Witamina B12 – jak działa na nasz ogranizm

witamina b12 kobalaminaWitamina B12 inaczej zwana jest kobalaminą. Nasze pożywienie zawiera spore ilości witaminy B12, jednak osoby po pięćdziesiątym roku życia powinny ją suplementować, ponieważ mają kłopoty z jej przyswajaniem. Nawet niewielki niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko choroby wieńcowej, depresji, a prawdopodobnie również choroby Alzheimera.

 

Kobalamina jest ostatnią z odkrytych witamin z grupy B. Pod koniec lat czterdziestych została ona zidentyfikowana i nazwana witaminą B12. To jedyna witamina z grupy B, która jest w dużych ilościach magazynowana w organizmie, głównie w wątrobie. Wchłanianie jej przez organizm jest bardzo złożone. Dzięki odpowiedniemu stężeniu kwasu żołądkowego enzymy trawienne oddzielają witaminę od białek dostarczanych z pożywieniem. Następnie jest ona wiązana z gastromukoproteiną (czyli białkiem wytwarzanym przez komórki ściany żołądka), później z kolei transportowana do jelita cienkiego i tu wchłaniana. Gdy mamy zbyt małe stężenie kwasu w żołądku lub niedostateczną ilość gastromukoprotein (zaburzenia te pogłębiają się wraz z wiekiem), dochodzi do niedoboru witaminy B12. Poprzez to, że organizm ma spore zasoby kobalaminy, może upłynąć wiele lat, zanim ten niedobór się ujawni.

Działanie witaminy B12

  • jest niezbędna do podziału komórek
  • potrzebna jest do wytwarzania krwinek czerwonych
  • utrzymuje ochronną osłonkę mielinową wokół nerwów
  • bierze udział w przekształcaniu pożywienia w energię
  • odgrywa główną rolę w syntezie materiału genetycznego komórek – DNA i RNA
  • wraz z kwasem foliowym bierze udział w rozkładzie homocysteiny
  • działa korzystnie na nerwy, dzięki czemu zapobiega wielu zaburzeniom neurologicznym oraz drętwieniu i mrowieniu, które towarzyszy często osobom chorym na cukrzycę
  • wspomaga leczenie depresji
  • korzystnie wpływa na układ odpornościowy
  • wydłuża okres upływający między zakażeniem HIV, a rozwojem AIDS
  • wzmacnia reakcje odpornościowe, szczególnie u osób starszych
  • jako składnik osłonki mielinowej nerwów jest cennym lekiem w leczeniu stwardnienia rozsianego (choroby polegającej na zaniku tej osłonki)

Zapotrzebowanie

Dobowe zapotrzebowanie na witaminę B12 wynosi dla dorosłych 1,5 mg. Uzupełnienie pożywienia tą witaminą jest szczególnie ważne u osób starszych jak i u osób niejedzących mięsa ani nabiału.

Niedobór witaminy B12 – objawy

  • zmęczenie
  • depresja
  • drętwienie i mrowienie stóp oraz dłoni wynikające z uszkodzenia nerwów
  • osłabienie mięśni
  • dezorientacja i utrata pamięci
  • w ciężkich przypadkach może wystąpić demencja starcza oraz anemia złośliwa

Stężenie witaminy B12 zmniejsza się wraz z wiekiem. Na ryzyko awitaminozy narażone są osoby cierpiące na chorobę wrzodową oraz chorobę Leśniowskiego – Crohna (choroba jelit), jak również pacjenci zażywający leki przeciwpadaczkowe, przeciw przewlekłej niestrawności oraz przeciw dnie moczanowej. Nadużycie alkoholu również utrudnia wchłanianie witaminy B12.

Niedobór tej witaminy jest stwierdzony u 20 % społeczeństwa, zwłaszcza u osób starszych. Niestety przebiega on bezobjawowo.

Nadmiar w organizmie

Nadmiar witaminy B12 jest wydalany wraz z moczem dlatego nie są znane niepożądane działania tej witaminy.

Przyjmowanie i źródła witaminy b12

Witaminę B12 zażywa się raz dziennie, najlepiej rano wraz z kwasem foliowym. Większość multiwitamin zawiera co najmniej zalecane dawki dobowe tych dwóch witamin. Preparaty witamin z grupy B zawierają ich więcej. Większe dawki lecznicze zawarte są w preparatach samej witaminy B12 lub w połączeniu z kwasem foliowym. Najlepsze efekty są po stosowaniu tej witaminy w postaci podjęzykowej, ponieważ poprawia wchłanianie leku.

Witaminę B12 możemy znaleźć w:

  • najwięcej jest jej w szczupaku, nerkach i wątrobie
  • podrobach
  • jajkach
  • mięsie
  • wędlinach
  • mięsie królika
  • przetworach mlecznych ( jogurt, kefir, śmietana, mleko)
  • serach
  • ostrygach
  • rybach (śledzie, pstrągi, mekrele)
  • drożdżach piwowarskich
  • płatkach śniadaniowych

Witamina B12 dostępna jest w kapsułkach, tabletkach, zastrzykach oraz zawiesinach.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *