Olej kokosowy i jego potwierdzone właściwości

5.00 avg. rating (84% score) - 2 votes

Olej kokosowyOlej kokosowy to jeden z nielicznych produktów, które mogą być zakwalifikowane do grupy superfood, czyli superżywności. Jego wyjątkowe właściwości i kombinacja kwasów tłuszczowych może mieć daleko idące korzyści dla zdrowia. Zaliczamy do nich m.in. utratę tkanki tłuszczowej, lepsze funkcjonowanie mózgu i wiele innych. Poniżej przedstawiamy 10 najbardziej imponujących, a co najważniejsze potwierdzonych naukowo właściwości zdrowotnych oleju kokosowego.

1. Olej kokosowy zawiera kwasy tłuszczowe o silnych właściwościach leczniczych

Olej kokosowy jest jednym z najbogatszych źródeł tłuszczów nasyconych znanych człowiekowi, prawie 90% z nich to kwasy tłuszczowe nasycone. Najnowsze badania wykazują, że tłuszcze nasycone są nieszkodliwe, a nie jak we wcześniej przeprowadzanych badaniach obejmujących setki tysięcy ludzi, sądzono, że zatykają one tętnice . Dodatkowo olej kokosowy zawiera tak zwane średnie tróglicerydy (MCT), czyli kwasy tłuszczowe o średniej długości. Najczęściej kwasy tłuszczowe w diecie występują jako długie łańcuchy. Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym metabolizowane są przez organizm na różne sposoby. Idą bezpośrednio z przewodu pokarmowego do wątroby, w której są wykorzystywane jako szybkie źródło energii lub przekształcone w tak zwane związki ketonowe, które mogą mieć lecznicze działanie na zaburzenia mózgu, takie jak padaczka i choroba Alzheimera.

Olej kokosowy zawiera wiele średniołańcuchowych triglicerydów, które są metabolizowane w różny sposób i mogą mieć lecznicze działanie na wiele chorób układu nerwowego.

2. Populacje, które jedzą dużo oleju kokosowego są zdrowsze

Kokos jest swego rodzaju “egzotyczną” żywnością w świecie zachodnim, spożywaną głównie przez ludzi świadomych zdrowia. Jednakże, w pewnych częściach świata, olej kokosowy jest podstawowym produktem, używanym przez wiele pokoleń. Najlepszym przykładem takiej populacji jest Tokelau, która żyje na Południowym Pacyfiku. Ponad 60% kalorii ich diety pochodzi właśnie z kokosów i są największymi konsumentami tłuszczów nasyconych na świecie. Ci ludzie mają doskonałe zdrowie, nie mają objawów związanych z chorobami serca. Innym przykładem populacji, która zjada dużo kokosa i pozostaje w doskonałym zdrowiu jest Kitava.

Wiele społeczeństw na całym świecie rozwijały się od wielu pokoleń spożywając ogromne ilości kokosa.

3. Olej kokosowy pomaga spalić więcej tłuszczu

Otyłość jest obecnie jednym z największych problemów na świecie. Podczas gdy niektórzy ludzie uważają, że otyłość to tylko kwestia kalorii, inni (również my), że źródła kalorii są ważniejszym kryterium. Faktem jest, że różne produkty wpływają na nasze ciało i hormony na wieloraki sposób. W tym względzie kalorie kaloriom nie są równe. Trójglicerydy o średnich łańcuchach (MCT) w oleju z orzechów kokosowych mogą zwiększyć zużycie energii w porównaniu z taką samą ilością kalorii pochodzących z tłuszczów o dłuższych łańcuchach. Jedno z badań wykazało, że 15-30 gramów dziennie MCT zwiększyło zużycie energii o 5% w ciągu 24 godzin, czyli w sumie około 120 kalorii dziennie.

Wykazano, że średniej długości trójglicerydy zawarte w oleju kokosowym zwiększają wydatek energetyczny przez 24 godzin aż o 5%, co może prowadzić do znacznej utraty masy ciała w perspektywie długoterminowej.

4. Olej kokosowy może zabijać szkodliwe mikroorganizmy

Około 50% kwasów tłuszczowych zawartych w oleju kokosowym stanowi kwas laurynowy. Kiedy olej kokosowy trawiony jest przez enzymy, tworzą się również monoglicerydy o nazwie monolauryny. Zarówno kwas laurynowy i monolauryny mogą zabijać szkodliwe patogeny takie jak bakterie, wirusy i grzyby. Wykazano w badaniach, że substancje te (wyżej przedstawione) zabijają bakterie Staphylococcus aureus (bardzo niebezpieczny patogen) i drożdże Candida albicans, częste źródło infekcji u ludzi.

Kwasy tłuszczowe oraz powstające substancje rozpadu z trawienia oleju kokosowego mogą zabić szkodliwe patogeny, przyczyniając się tym samym do zapobiegania zakażeniom.

5. Olej kokosowy może zmniejszyć głód

Interesującą cechą jest to, że olej kokosowy może zmniejszyć głód. Może to być związane ze sposobem w jaki kwasy tłuszczowe są metabolizowane i dlatego ciała ketonowe mogą mieć efekt redukcji apetytu. W jednym z badań, 6 zdrowych mężczyzn przyjęło różne ilości trójglicerydów (średnio i długołańcuchowych). Średnio mężczyźni, którzy jedli MCT (trójglicerydy o średnich długościach łańcuchów) zjadali mniej o 256 kalorii dziennie. W innym badaniu u 14 zdrowych mężczyzn odkryto, że ci, którzy jedli najwięcej MCT na śniadanie jedli znacznie mniej kalorii w porze lunchu. Badania te były małe i prowadzone tylko przez krótki okres czasu. Jeśli efekt ten utrzymywałby się przez długi okres czasu, to może mieć to znaczący wpływ na zmniejszenie masy ciała w ciągu kilku lat.

Kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym mogą znacząco zmniejszyć apetyt, co może pozytywnie wpłynąć na masę ciała w dłuższej perspektywie.

6. Kwasy tłuszczowe znajdujące się w składzie oleju kokosowego są włączone do ketonów

Obecnie bardzo intensywnie prowadzone są badania na temat wpływu diety kategonicznej – bardzo niskowęglowodanowej, a zarazem bardzo wysokiej zawartości tłuszczu, w leczeniu różnego rodzaju zaburzeń. Najpopularniejsze zastosowanie tego rodzaju diety ma pomóc w leczeniu dzieci z epilepsją. Polega ona na jedzeniu bardzo małej ilości węglowodanów, przy jednoczesnym przyjmowaniu dużej ilości tłuszczu, co prowadzi do podwyższenia we krwi stężenia ciał ketonowych. Dieta kategoniczna może znacząco zmniejszyć częstość występowania napadów padaczkowych u dzieci. Dotyczy to również tych, na których inne terapie nie miały zazwyczaj wpływu. Zawarte w oleju kokosowym trójglicerydy o średnich łańcuchach transportowane są do wątroby i tam przekształcane w ciała ketonowe. Z tego też powodu olej ten często stosowany jest u osób z padaczką.

Trójglicerydy (o średnich łańcuchach) znajdujące się w oleju kokosowym mogą wywołać większe stężenie ciał ketonowych we krwi, co może się przełożyć na zmniejszenie napadów padaczkowych.

7. Olej kokosowy może wpłynąć na poprawę poziomu cholesterolu we krwi

W oleju kokosowym znajduje się duża ilość tłuszczów nasyconych, które mimo złej opinii i przekonań, tak naprawdę nie są szkodliwe dla profilu lipidowego. Zawarte w oleju kwasy tłuszczowe nasycone mają wpływ na zwiększenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL), zmniejszając tym samym poziom złego cholesterolu (LDL). W przeprowadzonym badaniu, w którym brało udział 40 kobiet, olej kokosowy zmniejszył poziom całkowitego cholesterolu (zmniejszając również poziom LDL, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu LDL). Istnieją również badania na szczurach, które pokazały, że olej kokosowy obniża stężenie trójglicerydów we krwi oraz poprawia proces krzepnięcia krwi. To pokazuje pozytywny wpływ i możliwość zmniejszenia ryzyka powstawania czynników chorób sercowo-naczyniowych.

Badania na ludziach i szczurach wykazały, że olej kokosowy wpływa na zmniejszenie występowania czynników ryzyka wywołujących choroby sercowo-naczyniowe.

8. Olej kokosowy wpływa na ochronę włosów przed uszkodzeniami oraz chroni i nawilża skórę

Właściwości oleju kokosowego są bardzo szerokie. Można go stosować, oprócz jedzenia, do celów kosmetycznych, gdzie bardzo dobrze sprawdza się i znacząco wpływa na poprawę jakości skóry oraz włosów. Przeprowadzone badania na osobach z suchą skórą wykazały, że olej kokosowy zwiększa zawartość lipidów w skórze, a także ją nawilża. Dodatkowo według badań może być stosowany jako bardzo dobra ochronna przeciwsłoneczna, ponieważ blokuje około 20% promieniowania ultrafioletowego docierającego do skóry ze słońca. Może również chronić włosy przed uszkodzeniami. Olej kokosowy stosowany jest też jako płyn do płukania jamy ustnej. Celem tego zabiegu jest zabijanie szkodliwych bakterii mających negatywny wpływ na zęby oraz powodujących nieprzyjemny oddech.

