Odporność – naturalne sposoby na jej wzmocnienie

4.33 avg. rating (81% score) - 6 votes

Odporność - naturalne sposoby na jej zwiększenieOdporność jest niezwykle ważna, aby uchronić organizm przed różnego rodzaju chorobami i infekcjami. Silny układ odpornościowy pozwala zachować zdrowie. Jednak niedobory żywieniowe, brak niezbędnych substancji odżywczych oraz aktywność fizyczna, a także duża ilość stresu może upośledzić jego funkcjonowanie zwiększając ryzyko zachorowania i powodować osłabienie organizmu.

Lepiej zapobiegać niż leczyć.

Jak poprawić odporność?

Jedzenie ma ogromny wpływ na układ odpornościowy, który składa się z sieci komórek i organów. Dlatego tak ważne jest dostarczanie pożywienia, które posiada w swoim składzie wartościowe składniki odżywcze wzmacniające organizm, a także zwalczające chorobę. Wśród naturalnych produktów znajdziemy te, które poprzez swoje właściwości zasługują na szczególną uwagę jeżeli chodzi o odporność. Oto lista:

1. Czosnek.

Czosnek jest jedną z najlepszych roślin wzmacniających odporność. To naturalny antybiotyk o właściwościach przeciwwirusowych i przeciwgrzybiczych, które pomagają zwalczyć infekcję. Regularne spożywanie czosnku pomaga pozbyć się zakażeń i chorób zapalnych takich jak przeziębienie, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), zapalenie jelita czy stwardnienie rozsiane.

Brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania na 146 osobach. Przez 12 tygodni, niektórym podawano placebo, a innym czosnek. Okazało się, że w grupie przyjmującej czosnek, aż 2/3 osób było mniej podatnych na zachorowanie.
Inne badania sugerują, że osoby jedzące 6 ząbków czosnku dziennie miały o 30% mniejszą podatność wystąpienia raka jelita grubego i o 50% niższy wskaźnik wystąpienia raka żołądka.

Jaka jest zalecana dawka czosnku?

2 ząbki dziennie oraz w ciągu tygodnia dodawaj zmiażdżony czosnek podczas gotowania.

2. Jogurt.

Probiotyki, czyli żywe kultury bakterii znalezione w jogurcie, to zdrowe bakterie, które utrzymują jelita i przewód pokarmowy wolny od czynników chorobotwórczych takich jak np. drobnoustroje. Można je dostarczyć do organizmu w postaci naturalnych suplementów diety, ale również jedząc jogurt. Badania na Uniwersytecie w Wiedniu pokazały, że dzienna dawka jogurtu (200 ml) jest tak samo skuteczna przy zwiększaniu odporności jak przyjmowanie tabletek.

W Szwecji z kolei przeprowadzono 80-dniowe badanie na 181 pracownikach fabryki, którzy pili codziennie suplement z Lactobacillus reuteri – bakterii powodującej pobudzenie produkcji białych krwinek. Wystąpiło u nich o 33% mniej dni chorobowych niż po podaniu placebo. Wszystkie jogurty z napisem “Żywe kultury bakterii” nie zawsze zawierają ten ważny szczep (Lactobacillus reuteri) dlatego trzeba zwracać na to uwagę przy zakupie.

Jaka jest zalecana dawka jogurtu?

Dwie 170 – 200 ml porcje dziennie.

3. Spirulina.

Spirulina to naturalna alga hodowana, w zależności od typu, w wodzie morskiej lub słodkiej. Jej skład jest bardzo bogaty. Znajdują się w niej witaminy, minerały i inne, niezbędne dla organizmu substancje odżywcze, w tym również wysokiej jakości białko. Skład chemiczny Spiruliny gwarantuje, że podczas jej spożywania dostarczone zostają składniki wysokiej jakości, mające znaczący wpływ na wzmocnienie organizmu. Liczne badania potwierdziły, że regularnie przyjmowana Spirulina wzmacnia układ odpornościowy w bardzo skuteczny sposób. Jedne z nich wykazały nawet, że łagodzi objawy niedokrwistości zwiększając liczbę białych krwinek we krwi oraz podnosi ona aktywność ważnego enzymu 2,3-dioksygenazy indoloaminy.

Jakie jest zalecane dawkowanie Spiruliny?

1 tabletka Spiruliny na 10 kilogramów masy ciała każdego dnia.

4. Herbata.

W badaniu przeprowadzonym na Harvardzie ludzie, którzy pili 5 filiżanek czarnej herbaty codziennie przez 2 tygodnie, mieli 10 razy więcej interferonu (białka wytwarzanego i uwalnianego przez komórki, będącego odpowiedzią na różnego rodzaju wirusy i bakterie) we krwi niż te osoby, które piły gorący napój placebo. Aminokwas L-teanina odpowiedzialny za zwiększanie odporności, występuje w dużych ilościach zarówno w czarnej jaki i zielonej herbacie.

Jaka jest zalecana dawka herbaty?

Kilka filiżanek dziennie. Aby uzyskać do pięciu razy więcej antyoksydantów z jednej torebki herbaty, poruszaj nią w górę i w dól podczas zalewania wrzątkiem.

5. Słodkie ziemniaki (bataty).

Może to wydawać się dziwne myśląc, że skóra jest jedną z najważniejszych części systemu odpornościowego. Ale to kluczowy narząd, pokrywający praktycznie całe ciało, ma jako pierwszy styczność z bakteriami, wirusami i innymi niepożądanymi szkodliwymi substancjami. Aby skóra była mocna i zdrowa, potrzebuje witaminy A.
Witamina A odgrywa ważną rolę w produkcji tkanki łącznej, która jest z kolei kluczowym składnikiem skóry. Jednym z najlepszych sposobów, aby dostarczyć w diecie witaminę A to jedzenie produktów z dużą zawartością beta-karotenu, który organizm przemieni w witaminę A. Przykładem są słodkie ziemniaki i Spirulina – naturalne produkty zawierające bardzo duże ilości tej witaminy.

Jaka jest zalecana dawka witaminy A?

Jedna porcja (około pół szklanki) słodkich ziemniaków dostarcza tylko 170 kalorii, zapewniając przy tym 40% dziennego zapotrzebowania (RDA) witaminy A jako beta-karoten. Z kolei 6 tabletek 500 miligramowych Spiruliny dostarcza aż 120% RDA. Warto również do swojej diety włączyć marchew, dynię i melona.

6. Chlorella.

Chlorella jest słodkowodną algą, która wzmacnia i oczyszcza organizm. Substancje zawarte w tej aldze są niezbędne podczas reakcji na poziomie komórkowym we wczesnych stadiach, gdy przygotowywana jest odpowiedź organizmu podczas pojawiającego się zagrożenia w postaci np. bakterii. Skład Chlorelli to również enzymy chroniące przed wolnymi rodnikami, które osłabiają organizm podczas pojawiającej się choroby. Te i inne czynniki powodują, że codzienne przyjmowanie algi Chlorella pozwala na złagodzenie skutków wywołanych przez infekcję, ponieważ komórki nie muszą wykorzystywać zasobów własnych magazynów.

Jakie jest zalecane dawkowanie Chlorelli?

1 tabletka Chlorelli na 10 kilogramów masy ciała każdego dnia.

Polecane produkty:

Spirulina platensis - naturalna siła witamin i minerałów!
Spirulina to źródło wysokiej zawartości protein, witamin oraz minerałów. Urozmaica również dietę w składniki hamujące rozwój nowotworów i zapobiegające powstawaniu miażdzycy.
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

13 komentarzy do "Odporność – naturalne sposoby na jej wzmocnienie"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Anielova
Gość

Czosnek, jogurt , herbata -> stosujemy, praktykujemy i jak narazie choroby się nas nie łapią 🙂

Mirella
Gość

Szczęśliwie, u mnie z odpornością nigdy nie było kłopotów, ale przyznaję, że o wielu sposobach na jej wzmocnienie nie słyszałam 😀 😀 Bardzo przydatny tekst!

kajetanka
Gość

Naturalne sposoby to nie tylko jedzenie warzyw i określonych produktów. Osobiście rzadko mam czas na planowanie wszystkich posiłków z tygodniowym wyprzedzeniem, więc stosuję naturalne preparaty na odporność. Ostatnio kupiłam […] i to w pełni rekompensuje wszelkie niedobory. Słyszałam wiele dobrego o tym wyciągu i zaryzykowałam. Na razie bez najmniejszego katarku 🙂

Foodbite
Gość

Wszystkie produkty znajdują się w naszeym codziennym jadłospisie. Spirulina może nie na co dzień, ale zawsze trafia do smoothie. Idealnym sposobem na wzmocnienie odporności jest również regularny sport – np. bieganie!

Asia
Gość

Nigdy nie słyszałam o chlorelli, natomiast czosnek i jogurt to u mnie podstawa. Oczywiście warto dodać, że chodzi o jogurty naturalne chyba, bo te smakowe zawierają zazwyczaj ogromne dawki cukru, co przecież na zdrowie nikomu nie wychodzi.
Herbatkę piję od czasu do czasu, ale mam ten problem, że boli mnie po niej żołądek… O spirulinie jak na razie dużo czytałam, ale jeszcze nie miałam okazji jej stosować.
Pozdrawiam w imieniu Klubu Polek na Obczyźnie 🙂
Asia

Edyta
Gość

Przydatny wpis! Szczególnie w tym okresie jesienno-zimowym, gdzie tak łatwo złapać jakieś przeziębienie! 🙂

Asia
Gość

Muszę przyznać, że okres jesienno zimowy to jedyny czas kiedy czarna herbata mi smakuje. Piję ją albo z sokiem z aronii albo z cytryną i miodem. Przez cały rok raczę się zieloną herbatą, najlepiej jaśminową 🙂

Maciej Jędralski
Gość
Witam! Czosnek owszem, naturalny antybiotyk Herbata niestety jest niedobra na zęby, szczególnie w moich stronach, gdzie woda jest tak twarda że co 2 dni trzeba przegotować ocet w czajniku i stosować dobre odkamieniacze w naszym sanitariacie. Ja dopisał bym tutaj witaminę C naturalną (tabletki lub proszek), kolagen naturalny oraz witaminę K+D. Dobrze jest też nie zakwaszać organizmu, ponieważ wówczas mamy w sobie mniej toksyn, które powodują wzrost komórek rakowych – i tu kontrowersja otóż Rak sam w sobie nie jest niczym złym. Jest niczym pryszcz. Wyciąga “syf” i pochłania go w sobie (żywi się kwasami). Jeżeli wprowadzimy organizm w stan… Czytaj więcej »
Izabela
Gość

Przydatne porady. Lepiej zapobiegać niż leczyć 😉

Rozwój i cele
Gość

Od zawsze mam niską odporność. Staram się ją wzmacniać przez picie naparów ziołowych, np. z jeżówki czy z kwiatów czarnego bzu. Do tego czosnek zwykły i niedźwiedzi, cebula, pesto z zielonej pietruszki, dużo warzyw i owoców, kiszonki, naturalne jogurty i tran. A o chlorelli i spirulinie słyszałam już wiele dobrego, więc chyba nadszedł czas, by spróbować, czy działają 🙂

Magda-Lekka Zmiana Mamy
Gość

Wiedziałam o czosnku – to naturalny antybiotyk , potwierdzam jego skuteczność przy wszelkich przeziębieniach 🙂 Dziękuję za przypomnienie o jogurtach. Jestem zaskoczona batatami – kiedyś jadłam ich zdecydowanie więcej, jak widać – czas do nich powrócić 🙂

Marcela
Gość

ja polecam jeszcze cebulkę 🙂

Smiley
Gość

Na pewno zapamiętam! 😉

wpDiscuz