Kokos – właściwości i zastosowanie

Kokos - właściwości i zastosowanieKokos to owoc, który wszystkich zaskakuje swym pysznym smakiem i niezwykłym aromatem. Kokos, a właściwe orzech kokosowy, posiada szereg korzystnych właściwości zdrowotnych. A wszystko dlatego, że bogaty jest w wiele cennych substancji odżywczych. Należy do nich między innymi błonnik, związki mineralne tj. potas, magnez, fosfor czy kwas foliowy.

Palmy kokosowe występują wszędzie tam gdzie istnieje dostęp do morza oraz wilgoć i wysoka temperatura. Mimo to, nie ustalono dokładnie skąd pochodzi to drzewo. Pewne informacje wskazują jednak, że palmy kokosowe występowały na terenach Polinezji, na wybrzeżu Oceanu Indyjskiego, a także przy zachodnich brzegach Ameryki Południowej.

Palma kokosowa osiąga wysokość około 30 metrów i zakończona jest olbrzymich rozmiarów pióropuszem liści. Orzechy kokosowe to owoce drzewa palmowego. Uzyskuje się z nich m.in. wodę kokosową, mleczko, a także olej kokosowy. Ciekawostką jest fakt, że skorupa orzecha kokosowego po usunięciu z niej białego miąższu jest wciąż użyteczna. Włókna, które je pokrywają wykorzystywane są do produkcji lin, wypełniania materacy, włosia do szczotek i pędzli. Służą także do wyrobu dekoracji. Łupina kokosa wykorzystywana jest również jako materiał opałowy. Z kolei Filipińczycy stosują ją do polerowania podłóg. Znalazła ona również zastosowanie w produkcji instrumentów muzycznych.

Kokos – właściwości zdrowotne

Orzech kokosowy bogaty jest w błonnik, potas, magnez, fosfor, a także kwas foliowy. Największą jednak wartość odżywczą przypisuje się miąższu kokosa, a więc białej i mięsistej zawartości łupiny orzecha, który stanowi źródło nasyconych kwasów tłuszczowych. To trójglicerydy średniołańcuchowe, które metabolizowane są w inny sposób niż kwasy tłuszczowe pochodzenia zwierzęcego. W związku z tym, że ich cząsteczki są mniejsze, proces metabolizmu zachodzi szybciej. Związki te omijają komórki tłuszczowe i z przewodu pokarmowego wchłaniają się bezpośrednio do żyły wrotnej. W związku z tym nie są odkładane jako materiał zapasowy, lecz stanowią szybko dostępne źródło energii.

Ze względu na zawartość błonnika spożywany kokos wykazuje właściwości odchudzające. Dzięki absorpcji wody przez błonnik, zwiększa się jego objętość nawet kilkukrotnie. Powoduje to, że do naszego mózgu dociera informacja o stanie sytości, który utrzymuje się przez kilka godzin od spożycia owocu. Dodatkowo błonnik wpływa korzystnie na perystaltykę jelit, odbudowując korzystną florę bakteryjną układu pokarmowego. Kokos jest również cennym źródłem potasu. W związku z tym powinny po niego sięgać osoby chore na nadciśnienie.

W orzechu kokosowym znajduje się również spora ilość witamin. Zalicza się do nich między innymi witamina C, która wykazuje korzystny wpływ na odbudowywanie kolagenu. Również wpływa na wolne rodniki – niwelując je, oraz na naczynka – zapobiegając ich rozszerzaniu. Witaminy z grupy B z kolei wspomagają układ nerwowy. Kwas foliowy występujący w kokosie cenny jest dla kobiet planujących dziecko lub będących w ciąży. Witamina E wpływa na kondycję skóry, z kolei witamina K poprawia krzepliwość krwi.

Kokos – zastosowanie

Nie da się zauważyć, że kokos coraz częściej i śmielej pojawia się w kuchni polskiej. W związku z tym nie trudno jest włączyć go do swojego codziennego menu.

  • Olej kokosowy – można używać zamiast masła do smarowania pieczywa czy smażenia potraw na patelni. Nadaje się również jako baza do sosów czy dresingów.
  • Woda kokosowa – bardzo dobrze gasi pragnienie oraz doskonale nawadnia, dzięki obecności magnezu i wapnia.
  • Wiórki kokosowe – idealne są do deserów oraz śniadań w postaci owsianki. Bardzo często dodawane są do naleśników czy shaków mlecznych.
  • Świeży kokos – stanowi idealną przekąskę gdy dopada nagły głód. Tłuszcze obecne w kokosie dostarczają energii, a błonnik niweluje objawy głodu.
  • Mleko kokosowe – stosowane często do przygotowywania tajskich potraw lub do sporządzania kawy, uzyskując tym dodatkową nutkę kokosowego smaku.
  • Cukier kokosowy – posiada delikatny karmelowy smak. Doskonale sprawdza się jako zamiennik tradycyjnego, białego cukru.
Olej kokosowy (nierafinowany)
Olej kokosowy jest idealnym składnikiem w każdej kuchni. Jego naturalny skład sprawia, że jest trwały i stabilny termicznie, dzięki czemu podczas smażenia nie powstają rakotwórcze substancje. Dodatkowo wykorzystuje się go w pielęgnacji ciała ...
Zobacz tutaj ...
2 komentarzy:
  1. Justyna
    Justyna says:

    Bardzo cenie tłuszcz kokosowy. Do smażenia kurczaka – niezastąpiony, do robienia domowych kosmetyków, a ostatnio konserwuje nim meble z drewna. Pewnie znajdą się kolejne zastosowania.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *