Spirulina – dlaczego jest tak zdrowa?

Spirulina - dlaczego jest tak zdrowa?Spirulina jest zielono-niebieską algą, której historia sięga czasów starożytnych Azteków. Jednak jej popularność w czasach współczesnych możemy zawdzięczać NASA. To właśnie ta agencja kosmiczna dostrzegła potencjał spożywczy Spiruliny, która stała się podstawowym suplementem astronautów.

Niezwykłe właściwości Spiruliny zauważyli blisko 700 lat temu Aztekowie, a także ludność Kanem, zamieszkująca okolice jeziora Czad w Afryce. Obie cywilizacje odsączały Spirulinę z jezior i suszyły algi na słońcu. Wytwarzano z niej “ciasteczka”, które były ważną częścią codziennej diety. Dzięki ciasteczkom uzupełniali dietę w niezbędne witaminy, minerały, a także białko.

Aktualnie wiedza na temat Spiruliny jest znacznie szersza. Wiadomo, że jej skład jest zdecydowanie bogatszy i potencjalnie stanowi cenne źródło, które może pomóc w walce z wieloma dolegliwościami.

Co to jest Spirulina?

Na początku uznawano ją jako roślinę. Jednak badania nad fizjologią Spiruliny zmieniły jej postrzeganie. Zrozumienie jej genetyki oraz właściwości biochemicznych spowodowało sklasyfikowanie jej jako cyjanobakterii. Aktualnie jest jedną z najlepiej poznanych form pożywienia, która nadal jest szeroko badana. Przyczyną tego są jej wysokie wartości odżywcze, jak również potencjalne wartości terapeutyczne.

Spirulina kształtem przypomina spiralę, która ma intensywny niebiesko-zielony kolor. W smaku jest dość łagodna, dlatego często używa się ją jako dodatek kolorystyczny w słodyczach, gumach i innych produktach spożywczych. W porównaniu do innych pokarmów, Spirulina śmiało możne zostać uznana za najbardziej odżywcze pożywienie. Jest szczególnie bogata w białko, które zawiera wszystkie niezbędne dla organizmu człowieka aminokwasy. Jest świetnym źródłem wielu witamin i minerałów, szczególnie witaminy A, witamin z grupy B, żelaza czy potasu. Jednak największą korzyść ze spożywania Spiruliny niesie zawartość w jej składzie fitoskładników. To właśnie dzięki nim Spirulina wykazuje właściwości bio-modulacyjne oraz immunomodulacyjne.

Na co wpływa Spirulina?

Odporność

Odporność organizmu jest niezwykle istotna dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Niestety wraz z wiekiem procesy odpowiedzialne za odpowiedź immunologiczną słabną, prowadząc do immunosenescencji. Dodanie Spiruliny do diety może wpłynąć pozytywnie na układ odpornościowy, zwiększając aktywność makrofagów, a także stymulując produkcję przeciwciał i komórek NK (Natural Killer). [1] W jednym z badań przeanalizowano 12 tygodniowy okres suplementacji u osób starszych z obniżoną odpornością i niedokrwistością. W wyniku spożywania Spiruliny zauważono wzrost średnich wartości hemoglobiny we krwi oraz ilość białych krwinek. [2]

Usuwanie metali ciężkich

Ze względu na właściwości absorbujące metale ciężkie, Spirulinę zbadano pod kątem usuwania arsenu z organizmu. W jednym z badań, przeprowadzonym na osobach zatrutych arszenikiem, sprawdzano wpływ suplementacji Spiruliną i cynkiem na leczenie. Po 16 tygodniach u osób spożywających Spirulinę zanotowano spadek arsenu we włosach aż o 47%. [3]

Dlatego opinie lekarzy na temat spożywania Spiruliny potwierdzają, że może ona pomóc w naturalnym oczyszczeniu organizmu. Szczególnie tyczy się to mieszkańców dużych i zanieczyszczonych miast, które narażone są ciągłą ekspozycję na metale ciężkie.

Otyłość

Otyłość jest chorobą przewlekłą, którą może powodować wiele czynników – nieprawidłowe odżywianie, brak aktywności fizycznej, hormony, stan psychiczny oraz geny. Niestety nie ma jednego, uniwersalnego środka, który wyleczy tę chorobę. Jednak najnowsze badania sugerują wpływ przyjmowania Spiruliny na kontrolowanie apetytu, cechy antropometryczne i profil lipidowy w organizmie. [4]

Warto wspomnieć, że Spirulina także wpływa na zmniejszenie ciśnienia krwi, a także cholesterolu całkowitego i trójglicerydów [5]

Działanie przeciwzapalne

C-fikocyjanina oraz beta-karoten zawarte w Spirulinie wykazują aktywność przeciwzapalną. Stres oksydacyjny oraz przewlekły stan zapalny są przyczyną wielu poważnych chorób, m.in. chorób serca i Alzheimera. Przyjmowanie Spiruliny hamuje działanie zapalnych cytokin (TNF), a także hamuje ekspresję cyklooksygenazy-2 (COX-2). [6] Spożywanie Spiruliny może uchronić przed wolnymi rodnikami, zmniejszyć produkcję azotynów oraz zahamować tworzenie zapalnych cytokin.

Reklama


Spirulina bioalgi


Dawkowanie Spiruliny

W wielu dotychczas przeprowadzonych badaniach klinicznych, dawka terapeutyczna Spiruliny wynosiła 1-8 g. Większość producentów tej algi zaleca również dawkę w granicy 6 g. Tabletki należy przyjmować popijając obficie wodą. Odpowiednią dawkę można przyjąć jednorazowo lub podzielić ją na cały dzień.

Jakość Spiruliny

Ze względu na bardzo dużą popularność Spiruliny, powstało wiele firm, które sprzedają ten suplement na naszym rynku. Jednak warto wiedzieć na co zwrócić uwagę, aby produkt był najwyższej jakości i oferował swoje właściwości na najwyższym poziomie. Klimat, warunki hodowli oraz certyfikaty to najważniejsze czynniki, które warunkują dobrej jakości produkt.

Gdzie jest hodowana Spirulina?

Do największych eksporterów Spiruliny należy Tajwan, Chiny, USA, Indie, Korea oraz Japonia. Regulacje prawne, wysoki standard oraz ugruntowana i regulowana branża hodowlana alg, stawia Tajwan w czołówce państw, które sprzedają Spirulinę. Bardzo sprzyjające warunki środowiskowe (odpowiednia temperatura oraz brak zanieczyszczeń środowiskowych) wpływają na jakość oferowanych produktów.

Kraje takie jak Chiny oraz Indie eksportują duże ilości taniej Spiruliny. Jednak środowisko uprawy, brak regulacji prawnych sprawiają, że produkty mogą być gorszej jakości.

Również woda, w której hodowane są algi ma duże znaczenie. Czysta, wysokogórska woda, używana w produkcji Spiruliny Febico, gwarantuje brak zanieczyszczeń oraz jodu w gotowym produkcie.

Certyfikaty

Warto zwrócić uwagę na produkty certyfikowane przez znane instytucje. Dzięki temu mamy pewność jakości przyjmowanej Spiruliny, braku metali ciężkich, pestycydów ani wypełniaczy.

Gdzie kupić Spirulinę?

Algę Spirulina można z powodzeniem nazwać prawdziwym superfood. Z jej wielu właściwości mogą skorzystać nie tylko ludzie, ale także i zwierzęta. Jest bardzo dobrym suplementem, wpływającym na ogólny stan oraz ochronę organizmu. Jeśli jesteś zainteresowany włączeniem jej do swojej diety, koniecznie sprawdź tajwańską Spirulinę Febico. Jest w 100% czysta, bez dodatków oraz wypełniaczy, a także dopuszczona do sprzedaży w Polsce przez Główny Inspektorat Sanitarny.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
30 komentarzy:
  1. BEATA REDZIMSKA
    BEATA REDZIMSKA says:

    WOW nie wiedzialam ze spirulina ma tyle dobroczynnych wlasnosci. Wiedzialam tylko, ze pomaga oczyszczac organizm z metali ciezki, ale ze oprocz tego taki super food.

    Odpowiedz
  2. Daria
    Daria says:

    Sama korzystałam kiedyś ze spiruliny jako dodatku do koktajli jej smak jest dla mnie straszny. Kiedyś może pomyślę, o spirulinie w tabletkach.

    Odpowiedz
  3. urszula oliwek
    urszula oliwek says:

    Bardzo lubię i cenię sobie spirulinę jako super food 🙂 Też o niej pisałam. Jak robię smoothie lub koktajle często ją wykorzystuję 🙂

    Odpowiedz
  4. Vai Bewitched
    Vai Bewitched says:

    To już któryś post z kolei w internecie o spirulinie, na jaki natrafiam. Nie słyszałam wcześniej o jej właściwościach, ale teraz zapamiętam na pewno/

    Odpowiedz
  5. karolina
    karolina says:

    Jeszcze nie miałam okazji spróbowac, ale słyszałam już o jej pozytywnym wpływie. Myslę, że jesień to doskonały czas, aby się w nią zaopatrzyć 🙂

    Odpowiedz
  6. Dana
    Dana says:

    Ja ostatnio robię sobie sos sałatkowy z dodatkiem spiruliny, składniki: 3 łyżki oliwy z oliwek, 1 łyżeczka soku z cytryny, 1/2 łyżeczki spiruliny, 1 łyżka miodu, łyżeczka ziół prowansalskich, pieprz. Czasem dodaję zamiast ziół i pieprzu łyżeczkę musztardy 🙂 Nadaje się do miksów sałat z ziarnem słonecznika i pomidorkami koktajlowymi. Moje ulubione zestawienie na lekką kolację 🙂

    Odpowiedz
  7. Natalia
    Natalia says:

    Słyszałam o spirulinie już wiele razy i nawet widziałam ją w moim “sklepie z orzechami”. Ciekawe jak długo mi zajmie, żeby spróbować 🙂

    Odpowiedz
  8. BEATA REDZIMSKA
    BEATA REDZIMSKA says:

    Jakie fajne zestawienie zalet spiruliny. Nigdy nie podejrzewalabym ja o tyle dobrego. Np nie wiedzialam, ze pozwala oczyszczac organizm z metali ciezkich, czy wiesz czemu je zawdziecza, czy to za sprawa chlorofilu?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *