Krzem – pierwiastek niezbędny dla zdrowia

Krzem - pierwiastek niezbędny dla zdrowiaKrzem i jego właściwości zdrowotne są tematem dość rzadko wspominanym. Szkoda, ponieważ pierwiastek ten mimo małego zainteresowania wśród ludzi, w przyrodzie występuje najczęściej. Jakie właściwości posiada oraz jak wpływa na nasze zdrowie? Przyjrzyjmy się jemu bliżej.

Krzem – czym jest?

Krzem to pierwiastek, którego symbolem jest Si. Występuje w postaci stałej jako minerał. Spotkać go można w roślinach, gdzie przybiera formę płynną. Krzem nie jest związkiem trwałym i odpornym na działanie czynników zewnętrznych. Szybko poddaje się procesom utleniania, stając się minerałem bezwartościowym.

Krzem występują także w organizmie ludzkim. Znaleźć go można m.in. w tkance łącznej (w stawach, ścięgnach, chrząstkach, więzadłach), we krwi, tkance tłuszczowej, limfie, a także w narządach takich jak wątroba, trzustka czy śledziona.

Krzem – właściwości zdrowotne

Krzem to bardzo ważny element budulcowy kości, ich wzrostu, wapnienia i mineralizacji. Ponadto pierwiastek ten przyczynia się do zagęszczenia struktury szkieletu, czyli tzw. sieciowania tkanki łącznej. Przeprowadzone badania nad właściwościami krzemu pokazały bardzo korzystne działanie w leczeniu m.in. osteoporozy. Wykazano także dobroczynny wpływ krzemu na starzenie się skóry, włosów i paznokci.

Bardzo cenną zaletą krzemu jest jego zdolność wiązania metali ciężkich w tzw. kompleksy, co utrudnia ich toksyczne działanie wewnątrz organizmu. Ponadto pierwiastek ten bardzo korzystnie wpływa na układ krwionośny. Chroni organizm przed pojawieniem się miażdżycy oraz wzmacnia, uelastycznia i uszczelnia drobne naczynia włosowate.

Do innych właściwości zdrowotnych krzemu zalicza się także:

  • wspomaganie pracy nerek
  • działanie wykrztuśnie
  • zwalczanie stanów zapalnych
  • wspomaganie leczenia astmy
  • naturalne oczyszczanie organizmu, usuwanie toksyn
  • wzmacnianie odporności organizmu

Krzem oddziałuje nie tylko na nasze zdrowie, ale i urodę. Minerał ten ogranicza wypadanie włosów, wzmacniając ich cebulki i przyspieszając ich wzrost. Dodatkowo wzmacnia płytkę paznokciową zapobiegając jej rozdwajaniu i łamaniu się.

Krzem wykazuje także właściwości przeciwzapalne. Z tego też względu polecany jest osobom z problemami takimi jak m.in. trądzik pospolity. Można stosować go również jako suplement diety hamując tym samym procesy starzenia się skóry.

Niedobór krzemu

Pierwsze objawy niedoboru krzemu widoczne są na skórze, włosach i paznokciach. Zauważalne jest przesuszenie naskórka, włosy stają się cieńsze, słabsze i zaczynają wypadać. Z kolei paznokcie rozdwajają się i  stają się łamliwe. Niedobór krzemu może zwiększyć także podatność na infekcje górnych dróg oddechowych.

Przy niedoborze krzemu naczynia krwionośne stają się kruche. Może to prowadzić do ich pękania, a następnie pojawienia się na skórze tzw. pajączków. Zbyt mała ilość krzemu przyczynia się do szybszego starzenia się skóry, a także pojawienia się chorób dermatologicznych jak np. trądzik pospolity lub trądzik różowaty. Ponadto zostaje obniżona odporność skóry, przez co wszelkie istniejące na niej podrażnienia goją się znacznie dłużej.

Czym może być spowodowany niedobór krzemu?

Na niedobór krzemu w organizmie człowieka ma wpływ przede wszystkim co i w jaki sposób spożywamy. Do produktów, które minimalizują ilość tego cennego pierwiastka zaliczamy m.in. biały cukier czy białą mąkę. Oprócz diety, istotne jest także to jaki tryb życia prowadzimy. Stres, permanentne zmęczenie, mała ilość snu czy ciężka praca fizyczna także obniżają poziom krzemu w organizmie.

Naturalne źródła krzemu

W jakich produktach jest krzem? Poniżej przedstawiamy listę gdzie znajdziemy ten pierwiastek:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Krzem organiczny
Krzem organiczny o wysokiej przyswajalności na poziomie aż 85%. Wzmacnia stawy, mięśnie i kości. Poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, przyśpiesza wzrost włosów jak również paznokci ...
Zobacz tutaj ...
19 komentarzy:
  1. JM
    JM says:

    aluminium jest rakotwórcze , wywołuje chorobę Parkinsona, Alzheimera, stwardnienie rozsiane … Tylko krzem w organizmie wiąże i usuwa aluminium. Krzem reaguje z glinem i powstaje nierozpuszczalny glinokrzemian wydalany przez nerki. Okazuje się , że fasola, groch (zupa grochówka, puree ) oraz kasza gryczana, ale nie palona posiadają kilkadziesiąt procent krzemu przyswajalnego. Woda ze studni też posiada dużo krzemu przyswajalnego. Najlepiej przyswajalnym przez organizm krzemem jest krzem organiczny, czyli krzem pochodzenia roślinnego (~70% przyswajalności przez organizm), a nie mineralnego (kilka-kilkanaście % przyswajalności).

    Odpowiedz
  2. Haneczka
    Haneczka says:

    Popieram, trzeba spróbować tego cennego pierwiastka! Nawet moja mama już się dopytuje co znajdzie w tym roku pod choinką, dlatego skutecznie mnie przekonałyście Drogie Panie i Panowie! 🙂

    Odpowiedz
  3. Małgorzata
    Małgorzata says:

    Cenne informacje. Faktycznie, jeśli chodzi o taką podstawową suplementację wszędzie króluje magnez. O krzemie mówi się zdecydowanie mniej.

    Odpowiedz
  4. Patrycja Czubak
    Patrycja Czubak says:

    Zgadzam się z tym, że mało się mówi o krzemie. Nawet nie wiedziałam, że pełni tak ważną rolę w naszym organizmie.

    Odpowiedz
  5. Kat Nems
    Kat Nems says:

    Ja jestem zwolennikiem naturalnych składników, które właśnie zawierają ten pierwiastem. Wiadomo, że jak ktoś ma niedobory i lekarz przepisze suplementacje, to warto sięgnąć po tabletki. Ale jeśli można zmodyfikować dietę uzupełniając krzem to jestem za!

    Odpowiedz
  6. Emilia
    Emilia says:

    U mnie skrzyp, pokrzywa i kasza jaglana często gości, właśnie ze względu na krzem. Te produkty świetnie wpływają na włosy i paznokcie 🙂

    Odpowiedz
  7. Iwona Siekierska
    Iwona Siekierska says:

    Czosnek i pokrzywa – chyba muszę się do niej przekonać z powrotem. Ciagle się przewija przy okazji różnych wpisów w minerałach

    Odpowiedz
  8. Kamila
    Kamila says:

    Krzem jest naprawdę ważny w naszej codziennej, zbilansowanej diecie. Ja bardzo lubię pić pokrzywę, bo wiem, że tam znajdę trochę porcji krzemu 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *