Wyprzedaż Spirulina Febico
Wyprzedaż Spirulina Febico

Aktualizacja: 23 grudnia 2020

Witamina B12, zwana inaczej kobalaminą lub cyjanokobalaminą współpracując z innymi witaminami z grupy B odgrywa podstawową rolę w metabolizmie, czyli przetwarzaniu energii chemicznej pożywienia na energię przydatną w organizmie. Jest niezwykle pomocna w leczeniu chorób serca, zaburzeń psychicznych, anemii, wzmacnia odporność i utrzymuje nasz organizm  w dobrej kondycji.

Za co odpowiada witamina B12?

Witamina B12 współpracując z kwasem foliowym i witaminą B6 jest niezbędna do prawidłowej przemiany energii z pożywienia. Wpływa na obniżanie  homocysteiny we krwi, która jest aminokwasem uszkadzającym naczynia krwionośne, wywołującym miażdżycę  i zakrzepy żylne. W wielu przypadkach wysokie stężenie homocysteiny, wiąże się również  z wystąpieniem zawałów serca. Wywiera korzystny wpływ na formowanie się czerwonych krwinek niezbędnych do transportu tlenu w krwiobiegu i formowanie się białych krwinek zwalczających infekcje w naszym organizmie. Bierze czynny udział w tworzeniu otoczki mielinowej – ochronnej warstwy tłuszczowej pokrywającej komórki nerwowe i przewodzącej elektryczne impulsy nerwowe wewnątrz ciała.

Niedobór witaminy B12

Jeśli posiadamy niedobory witaminy B12 możemy cierpieć na zaburzenia układu nerwowego  i pogorszenie funkcji umysłowych. Ma to związek z tym, że kobalamina uczestniczy  w tworzeniu się acetylocholiny potrzebnej do produkcji najważniejszych neuroprzekaźników mózgowych odpowiedzialnych za pamięć, jasność umysłu, i wiele innych procesów zachodzących w mózgu.

Niedobór witaminy B12 powoduje:

  • długotrwałe stany rozdrażnienia;
  • irytację;
  • lęki;
  • depresje;
  • zmęczenie;
  • drętwienie rąk i nóg;
  • trudności z chodzeniem;
  • jąkanie się;
  • powiększenie się wątroby;
  • choroby oczu;
  • szumy w uszach;
  • halucynacje.

Permanentny brak omawianej witaminy sprzyja ciężkim nieodwracalnym schorzeniom układu nerwowego. Niedobór manifestuje się często jako złożony zespół chorobowy, którego głównymi objawami są zmiany neurologiczne, kardiologiczne i immunologiczne. Może doprowadzić do karłowatości, kłopotów z pamięcią i problemów z koncentracją. Nałogowi palacze, osoby chorujące na gościec, problemy trawienne i wrzody, po operacjach wszczepienia bajpasów gastrycznych i zażywający leki przeciwzakrzepowe mogą również cierpieć na niedobór witaminy B12.

Osoby starsze mające często trudności z przyswajaniem witaminy B12 potrzebują jej dodatkowych dawek nawet powyżej 1000 mikrogramów/dobę. Udowodniono również, że kobiety w wieku emerytalnym cierpiące na deficyt kobalaminy zapadają na depresję 2 razy częściej niż te dbające o jej prawidłowy poziom w organizmie. Warto również wiedzieć, że suplementy z potasem i duże dawki witaminy C sprawiają, iż witamina B12 gorzej się wchłania, przez co potrzebujemy jej nieco więcej.

Zobacz również: Witamina B12 – korzyści zdrowotne i objawy niedoboru.

Witamina B12 – źródła

Najlepszym źródłem witaminy B12 są głównie produkty zwierzęce. Wegetarianie i weganie ( przede wszystkim dzieci) powinni szczególnie zadbać o prawidłowy poziom kobalaminy w organizmie i rozważyć jej dodatkową suplementację. Witaminę B12 znajdziemy w aptekach, drogeriach i sklepach ze zdrową żywnością pod różnymi postaciami takimi jak: tabletki doustne, pastylki pod język i w kroplach do nosa. Zastrzyki z witaminą B12 przepisywane są natomiast tylko na receptę pod ścisłą kontrolą lekarską. Jednak najlepszym jej źródłem są produkty pochodzenia naturalnego, np.:

Przyswajalność witaminy B12 zależy również od prawidłowej podaży innych witamin z grupy B oraz od czynnika wewnętrznego, zwanego także czynnikiem Castle’a, produkowanego w żołądku. Profilaktyczne zażywanie preparatów zawierających witaminę B12  jest bezpieczne i nie zanotowano żadnych toksycznych reakcji nawet przy wyższej niż zalecana przez RDA dawce. Jeśli jednak zamierzamy przyjmować większe dozy kobalaminy warto naszą decyzję skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu.

Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Zubowska M., Zalewska-Szewczyk B., Stengert W., Mycko K., Młynarski W. Ciężki niedobór witaminy B12 o nieznanej etiologii u 10-miesięcznej dziewczynki, Hematologia, 1/2011.
  2. Zboch M., Gwizdak-Siwkowska B., Serafin J., Śmigórski K., Tyfel P., Leszek J. Niedobór witaminy B12 jako czynnik rozwoju procesu otępiennego, Medycyna Rodzinna, 1/2010.
  3. Biernat J., Bronkowska M., Interakcje z lekami wskazaniem suplementacji diety witaminą B12, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 4/2014.
  4. Kośmider A., Czaczyk K., Witamina B12 – budowa, biosynteza, funkcje i metody oznaczania, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 5/2010.
  5. Zabrocka J., Wojszel Z., Niedobór witaminy B12 w wieku podeszłym – przyczyny, następstwa, podejście terapeutyczne, Geriatria, 7/2013.