Olej kokosowy nie musi być stosowany tylko do jedzenia. Może być używany również miejscowo. Badania wykazują, że skutecznie poprawia stan włosów i nawilża skórę. Stosowany zewnętrznie chroni przed promieniowaniem słonecznym. Dodatkowo wpływa na poprawę higieny jamy ustnej.

9. Znajdujące się w oleju kokosowym kwasy tłuszczowe poprawiają funkcjonowanie mózgu u osób z chorobą Alzheimera

Choroba Alzheimera to jedna z najbardziej powszechnych chorób na świecie związanych z układem nerwowym i wywołujących otępienie. Występuje przede wszystkim u osób starszych. Do końca nie wiadomo jeszcze co jest przyczyną powstawania tej choroby, jednak podejrzewa się, jedną z nich może być zmniejszona zdolność do wykorzystywania energii pochodzącej z glukozy w pewnych obszarach mózgu. Naukowcy podejrzewają, że ciała ketonowe (pochodzące z metabolizowania oleju kokosowego) mogą stanowić alternatywne źródło energii i dostarczać ją w większej ilości do mózgu dla nieprawidłowo działających komórek. Może to przekładać się na zmniejszenie objawów choroby Alzheimera. W jednym z badań przeprowadzonych w 2006 roku, osoby z łagodniejszą postacią choroby Alzheimera, które spożywały trójglicerydy o średniej długości łańcucha, bardzo szybko poprawiły swoje wyniki funkcjonowania mózgu. Inne badania potwierdziły te rezultaty i trójglicerydy średniołańcuchowe są obecnie intensywnie badane jako potencjalne środki terapeutyczne, które będzie można wykorzystywać w leczeniu choroby Alzheimera.

Kwasy tłuszczowe znajdujące się w oleju kokosowym zwiększają poziom stężenia ciał ketonowych we krwi, co przekłada się na dostarczenie większej ilości energii do komórek mózgowych u osób z chorobą Alzheimera.

10.  Olej kokosowy może redukować ilość zalegającego tłuszczu w organizmie, zwłaszcza w okolicy brzusznej

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, olej kokosowy może zmniejszyć apetyt. Może również zwiększyć spalanie tłuszczu, co przekłada się na szybsze odchudzanie.Jest on szczególnie skuteczny w redukcji tkanki tłuszczowej, która gromadzi się w okolicach brzucha i narządów wewnętrznych, który jest najbardziej niebezpiecznym rodzajem tłuszczu i prowadzi do wielu powikłań, a także poważnych chorób.
40 kobiet z otyłością brzuszną wzięło udział w badaniu. Przyjmowały one każdego dnia około 30 ml oleju kokosowego. Wynik? W ciągu 12 tygodni wskaźnik BMI oraz obwód talii zmniejszył się bardzo zauważalnie. Kolejne badanie przeprowadzone na 20 otyłych mężczyznach wykazało, że wystarczy każdego dnia przez 4 tygodnie przyjmować 30 ml oleju kokosowego, aby stracić w talii 2,86 cm. Warto zaznaczyć, że osoby poddane badaniom nie wykonywały aktywności fizycznej i nie ograniczały się w spożywaniu kalorii.

Dodanie oleju kokosowego do codziennej diety wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej.

Polecane produkty:

Olej kokosowy
Olej kokosowy, inaczej nazywany też masłem kokosowym, jest idealnym składnikiem w każdej kuchni. Jego naturalny skład sprawia, że jest trwały i stabilny termicznie, dzięki czemu podczas smażenia nie powstają rakotwórcze substancje.
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

4 komentarzy do "Olej kokosowy i jego potwierdzone właściwości"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Percy ogrodnik
Gość

Ciekawe informacje. Tak trzymać.

Katarzyna
Gość

Olej kokosowy na stałe zagościł w mojej kuchni i sprawdza się doskonale również przy pielęgnacji ciała 🙂

jaglusia
Gość

Bardzo lubię takie posty i mnie ciekawią. 🙂

kalina
Gość

Używam czasem oleju kokosowego, bardziej na jego walory smakowe niż ze względu na zdrowotne

wpDiscuz