosi dla dorosłych 1,5 mg. Uzupełnienie pożywienia tą witaminą jest szczególnie ważne u osób starszych jak i u osób niejedzących mięsa ani nabiału.

Niedobór witaminy B12 – objawy

  • zmęczenie
  • depresja
  • drętwienie i mrowienie stóp oraz dłoni wynikające z uszkodzenia nerwów
  • osłabienie mięśni
  • dezorientacja i utrata pamięci
  • w ciężkich przypadkach może wystąpić demencja starcza oraz anemia złośliwa

Stężenie witaminy B12 zmniejsza się wraz z wiekiem. Na ryzyko awitaminozy narażone są osoby cierpiące na chorobę wrzodową oraz chorobę Leśniowskiego – Crohna (choroba jelit), jak również pacjenci zażywający leki przeciwpadaczkowe, przeciw przewlekłej niestrawności oraz przeciw dnie moczanowej. Nadużycie alkoholu również utrudnia wchłanianie witaminy B12.

Niedobór tej witaminy jest stwierdzony u 20 % społeczeństwa, zwłaszcza u osób starszych. Niestety przebiega on bezobjawowo.

Nadmiar w organizmie

Nadmiar witaminy B12 jest wydalany wraz z moczem dlatego nie są znane niepożądane działania tej witaminy.

Przyjmowanie i źródła witaminy b12

Witaminę B12 zażywa się raz dziennie, najlepiej rano wraz z kwasem foliowym. Większość multiwitamin zawiera co najmniej zalecane dawki dobowe tych dwóch witamin. Preparaty witamin z grupy B zawierają ich więcej. Większe dawki lecznicze zawarte są w preparatach samej witaminy B12 lub w połączeniu z kwasem foliowym. Najlepsze efekty są po stosowaniu tej witaminy w postaci podjęzykowej, ponieważ poprawia wchłanianie leku.

Witaminę B12 możemy znaleźć w:

  • najwięcej jest jej w szczupaku, nerkach i wątrobie
  • podrobach
  • jajkach
  • mięsie
  • wędlinach
  • mięsie królika
  • przetworach mlecznych (jogurt, kefir, śmietana, mleko)
  • serach
  • ostrygach
  • rybach (śledzie, pstrągi, makrele)
  • drożdżach piwowarskich
  • płatkach śniadaniowych

Witamina B12 dostępna jest w kapsułkach, tabletkach, zastrzykach oraz zawiesinach.

Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...